ایجاد ۲۱۰ هزار شغل جدید در روستاها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آمارها نشان می دهد که پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری موجب توسعه اشتغال در این مناطق شده است؛ به نحوی که سهم اشتغال روستایی از اشتغال سالانه جدید از سه درصد به ۲۹ درصد افزایش یافته و ۲۱۰ هزار شغل جدید مطابق آمارهای ثبتی به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید پس از مجوز برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری بوده که زمینه ایجاد فرصتهای شغلی بسیار در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و عشایری را فراهم کرده است.

در سالهای اخیر خشکسالی و محرومیت، موج بیکاری و نبود کار برای جوانان روستایی موجب مهاجرت گسترده به شهرها و کلان شهرها شده و مناطق روستایی را خالی از سکنه کرده بود.دولت با درک اهمیت روستاها و حفظ اشتغال روستانشینان تلاش کرد با تزریق منابع و تسهیلات لازم ضمن حفظ اشتغال موجود زمینه ایجاد فرصتهای شغلی پایدار را فراهم کرده و ماندگاری روستاییان را رقم بزند.

برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال روستایی پرداخت شده است، سهم اشتغال روستایی از اشتغال سالانه جدید از سه درصد به ۲۹ درصد افزایش داشته و ۲۱۰ هزار شغل جدید بر اساس آمارهای ثبتی به وجود آمده است.

تا قبل از پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری سه درصد ایجاد اشتغال جدید در روستاها اتفاق می افتاد ولی به دنبال اجرای طرح اشتغال روستایی و پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغال روستایی و عشایری این رقم به ۲۹ درصد رسیده است؛ بر همین اساس رویکرد پرداخت تسهیلات روستایی به ویژه تسهیلات سرمایه درگردش، صیانت و حفاظت از اشتغال موجود بوده است.

تاکنون ۶۷ درصد تسهیلات اشتغال روستایی و معادل ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان تا مرحله چهارم پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص یافته که بیشتر آن مربوط به صنایع تبدیلی بوده است؛ در بخش زراعت و باغداری نیز ۱۵ درصد تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، نرخ مصوب سود تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد، برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی ۶ درصد و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت، معادل ۱۰ درصد است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار