اولویت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی چیست؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان اینکه تا کنون ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار اشتغال روستایی پرداخت شده است گفت: پرداخت تسهیلات باید بر اساس اولویت باشد, هنر پرداخت تسهیلات نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها، کاهش حاشیه‌ نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن 96کلید خورد.با تصویب مجلس مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

طبق گفته ی عیسی منصوری, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا کنون13 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است گفت:برای اشتغال در روستاها 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که تاکنون 13 هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: پیش از پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، تنها سه درصد از ایجاد اشتغال جدید در روستاها اتفاق می‌افتاد؛ اما با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال پایدار روستایی و عشایری، این رقم اکنون به 29درصد رسیده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و  رفاه اجتماعی افزود: یکی از اقدامات خوب دولت، پرداخت تسهیلات در مناطق روستایی بوده که سبب ایجاد اشتغال زیادی در این مناطق شده است، در این زمینه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان دبیر این کارگروه، باید نتایج پرداخت این تسهیلات را بازگو کند تا اثرگذاری اجرای طرح ها تبیین شود.

منصوری بیان کرد:  متاسفانه قبل از انقلاب سیاست بر مبنای حمایت از شهری  و صنعتی شدن کارخانه ای بود و اهمیتی به مناطق روستایی وجود نداشت.  طبق نظر داوران بین المللی و آمارهای موجود بعد از پیروزی انقلاب یکی از برنامه های اصلی در کشور بحث حمایت زیرساخت های روستایی و بحث عمران و آبادی روستاها بوده است.

منصوری با بیان این که عمران و آبادانی در روستا موجب شده که در چند دهه گذشته بحث زیر ساخت های اقتصادی و اشتغال روستایی منسوخ بماند،گفت:یکی از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید تقویت و ایجاد بسترهای مناسب اقتصادی و اشتغالزایی در روستاها بوده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:حمایت از اقتصاد روستایی موجب می شود تا به رغم اشتغالزایی برای بومی های منطقه جمعیت روستایی هم افزایش پیدا کند.

وی درباره پرداخت تسهیلات به حوزه گردشگری در استان های مختلف   تاکید کرد: برای اعطای تسهیلات برای ساخت هتل در روستاهای مقصد گردشگری در استان‌ها مشکلی وجود ندارد، اما نباید تنها به احداث هتل برای اسکان گردشگر توجه کرد، بلکه در کنار احداث هتل باید به سایر ظرفیت‌های بومی و محلی در گردشگری برای ماندگاری توریست توجه کرد تا احداث هتل سودمند  باشد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که هنر در ایجاد اشتغال تنها اعطای تسهیلات نیست، گفت: باید در حوزه اشتغال سیاست‌گذاری براساس اولویت‌ها انجام شود، مثلا در حوزه فرش قبل از اعطای تسهیلات برای بافت فرش باید زمینه صادرات و بازار کار در دستور کار قرار بگیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار