ایجاد ۲۸ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم روستایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ایجاد ۲۸ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم روستایی

با امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صندوق کارآفرینی امید، ۲۸ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم روستایی ایجاد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک میان بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید به منظور معرفی و اعطای تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی برکت در جهت بهبود وضعیت معیشت خانوارهای ساکن در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، به امضای مدیران عامل و رؤسای هیأت مدیره‌ی این دو نهاد خدمت رسان رسید.
با امضای این تفاهم‌نامه و با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال که به‌طور مشترک توسط بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید تأمین می‌شود، ۲۸ هزار فرصت شغلی با راه‌اندازی ۱۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در قالب الگوها و مدل‌های توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور بنیاد برکت در مناطق محروم روستایی با اولویت جوانان تحصیل‌کرده و زنان سرپرست خانوار ایجاد خواهد شد.
مدت اجرای این تفاهم‌نامه ۲ سال است و در قالب همکاری مشترک در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی اشتغال به طرح‌های معرفی شده‌ی بنیاد به انجام می‌رسد.
بر اساس این گزارش، محل اجرای این طرح مشترک، تمامی مناطق روستایی با اولویت مناطق محروم و مرزی است و این تعداد طرح اشتغال‌زایی در قالب رسته‌های شغلی نظیر دام سبک و سنگین، پرورش طیور، بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ، آبزی‌پروری، زنبور عسل، تولید پوشاک، مشاغل خدماتی و فنی و غیره خواهد بود.
به هر یک از طرح‌های اشتغال‌زایی مورد تأیید و مصوب در کارگروه مشترک، ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد، مهلت بازپرداخت ۶۰ ماهه و احتساب حداکثر دوران تنفس ۶ ماهه تعلق می‌گیرد.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این بنیاد گفت: بنیاد برکت در حوزه‌های وسیعی به منظور خدمت به محرومان در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اشتغال‌زایی، ساخت مدرسه، توسعه‌ی خدمات بیمه‌ای، ساخت مراکز فرهنگی مذهبی، احداث بیمارستان و مراکز بهداشت و درمان، انجام امور زیربنایی و عمرانی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم اشاره کرد.
سعید جعفری در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد برکت در نظارت بر عملکرد، بررسی روند فعالیت‌ها، حضور در طرح‌های اشتغال‌زایی بنگاه‌محور، و توسعه‌ی اشتغال در مناطق محروم و محرومیت‌زدایی در قالب طرح‌های اشتغال‌زایی تسهیلات‌محور و اجتماع‌محور پرداخت.
وی با استقبال از تشکیل کمیته‌ای مشترک میان بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: همکاری این دو نهاد در مناطق روستایی مثمر ثمر و پرفایده خواهد بود. صندوق کارآفرینی امید حتی می‌تواند در کمیته‌های توسعه‌ی اشتغال که در سطح شهرستان‌ها و حتی روستاها تشکیل می‌شود، مشارکت نماید.
مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به انجام اهلیت‌‎ سنجی‌های فنی و مالی متقاضیان اشتغال از سوی این بنیاد، از حضور و مشارکت صندوق کارآفرینی امید در این فرآیند استقبال کرد.
محمود عسکری‌آزاد، رئیس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکت نیز در این جلسه به تبیین مدل‌های طراحی‌شده ایجاد و توسعه‌ی اشتغال در کمیته‌ِ‌ی تحقیق و توسعه‌ی این بنیاد مبتنی بر ظرفیت‌های محلی پرداخت و اظهار امیدواری کرد سایر نهادها و دستگاه‌های فعال در حوزه‌ِی ایجاد اشتغال نیز از این مدل‌ها بهره گیرند.
در ادامه، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز هدف از اجرای این تفاهم‌نامه را توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع محروم با اولویت کسب‌وکارهای خرد و خانگی مبتنی بر مزیت‌های نسبی مناطق و افزایش عزت و کرامت خانواده‌ها از طریق مشارکت مردم در تأمین معاش پایدار برشمرد.
اصغر نورالله‌زاده با اشاره به اجرای موفق طرح اشتغال روستایی و عشایری توسط صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از محل منابع صندوق توسعه‌ی ملی یک‌قدم بسیار مثبت بود که برای اولین بار در کشور با این حجم از تأمین مالی در روستاها اجرا شد.
خاطرنشان می‌شود، بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هدف محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم و کم‌برخوردار، نهضت ایجاد اشتغال را در این مناطق راه‌اندازی کرده و تا به امروز بیش از ۲۲۰ هزار فرصت شغلی را در این مناطق ایجاد و به بهره‌برداری رسانده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار