اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

دسته ها: مطالب آموزشی

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

می‌دانیم تسلط بر مهارت‌های کلامی لازمه‌ی پیروزی در مصاحبه‌های شغلی است. پس چرا خیلی از آنهایی که بیان نافذ دارند و حتی با رزومه‌ی پر و پیمان دعوت به مصاحبه می‌شوند، باز هم نتیجه‌ی مطلوب نمی‌گیرند؟ این دسته از جویندگان کار احتمالا یادشان رفته مهارت‌های غیرکلامی مانند زبان بدن به اندازه‌ی مهارت‌های  کلامی و تجارب کاری مورد توجه قرار می‌گیرند. این افراد اگرچه بلدند در تعریف از قابلیت‌های‌شان ساعت‌ها سخنوری کنند، اما هنوز یاد نگرفته‌اند حرکات بدن‌شان را با کلامی که از دهان‌شان خارج می‌شود هماهنگ کنند. در نتیجه، با اینکه ادعا دارند کارکشته‌ی حرفه‌ی خودشان هستند، زبان بدن‌شان چیز دیگری را نشان می‌دهد، طوری که کارفرما دچار گمراهی می‌شود.

در ادامه، نکاتی را در خصوص زبان بدن با یکدیگر مرور می‌کنیم تا در مصاحبه‌های شغلی موجب سردرگمی کارفرما نشوید.

۱. صاف بنشینید و به پشتی صندلی تکیه بدهید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

از خم شدن به سمت جلو به شکلی که قفسه‌ی سینه و شکم جمع شود بپرهیزید. در عوض، صاف بنشینید، انگار یک چیزی مدام در حال کشیدن شما به سمت بالاست. همچنین یادتان نرود در تمام طول مصاحبه قرص و محکم به پشتی صندلی تکیه دهید. این طرز نشستن نشان‌دهنده‌ی حس اطمینان و اعتماد به نفس است، اما  در صاف و محکم نشستن اغراق نکنید.

وقتی وارد مکالمه شدید و احساس کردید صحبت گل انداخته است، اشکالی ندارد اگر خیلی کم به سمت جلو متمایل شوید، اما شانه‌های‌تان را پایین نیندازید.

۲. به چشم کارفرما زُل نزنید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

اینکه بتوانید مستقیم به چشم‌های کارفرما نگاه کنید نشانه‌ی اعتماد به‌ نفس و اطمینان شماست، اما مواظب  باشید این نگاه کردن تبدیل به زل زدن نشود. نگاه کردن طولانی به چشم‌ها ممکن است به عنوان یک رفتار گستاخانه تعبیر شود.

حرکات چشمیِ رو به بالا نشانه‌ی دروغ‌گویی و اعتماد به نفس ضعیف است. پس برای اینکه با اعتماد به نفس و روراست به نظر برسید، مستقیم به چشم‌های کارفرما نگاه کنید، اما حواس‌تان باشد در کلِ صورت طرف مقابل‌ چشم بچرخانید و هر چند ثانیه به بینی و لب‌های مصاحبه‌کننده نیز نگاه کنید.

۳. حین صحبت از حرکات دست‌ها کمک بگیرید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

پنهان کردن دست‌ها نشانه‌ی بی‌اعتمادی است. به جای اینکه خشک و بی‌حرکت بنشینید و دست‌ها را زیر میز یا داخل جیب‌تان قرار دهید، حین صحبت از حرکات دست‌ها برای انتقال مطلب‌تان کمک بگیرید. این حالت موجب برانگیختگی احساسات مثبت در ناحیه‌ی لیمبیک مغز می‌شود و کارفرما احساس راحتی بیشتری با شما  خواهد کرد. این در حالی است که دست به سینه نشستن نتیجه‌ی معکوس دارد و در طرف مقابل حالت تدافعی ایجاد می‌کند. همچنین اشاره کردن با نوک انگشت ممکن است توهین‌آمیز تلقی شود.

۴. کف دست‌ها را باز نگه دارید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد حرکات دست‌ها باید به آن توجه داشته باشید مشت نکردن دست‌هاست. پیدا بودن کف دست‌ نشانه‌ی صداقت و تعهد است. پس سعی کنید حین صحبت از حرکاتی استفاده کنید که حین آنها کف دست‌ها باز و رو به بالا باشد. پیدا بودن کف دست به نشانه‌ی صداقت و روراستی دقیقا همان چیزی است که در فلسفه‌ی دست دادن به آن اشاره شده است. و اما یک نکته‌ی اساسی در مورد دست دادن:

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

خیلی سفت یا خیلی شُل دست ندهید. قبل از مصاحبه تمرین کنید تا فشار دست‌تان موقع دست دادن با کارفرما متعادل باشد. در ضمن، کف دست‌تان را اندکی رو به بالا بگیرید، طوری که وقتی با طرف مقابل دست دادید، دست خودتان زیر دست او قرار بگیرد. این طرز دست دادن نشان می‌دهد برای جایگاه طرف مقابل احترام قائلید. یادتان باشد وقتی دست‌تان در دست کارفرماست، هرگز دست دیگرتان را روی دستش قرار ندهید، چرا که این حرکت نشانه‌ی تسلط و برتری است و ممکن است تهدیدآمیز تعبیر شود.

۵. کف هر دو پا را روی زمین قرار دهید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

از قرار دان یک پا روی پای دیگر، آن هم از ناحیه‌ی زانو، به شدت اجتناب کنید، به ویژه خانم‌ها. در عوض، پاها را از ناحیه‌ی مچ روی هم قرار دهید تا وقتی خواستید جای پاها را عوض کنید، تغییر حالت‌تان خیلی زیاد به چشم نیاید.

بهترین حالت نشستن در مصاحبه‌های شغلی این است که کف هر دو پا را روی زمین قرار دهید. برای این طرز نشستن دلیل علمی وجود دارد. قرارگرفتن کف هر دو پا روی زمین موجب تقویت ارتباط بین نواحی لیمبیک و نِئوکورتِکس مغز می‌شود، یعنی در مواجهه با سوالات پیچیده راحت‌تر می‌توانید از تفکر خلاق به تفکر منطقی یا  برعکس گریز بزنید.

چنانچه مصاحبه‌ی تلفنی انجام می‌دهید، توصیه شده است هنگام صحبت کردن با تلفن قدم بزنید. راه رفتن کمک‌تان می‌کند نیمکره‌‌های مغزتان بهتر با یکدیگر هماهنگ شوند و بتوانید جواب‌های هوشمندانه‌تری بدهید.

۶. طرز راه رفتن‌تان را درست کنید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

زمانی که از در وارد می‌شوید، بهترین فرصت است که از زبان بدن‌تان به منظور ترغیب کارفرما کمک بگیرید. گفته می‌شود در همان ۱۰ ثانیه‌ی اولی که مقابل کارفرما حضور پیدا می‌کنید، سرنوشت‌تان تعیین می‌شود. برای اینکه بهتر به نظر برسید، شانه‌های‌تان را به سمت عقب بکشید و سرتان را صاف بالا بگیرید. قدم‌های‌تان را طوری تنظیم کنید که طول هر گام چیزی حدود ۶۰ سانتیمتر دربیاید. وقتی به سمت کارفرما حرکت می‌کنید، برقراری ارتباط چشمی فراموش‌ نشود.

۷. نفس عمیق بکشید و در هنگام بازدم شروع به صحبت کنید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

برای اینکه از شدت اضطراب خود بکاهید، عمیق‌تر نفس بکشید. سعی کنید نفس کشیدن‌تان را طوری تنظیم  کنید که در هنگام بازدم، یعنی موقع بیرون دادن هوا، شروع به صحبت کنید. تنفس دیافراگمی (نوعی تنفس عمیق که در آن شکم بیش از قفسه‌ی سینه منبسط می‌شود) را تمرین کنید و قبل از شروع مصاحبه ۱۰ مرتبه نفس عمیق بکشید. نفس کشیدن صحیح موجب کاهش ضربان قلب، تنظیم فشار خون و افت هورمون‌های استرس می‌شود.

۸. لبخند بزنید و هر از گاهی سر تکان دهید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

برای اینکه نشان دهید به حرف‌های کارفرما گوش می‌کنید و به صحبت‌های او علاقه‌مند هستید، لبخند بزنید. گاهی هم برای اینکه مشخص شود موضوع بحث را درک کرده‌اید سر تکان دهید، اما حواس‌تان باشد این حرکت را پشت سر هم تکرار نکنید.

۹. به میز مصاحبه نچسبید و وسایلی را که همراه دارید مدیریت کنید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

اگر با خودتان نمونه‌کار آورده‌اید، اشکالی ندارد چند مورد آنها را روی میز مصاحبه قرار دهید، البته به شرطی که قرار باشد درباره‌ی‌شان چیزی بگویید. بقیه‌ی وسایل‌تان را که احتمالا شامل کیف دستی است، کنار پای‌تان روی زمین بگذارید. قرار دادن کیف روی پاها بین شما و کارفرما مانع ایجاد می‌کند. در ضمن، خیلی به میز نچسبید تا راحت‌تر بتوانید حرکات دست‌تان را به نمایش بگذارید.

۱۰. شیک خداحافظی کنید

اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

در پایان مصاحبه، وسایل‌تان را آهسته و همراه با لبخند جمع کنید. اگر چند نفر در اتاق مصاحبه حضور دارند و به هر دلیلی نمی‌خواهید با همه‌ی آنها دست بدهید، توصیه می‌کنیم حداقل با کارفرما یا مدیر استخدام و همچنین کارمندی که شما را به اتاق مصاحبه هدایت کرد، دست بدهید.

امیدواریم با رعایت نکات گفته شده شانس بیشتری در مصاحبه‌های شغلی پیدا کنید. به نفع‌تان است قبل از روز مصاحبه، روی زبان بدن‌تان کار کنید و نکاتی را که مرور کردیم حداقل یکبار تمرین کنید. مطمئن باشید کارفرمایان ریزترین حرکات‌تان را زیر نظر دارند و فقط به تجارب کاری شما بسنده نخواهند کرد.

منبع : mashable.com -monster.com- forbes.com

مطالب آموزشی