افزایش وام ضروری و شهریه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از افزایش وامهای ضروری و شهریه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم صبح امروز برگزار شد.

وی در این برنامه با اشاره به برگزاری نشست هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: هیئت امنای صندوق با افزایش وام ضروری به بیش از ۶۰ درصد موافقت کرد.

رئیس صندوق رفاه همچنین گفت: براساس این مصوبه ۶۰۰ هزار تومان وام ضروری به یک میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: وام شهریه نیز در مقاطع مختلف ۳۰ تا ۵۰ درصد برای سال تحصیلی ۹۸_۹۹ افزایش یافت.

مطیعی درباره میزان اجاره بهای خوابگاه و نرخ تغذیه دانشجویی نیز گفت: اجاره بهای خوابگاهها ۱۲ تا ۱۸ درصد گران شده ولی هنوز نرخ دقیق تغذیه مشخص نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از مسئولیت صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم کمک به ارتقای تغذیه دانشجویان و ارتقای کمی و کیفی سرای دانشجویی در دانشگاه‌ها است.

مطیعی در خصوص عدالت محوری افزود: عدالت محوری اصل اساسی صندوق رفاه دانشجویان است؛ منابع این صندوق محدود است و تناسب با نیازهای دانشجویان ندارد. بر اساس شاخص‌های عدالت محوری نیازهای اساسی دانشجویان در اولویت است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اذعان کرد: تلاش جهت تشویق دانشگاه‌ها به ارتقای کیفیت و کمیت سراهای دانشجویی و تغذیه دانشجویی در اولویت است.

۱۲ هزار متر مربع به فضای سراهای دانشجویی اضافه می شود

مطیعی ادامه داد: مجموع سراهای دانشجویی دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع در کشور است، سال جاری ۱۲ هزار متر مربع به این فضا اضافه می شود که چهار مورد از این خوابگاه ها وقفی و خیرساز بوده و مابقی به صورت ساخت خوابگاه و استیجاری بوده است.

عمر بیش از ۶۵ درصد سراهای دانشجویی بیش از ۲۰ سال است

وی با اشاره به چالش سراهای دانشجویی تاکید کرد: بیش از ۶۵ درصد سراها دانشجویی عمر ۲۰ سال به بالا دارند و هزینه تعمیر و نوسازی این سراها در کوتاه مدت بسیار دشوار است و این یکی از چالش هایی است که با آن رو به رو هستیم.

کلید نوسازی ۱۰۰ سرای دانشجویی زده شد

مطیعی ادامه داد: در حوزه ارتقا سراهای دانشجویی ۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و بیش از ۱۰۰ سرای دانشجویی تحت پوشش طرح بازسازی و نوسازی و ارتقا هستند.

۴۴ هزار مترمربع آشپزخانه های دانشجویی صنعتی می شود

وی تصریح کرد: ۱۲۸ هزار متر مربع مساحت آشپزخانه دانشگاه های کل کشور است و امسال ۴۴ هزار متر مربع با اعتباری  معادل ۳۳ میلیارد تومان صنعتی شده و ارتقا خواهد یافت.

پیش بینی ۵۰۰ میلیارد تومان انواع وام دانشجویی در سال جدید

مطیعی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مجموع وام های دانشجویی از جمله ودیعه مسکن، تحصیلی، شهریه، ازدواج، وام ویژه دکتری برای سال جاری پیش بینی شده است.

وی در ادامه به مطالبات صندوق رفاه از دانشجویان اشاره کرد و گفت:صندوق رفاه ۸۸ میلیارد تومان از دانشجویان مطالبات دارد. منابع این صندوق تنها برای نسل پیشین یا نسل کنونی نیست بلکه این منابع برای تمامی دانشجویان است. از همین رو ما باید منابع صندوق رفاه دانشجویان را حفظ کنیم که بخشی از این منابع، وصول به موقع مطالبات این صندوق از دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس شاخص بانک مرکزی میزان هزینه تغذیه ۴۱ درصد افزایش داشته است، گفت: برای تأمین مواد اولیه آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها، علی‌رغم محدودیت‌های مالی و افزایش قیمت‌ها با وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تأمین مواد اولیه، تمهیداتی صورت گرفته است.

مطیعی ادامه داد: همچنین مذاکراتی با کارخانه‌ها و چندین فروشگاه برای اقلام اصلی از جمله برنج، روغن و گوشت قرمز انجام شده که بتوانیم با حذف واسطه، کیفیت و قیمت مناسب، مواد اولیه را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم.

مطیعی افزود: در سال ۹۸ پیش‌بینی می‌شود ۱۲۴ میلیون پرس در وعده های مختلف، غذا به دانشجویان داده شود. با فرض اینکه دانشجویان ساکن خوابگاه دو الی سه وعده غذا سرو کنند. همچنین دانشجویانی که ساکن خوابگاه نیستند نیز تنها یک وعده ناهار از غذای دانشگاه استفاده کنند.

وی یادآور شد: سال گذشته با پیگیری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تغذیه دانشجویی از محل اعتبارات متمرکز هزینه شد که امسال نیز طی مکاتباتی که با دکتر نوبخت صورت گرفته است، وی قول مساعدت داده‌ و امیدواریم با مشکلی مواجه نشویم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: تلاش هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان این است که فشار ناشی از افزایش قیمت ها در زمینه تغذیه به دانشجویان منتقل نشود بر همین اساس مبلغ تغذیه دانشجویی مقرر شد دوباره بررسی و تعیین شود.

افزایش درخواست دانشجویان برای غذای دانشجویی

وی ادامه داد: درخواست دانشجویان برای غذای دانشجویی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و در برخی دانشگاه ها ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش یافته و در مناطق محروم ۸۰ درصد افزایش یافته است و تلاش ما این است که این افزایش قیمت به هزینه خانوار دانشجویان منتقل نشود.

مطیعی درباره افزایش وام های دانشجویی نیز گفت: در سال جاری تنها وام ضروری و وام شهریه به علت افزایش شهریه دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

وی در خصوص ضامن وام دانشجویان ادامه داد: با توجه به وجود ضامن، صندوق رفاه دانشجویان همچنان ۸۸ میلیارد تومان مطالبه دارد، از طرفی تمهیداتی برای دانشجویانی که نمی‌توانند شهریه پرداخت کنند و ضامن ندارند، اندیشیده شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: از آغاز سال تاکنون تمامی وام‌های دکتری که پرونده آنها تکمیل شده بود، پرداخت شده است. برای تجهیز و تعمیر خوابگاه‌های فرسوده، ۹۹۹ میلیارد تومان نیاز است که صندوق رفاه دانشجویان دارای چنین بودجه‌ای نیست و تجهیز و تعمیر خوابگاه‌ها نیز بر عهده دانشگاه‌ها است.

مطیعی درخصوص خوابگاه‌های متأهلی توضیح داد: اکنون برای یک هزار و ۵۰۰ زوج، خوابگاه متأهلی وجود دارد که ۲ هزار و ۷۰۰ نفر تقاضای خوابگاه متأهلی داده‌اند که برای ساخت این تعداد خوابگاه دولتی ۴۲۵ میلیارد تومان نیاز است. البته اگر برای هر سوئیت ۴۵ متر مربع در نظر بگیریم و برای ساخت هر متر ۳.۵ میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شود.

وی گفت: اکنون ۳ میلیون دانشجو داریم که تعداد واقعی زوج‌های دانشجو بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ مورد اعلام شده است ولی از آنجا که بسیاری از دانشگاه‌ها فاقد خوابگاه‌های متأهلی هستند، این زوج‌ها تقاضای استفاده از خوابگاه متأهلی نمی‌دهند و این ۲ هزار و ۷۰۰ زوج نیز تقاضای وام مسکن متأهلی کرده‌اند.

دانشگاه آزاد بیشترین بدهکار صندوق رفاه

مطیعی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه کدام دانشگاه ها بیشترین بدهی را به صندوق رفاه دارند، ادامه داد: دانشگاه آزاد رتبه اول دانشگاه های غیرانتفاعی رتبه دوم، دانشگاه جامع علمی کاربردی رتبه سوم و دانشگاه های دولتی رتبه چهارم بدهکاران صندوق برای وام را تشکیل می دهند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه افزود: ۹۹۹ میلیارد تومان به قیمت سال ۹۸ نیاز داریم تا سراهای دانشجویی را بازسازی کنیم.

مطیعی افزود: در سال جدید ۵۹ خوابگاه که ۴ مورد آن وقفی، ۳۳ مورد آن استیجاری و ۱۳ مورد آن ملکی است افتتاح خواهد شد.

وی درباره بودجه صندوق رفاه گفت: بودجه صندوق رفاه دانشجویی در سال جاری ۶۶۱ میلیارد تومان است که تاکنون ۲۵ درصد آن محقق شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار