ایجاد ۲۰ هزار شغل در ۴ ماه برای مددجویان کمیته امداد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، به تشریح اقدامات این نهاد در ایجاد اشتغال مددجویان پرداخت.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: بیش از ۶۰ درصد از برنامه‌های کمیته امداد در ارتباط با اشتغال در حوزه روستاییان است و در همین زمینه از سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در روستاها به‌ویژه در روستاهای محروم ایجاد شده است چرا که بخش قابل توجهی از مددجویان کمیته امداد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای استفاده از ظرفیت‌های نوین تصریح کرد: در این زمینه در همه استانها با پارکهای نوآوری تفاهمنامه امضا شده است و با معاونت علمی ریاست جمهوری و  دانش‌بنیان وهمکاری می‌شود.
وی با اشاره به طرح جدید کمیته امداد در ارتباط با صنایع روستادوست، گفت: ایم مسئله از مفاهیم جدید حوزه اشتغال کمیته امداد است که این صنایع در مقیاس کوچک در روستا ایجاد می‌شوند و این صنایع نوآورانه و خلاقانه هستند و ویژگی دیگر این مشاغل تکنولوژی ساده و نوآورانه آنها است. همچنین صنعت روستادوست در مقیاس کوچک در روستاها مقرون به‌صرفه است بر همین اساس تصمیم گرفته شد که جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره صنایع روستادوست برگزار شود و علاقمندان می‌توانند فعالیت خود را در این حوزه به کمیته امداد معرفی کنند.
عبدالملکی با اشاره به زمان ثبت‌نام در طرح اشاره شده افزود: اضافه کرد: افراد می‌توانند از امروز به مدت یک ماه ( ۶ شهریور) با مراجعه به سایت امداد اطلاعات خود را ثبت کنند.  همچنین در مهرماه یک نمایشگاه بزرگ با رونمایی از تجهیزات مخترعین برگزار خواهد شد و در آن جشنواره اختراع‌های ثبت شده معرفی می‌شوند همچنین کمیته امداد اقدام به خرید دستگاه‌های مورد نیاز در این جشنواره خواهد کرد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه این نهاد از هر ظرفیتی برای توسعه اشتغال استفاده خواهد کرد، گفت: در این ارتباط به نفرات برتر در طرح صنایع روستادوست به ترتیب به نفرات اول تا سوم، ۱۵ میلیون، ۱۳ میلیون و ۱۱ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد کرد که هدف از این طرح استفاده از فعالیتهای نوآورانه و خلاقانه اشتغال روستایی است.
وی با اشاره به اینکه باید از ترک روستا توسط خانواده‌ها جلوگیری شود، ادامه داد: با ورود فناوریهای نوآورانه و ساده در روستاها می‌توانیم این درآمد را در روستاها تقویت کنیم و این مسئله منجر به جلوگیری از ترک روستاها خواهد شد. همچنین یک سوم از اشتغال‌زایی کشور در کمیته امداد انجام می‌شود که ۶۰ درصد از این فرصت‌ها در مناطق روستایی ایجاد می‌شود و با توسعه فناوریهای نوین در روستاها می‌توان فرصت‌های شغلی را افزایش داد.
عبدالملی ضمن اشاره به اینکه از بدو تأسیس کمیته امداد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آموزش در حوزه اشتغال دیده‌اند، گفت: این آموزشها به ۳ بخش تفکیک شده است از جمله آموزشهای مقدماتی ،آموزشهای مهارتی و  آموزشهای پایدارسازی ارائه شده است.
وی همچنین به فعالیت کمیته امداد در حوزه اشتغال در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت:  براساس برنامه پنج ساله ششم  توسعه کل کشور کمیته امداد ملزم به ایجاد ۷۰ هزار فرصت شغلی در هر سال شده است و در طی ۵ سال باید ۳۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند  که در سه سال اول این برنامه  ۴۹۳ فرصت شغلی از سوی کمیته امداد فراهم شده است. همچنین طی ۵ سال  برنامه ششم بنا داریم ۷۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.در همین ارتباط  و در صورتی که بانکهای عامل همکاری داشته باشند ۲۰۰ هزار فرصت شغلی از سوی کمیته امداد ایجاد خواهد شد.
معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد افزود: در چهار ماهه گذشته از سال ۹۹،  ۶۰ درصد از اعتبارات استانی ابلاغ شده است و حدود ۵ الی ۶ روز آینده صددرصد از این اعتبارات از سوی شبکه بانکی ابلاغ و به سرعت در اختیار شعب قرار خواهد گرفت. همچنین بیش از ۷۰ هزار پرونده آماده دریافت تسهیلات شده‌اند و دوره آموزشهای لازم را برای دریافت وام و اشتغال دیده‌اند.
وی تصریح کرد: در طی ۴ ماه گذشته حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی از سوی کمیته امداد ایجاد شده است که البته در شهریورماه این مسئله به اوج خود خواهد رسید و هر ماه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
عبدالملکی  افزود: کل اعتبارات اشتغال کمیته امداد معادل نیم درصد اعتبارات شبکه بانکی کل کشور است که  سال گذشته از ۴۳۰ هزار اشتغال خالص در کشور؛ ۱۵۸ هزار اشتغال خالص در کمیته امداد ایجاد شد در واقع ۳۷ درصد از اشتغال کشور در کمیته امداد ایجاد شده است.

 

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار