ایجاد ۱۵هزار فرصت شغلی جدید در گام دوم طرح ۵۵۰هزارهکتاری در خوزستان

دسته ها: اخبار استان اخبار

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: ۱۵هزار فرصت شغلی جدید با شروع گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان ویژه سفرمقام رهبر معظم انقلاب اسلامی که در ردیف‌ طرح‌های ملی قرار دارد ایجاد خواهد شد.

حسن علاقه‌مند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:هم‌اکنون مساله تخصیص آب از سوی وزارت نیرو و تامین اعتبار۲ چالش مهم در شروع گام دوم این طرح بزرگ کشاورزی است.
وی گفت: تاکنون مکاتبات و پیگیری‌های زیادی از سوی موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهادکشاورزی که مجری این طرح برای تامین اعتبار و تخصیص آب این طرح انجام شده است ولی به نقطه قابل اتکایی برای شروع گام دوم این طرح نرسیده است.
معاون اجرایی موسسه جهادنصر در ادامه تامین و تخصیص ۱۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری بیان کرد و افزود:تاکنون از مجموع طرح ۵۵۰هزار هکتاری ، حدود ۲۹۵هزار هکتار آن در قالب گام نخست این طرح با تجهیز ، نوسازی و زهکشی زیرکشت رفته است و در بقیه اراضی هنوز کار اجرایی چندانی نشده است.
علاقه‌بند با بیان اینکه مطالعاتگام دوم این طرح بزرگ کشاورزی انجام شده و درانتظار تخصیص اعتبار موردنیاز از محل منابع صندوق توسعه ملی یا فاینانس است افزود: خوشبختانه دولت در قانون بودجه ۱۳۹۹ برای اینکه این طرح دچار رکود و تعطیلی نشود یک هزار و ۵۰۰میلیارد ریال در نظر گرفته است ولی این اعتبار برای شروع کار اجرایی ناچیز است.
وی گفت: نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به تازگی پیگیر شروع گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان شده‌اند که امیدواریم نتیجه این پیگیری‌ها، ازسرگیری گام دوم این طرح شود.
به گزارش ایرنا گام نخست طرح ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سال ۱۳۹۲ همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با تخصیص ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی وارد مرحله اجرایی شد هرچند قبل از آن نیز بخشی از این طرح اجرایی صورت گرفته بود.
گام نخست این طرح در سطح ۲۹۵هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام در اواخر سال ۱۳۹۷ با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
بر اساس افق این طرح ، با اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری ، تولید محصولات کشاورزی خوزستان از ۱۷.۲ میلیون تن فعلی به ۲۵میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه ۳۰۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.
همزمان با سفر رهبرمعظم انقلاب اسلامی در اسفند ماه ۱۳۷۵به خوزستان طرح ۸۰۰هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام به تصویب رسید هرچند بعدها این طرح به ۵۵۰هزار هکتار کاهش یافت.
این طرح بزرگترین طرح کشاورزی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

اخبار استان اخبار