امکان جذب فارغ‌التحصیلان آموزش‌دیده در بازار آی تی و مخابرات

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

یک عضو هیات‌ علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شکاف در نوع آموزش عالی کشور از امکان جذب بالای بازار فناوری اطلاعات و مخابرات کشور برای فارغ‌التحصیلان آموزش دیده و متخصص این رشته‌ها خبر داد.

عباس محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برخی فارغ‌التحصیلان حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات از توانمندی‌های بیشتری برای جذب در دستگاه‌های دولتی و خصوصی برخوردارند، گفت: در کشور دو گروه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را داریم که برخی به دلیل سطح آموزش بالای دارای توانایی‌های بیشتری برای جذب در صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات را دارند و قابلیت فعالیت در حوزه‌های خصوصی و دولتی مرتبط با این صنعت را دارا هستند.

وی با بیان اینکه تفاوت در نوع آموزش عالی در کشور بسیار زیاد است، تاکید کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اگر آموزش‌های لازم را در این موسسات و دانشگاه‌ها کسب کنند به راحتی می‌توانند در سرویس‌های مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اپراتورهای مخابرات فعالیت کنند. همچنین بازار خصوصی این حوزه نیز از امکان جذب بالایی برخوردار است و طبعا بازار خصوصی نیز به دنبال نیروهای آموزش دیده و متخصص‌تر می‌گردد.

رئیس پژوهشکده مخابرات و الکترو مغناطیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بسترسازی مناسب برای جذب حداکثری فارغ‌التحصیلان حوزه‌های مخابرات و فناوری اطلاعات بیان کرد: وزارت ارتباطات در واقع نقش ستادی و محوری را در جهت‌دهی به فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی و دولتی دارد. این وزارتخانه باید در ابتدا برنامه‌ای را برای راه‌اندازی و تقویت هسته‌های کوچک‌ طراحی نرم‌افزاری تدارک ببیند و بعد از اینکه این هسته‌ها و شرکت‌ها بعد از مرور زمان تقویت شدند و رشد کردند آنگاه حمایت خود را از اینها بردارد.

او گفت: حوزه‌های سخت افزاری، تجهیزات پرهزینه‌ای دارد و سرمایه‌گذاری و حمایت از آن نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد و بلندمدت است اما حوزه‌های نرم‌افزاری می‌توانند زمینه بهتری برای سرمایه‌گذاری باشند چرا که در این حوزه تعداد نیروهای متخصص و به روزی داریم که بسیار موفق عمل کرده‌اند به طوری که در حال حاضر در این حوزه در بسیاری زمینه‌ها حرف‌های خوبی برای گفتن داریم و صنعت نرم افزاری تا به حال توانسته ارزآوری خوبی داشته باشد.

وی با بررسی راه‌های حمایت و تقویت بخش های خصوصی و اشتغالزایی بیشتر آنها در کشور اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دولت‌ها کمپانی‌های بزرگ کشور را موظف می‌کنند تا از شرکت‌های نوپا و کوچک‌تر از خود حمایت کنند برای مثال فرض کنید در کشور خودمان، بیاییم و شرکت هواووی را موظف کنیم از ۱۰ شرکت کوچک خصوصی حمایت کند. این باعث استفاده از تکنولوژی آن شرکت خارجی در جهت تقویت صنعت داخلی می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان با حمایت از طرح کمک‌هزینه مالی وزارت کار و رفاه اجتماعی از دانشجویان فارغ‌التحصیل این حمایت مالی هر چند کوچک را زمینه‌ای برای تقویت دانشجویان فارغ‌التحصیل در آینده ارزیابی کرد که می‌تواند موجبات رشد اقتصادی را در سال‌های بعد برای کشور به ارمغان بیاورد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار