افزایش 2 برابری ظرفیت آموزشکده‌های فنی خوزستان در دولت یازدهم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

افزایش 2 برابری ظرفیت آموزشکده‌های فنی خوزستان در دولت یازدهم

رئیس منطقه پنج دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به رویکرد دولت یازدهم در توسعه کیفی و هدفمند آموزش عالی، گفت: این رویکرد هم در توسعه تجهیزات و هم توسعه رشته‌ها موفق عمل کرد، به نحوی که ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خوزستان 2 برابر شد و از 21 رشته‌محل به 45 رشته محل افزایش پیدا کرده است.

سید بهزاد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، در خصوص عملکرد دولت یازدهم در بخش آموزش عالی اظهار کرد:‌ خوشبختانه دولت تدبیر و امید در این بخش اقدامات خوب و مثبتی انجام داد که یکی از این اقدامات تاکید روی آمایش سرزمین و توسعه هدفمند آموزش عالی بود.

وی در این خصوص ادامه داد: در گذشته توسعه آموزش عالی براساس نیازها اتفاق نمی‌افتاد، به نحوی که تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار بسیار بالا بود؛ آن هم در رشته‌هایی که مورد نیاز استان خوزستان نبودند و تنها با هدف توسعه کمی آموزش عالی این رشته‌ها در دانشگاه‌ها گنجانده می‌شدند.

رییس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز گفت: با وجود این مسائل، وزارت علوم در دولت تدبیر و امید بیش از آنکه به توسعه کمی مقید باشد، به توسعه کیفی و هدفمند توجه کرد و در نتیجه این توجه می‌بینیم که آموزش عالی در دانشگاه‌هایی که ماهیت مهارتی دارند بیشتر و بهتر اتفاق افتاد.

علوی افزود: این رویکرد آموزش عالی هم در بخش توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌ها و هم توسعه رشته‌ها موفق عمل کرد، به نحوی که ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خوزستان در حال حاضر 2 برابر شده است و از 21 رشته‌محل به 45 رشته محل افزایش پیدا کرده است. همچنین 75 درصد از فارغ‌التحصیلان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند و اشتغال‌آفرینی بسیار بالایی دارند و از سوی دیگر نیز بومی هستند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع نیازسنجی و توسعه کیفی به جلوگیری از اتلاف منابع بسیار کمک می‌کند. توسعه کمی بدون توجه به نیازهای منطقه و شهرستان‌ها، به سرخوردگی فارغ‌التحصیلان منجر می‌شود؛ این در حالی است که توسعه کیفی بر مبنای تقاضا، نیاز بازار کار و ظرفیت‌های منطقه‌ای شرایطی را فرآهم می‌آورد که منابع دولت به‌جا و بهینه هزینه شود و فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های فنی و ‌حرفه‌ای با چشم‌اندازی بهتر هم درس بخوانند و هم جذب بازار کار شوند.

رییس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز تاکید کرد: اتفاق خوب دیگری که در دولت تدبیر و امید رخ داد، این است که آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای طی چهار سال گذشته دارای کادر هیأت‌علمی شد و نیروهای اداری با هیأت‌علمی تطبیق شدند و در رسته‌های علمی و تحقیقاتی قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و توسعه آن‌ها، به 2 برابر افزایش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه روی تجهیز و توسعه امکانات رفاهی و خوابگاهی نیز خوب کار شده است و رشته‌های جدیدی که نیاز بازار و استان است، به‌وجود آمدند.

علوی گفت: در دولت یازدهم آموزشکده‌های جدیدی برای استان خوزستان تعریف شد و هرچند که توسعه در کشور تقریباً به‌دلیل توسعه گذشته متوقف شده، در حال حاضر برای استان خوزستان مجوز سه آموزشکده صادر شده است و پیگیر آن هستیم که آموزشکده شادگان نیز به این مجموعه اضافه شد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم در حوزه توسعه رشته‌های فنی برای دختران و افزایش ظرفیت‌ها بسیار کار شد، افزود: ظرفیت آموزشکده دختران ما 2 برابر و چهار رشته نیز به آن اضافه شد؛ این در حالی است که در خصوص ارتقاء وضعیت رفاهی و توسعه فضای کارگاهی آن‌ها نیز بسیار خوب کار شد و می‌توان گفت در دولت تدبیر و امید یکی از اولویت‌ها، توسعه آموزشکده‌های دختران بود.

رییس منطقه پنج دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد:‌ چنانچه دولت استمرار پیدا کند، قرار است آموزشکده‌های جدیدی در شهرهای با بیش از 150 هزار نفر جمعیت ایجاد شود و این جزو برنامه‌های دولت در راستای توسعه خوزستان است.

علوی خاطرنشان کرد: نکته خوب دیگری که طی این چهار سال اتفاق افتاد، این است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مجموعه آموزشکده‌های استان خوزستان را به‌عنوان قطب نفت در نظر گرفته است تا رشته‌های مورد نیاز صنعت نفت را ایجاد کنیم و در آن‌ها پذیرش دانشجو داشته باشیم.

وی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه نسل سوم و دانشگاهی است که روی کارآفرینی تاکید می‌کند. دانشگاه‌های نسل اول، آموزش محور بودند و نسل دوم نیز پژوهش‌محور بودند.

رییس منطقه پنج دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: رویکرد دانشگاه‌های نسل سوم، اشتغال‌آفرینی و نگاه آن‌ها به بازار کار است و ما از آن‌ها به عنوان دانشگاه‌های تقاضامحور یاد می‌کنیم. ماهیت این دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که هم‌زمان با به‌وجود آمدن نیازهای جدید در جامعه، رشته‌ها و گرایش‌های جدید نیز در این دانشگاه‌ها به‌منظور پاسخ به نیاز بازار به‌وجود می‌آید.

علوی ابراز امیدواری کرد: با استقرار و استمرار دولت تدبیر و امید، برنامه‌های این دولت نیز استمرار پیدا کند؛ چرا که در حال حاضر در میانه ‌راه هستیم و بسیاری از برنامه‌های آموزش عالی به‌ویژه در حوزه آموزش‌های مهارتی در حال پیشرفت هستند. امیدوار هستیم با استمرار دولت تدبیر و امید بتوانیم کل برنامه‌هایی را که برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش آموزش عالی وجود دارند، به نتیجه برسانیم.

وی در خصوص ضرورت شرکت همه اقشار مردم در انتخابات بنا بر تاکید مقام معظم رهبری نیز گفت: انتخابات عرصه مشارکت مردم و تعیین سرنوشت آن‌ها و بعید است که کسی به آینده کشور علاقه‌مند و کشور را نیز دوست داشته باشد، اما نسبت به سرنوشت آن بی‌تفاوت باشد؛ بنابراین هرکس آینده ایران را دوست دارد و خواستار تعالی و توسعه آن است، باید سهم خود را با مشارکت در انتخابات ادا کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار