الزام معلمان مدارس ابتدایی به دریافت کارت صلاحیت حرفه‌ای/ ناظران وارد مدارس می‌شوند

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

الزام معلمان مدارس ابتدایی به دریافت کارت صلاحیت حرفه‌ای/ ناظران وارد مدارس می‌شوند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال معلمان مدارس ابتدایی غیردولتی باید حتما دارای کارت صلاحیت حرفه‌ای باشند. این طرح سال آینده برای معلمان متوسطه اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، مجتبی زینی وند در گردهمایی آموزشی توجیهی روسای ادارات مشارکت‌های مردمی و ناظران میدانی استانهای سراسر کشور به نقش و جایگاه آموزش و پرورش در سیر پیشرفت جوامع اشاره و اظهار کرد: توجه جدی به معلم، مدرسه و دانش آموزان در شمار دغدغه های اساسی جوامعی قرار دارد که برای نیل به توسعه گام برمی‌دارند.

وی افزود: دستیابی به توسعه درون زا در جمهوری اسلامی بدون اتکا به ظرفیت‌ها و مشارکتهای مردمی میسر نیست.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیردولتی ظرفیت سازی خوبی برای نظارت و مشارکت مردم فراهم کرده و توانسته باری از دوش آموزش و پرورش بردارد گفت: هرچند این مسیر با حب و بغض و سنگ اندازی و اظهارات ناسنجیده در کتمان خدمات مؤسسان همراه بوده اما خوشبختانه این تفاوت دیدگاه‌ها هر روز باعث بالنده‌تر شدن نهال مشارکت‌ها شده و زمینه خوبی برای کمک مردم در آموزش و پرورش فراهم کرده است.

زینی وند افزود: چنین جایگاه ویژه‌ای موجب شد همه متولیان امر برای حضور مردم در آموزش و پرورش و حفظ جایگاه مشارکت مردم و نظارت نهادمند بر مدارس غیردولتی تدبر کرده و ایده‌های نوین، زمینه جلب مشارکتها و افزایش کمی و کیفی مدارس را فراهم کنند.

وی ادامه داد: اصلاح روندها بدون نظارت و بازرسی‌های جدی و ارائه بازخورد به مجریان ممکن نیست و افزایش کیفیت در گروی نظارت جدی است. نظارت حلقه اصلی کامیابی و ناکامی مدیران است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت نظارت بر حسن اجرای فرامین در مدارس گفت: سازمان دو سیاست راهبردی و عملیاتی را در نظر گرفت. در راستای سیاست راهبردی متناسب با اهداف و ماموریت‌های سازمانی دستورالعمل نظارت جامع تدوین و به استانها ابلاغ شد که دارای چهار سطح خودارزیابی موسس، ارزیابی کارشناسان مناطق، ارزیابی استان و ارزیابی نهایی بود و به گونهای برنامه ریزی شد که مدارس در طول یک سال تحصیلی مورد ارزیابی خود موسسین و ناظران حداقل یک مرتبه در سال قرار بگیرد.

زینی وند افزود: هدف ما در نظارت مدیریت، حمایت و کنترل برنامه‌های جاری و انجام اقدامات موثر اصلاحی بود. نظارت در مناطق را نیز در چهار سطح تعریف کردیم، خود ناظران مقیم ، ناظران استانی، ناظران منطقه و ناظران سازمان بودند.

وی با بیان اینکه امروز طرح ناظران مقیم را با هدف دانش افزایی و آموزش کلید می‌زنیم گفت: همه فرایندها را در قالب سامانه نرم افزاری تعریف و تلاش کردیم از بازدیدهای سنتی که قیم مآبانه بود فاصله بگیریم. به دنبال آن هستیم که ناظران به کمک مدیران و موسسان بیایند تا ایجاد تغییرات مطلوب و افزایش قانون مداری محقق شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به تناسب تعداد مدارس ناظر مقیم تعریف کرده‌ایم که انتخاب ناظر بر عهده مدیرکل استان است گفت: سطوح دسترسی به فعالیت ناظران بالاست و اگر ناظر مقیم وارد مدرسه شده و به این نتیجه برسد که در انتخاب و گزینش نیروی انسانی تعللی صورت گرفته همان لحظه مدیر منطقه، استان و رئیس سازمان در جریان قرار می گیرند.

زینی وند ادامه داد: امسال معلمان مدارس ابتدایی غیردولتی باید حتما دارای کارت صلاحیت حرفه‌ای باشند. این طرح سال آینده برای معلمان متوسطه اجرا می شود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار