الحاق دانشگاه‌ها به معنی حذف یا تعطیلی مجموعه دانشگاهی نیست

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه هدف از اجرای طرح الحاق دانشگاه‌ها، حذف یا تعطیل کردن مجموعه دانشگاهی نیست بلکه هدف اصلی ارتقای کیفی است، گفت: اجرای این طرح در راستای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی است.

غلامحسین خواجه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جزئیات اجرای طرح الحاق دانشگاه‌های کوچک به دانشگاه‌های معین، اظهار کرد: بدون شک طرح الحاق دانشگاه‌های کوچک به دانشگاه‌های مادر که توسط وزارتخانه آغاز شده، طرح خوب و مفیدی است و باید زودتر به انجام می‌رسید. این طرح در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در دو نوبت مطرح شد و رهبر فرمودند که مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها باید سازماندهی شوند و اگر جایی لازم است برخی از رشته‌ها حذف و یا اصلاح شوند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه سال ۹۴ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و سند راهبردی آموزش عالی در برنامه توسعه ششم، به منظور ارتقای کیفی، تعیین و تثبیت برنامه‌های کمی و مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها و استفاده بهینه از منابع، طرح ادغام مؤسسات آموزش عالی صورت گرفت. این طرح در راستای سیاست‌های آموزش عالی کشور است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به الحاق دانشگاه صنعتی هویزه به داشگاه شهید چمران اهواز، تصریح کرد: الحاق دانشگاه صنعتی شهدای هویزه به دانشگاه ما بر اساس اسناد بالادستی است؛ در این طرح مؤسسات آموزش عالی در حال توسعه که با توجه به محدودیت منابع مالی امکان دستیابی به شاخص‌های برخورداری ندارند، می‌توانند از ظرفیت دانشگاه‌های معین استفاده کنند. الحاق موسسات و دانشگاه‌ها به منظور کیفی‌سازی مجموعه است.

خواجه در ادامه با اشاره به ملاک‌های در نظر گرفته شده برای الحاق دانشگاه‌ها، گفت: ملاک‌هایی که مشخص می‌کند چه دانشگاه‌هایی باید الحاق شوند به دانشگاه‌های معین ارسال شده‌اند که شامل تعداد رشته‌ها، نسبت استاد به دانشجو، زیرساخت‌های فیزیکی، فضاهای آموزشی، کیفیت علمی و میزان نیاز منطقه، استان و کشور است. همچنین بر اساس ظرفیت‌های محلی، منطقه‌ای و کشوری ممکن است مأموریت‌های جدیدی به هر پردیس داده شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که طرح الحاق دانشگاه‌ها مفید باشد، یادآور شد: الحاق دانشگاه صنعتی هویزه به دانشگاه شهید چمران اهواز قطعاً به نفع آن مجموعه خواهد بود. دانشگاه شهید چمران با تدوین و تهیه یک برنامه راهبری برای پردیس صنعتی شهدای هویزه می‌تواند برای آینده پردیس، با توجه به ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی کند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: هدف از اجرای طرح الحاق دانشگاه‌ها، حذف یا تعطیل کردن مجموعه دانشگاهی نیست، بلکه هدف اصلی ارتقای کیفی است. اجرای این طرح در راستای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی است. همه این مجموعه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ساماندهی آموزش عالی کشور باید صورت گیرد و زمان آن رسیده که از توسعه کمی خودداری کنیم و به کیفیت بپردازیم؛ کیفیتی که بتواند مشکلات کشور را حل کند. بنابراین نباید در دانشگاه‌ها موازی‌کاری صورت گیرد. ما از اکنون به دنبال برنامه‌ریزی برای پردیس صنعتی شهدای هویزه به منظور آغاز پروژه‌های عمرانی هستیم. سعی می‌کنیم با نظارت دقیق، سطح علمی پردیس را افزایش و به سطح دانشگاه شهید چمران اهواز برسانیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار