ایجاد ۴۰۰هزار شغل و صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری هدف سند توسعه پوشاک

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ایجاد ۴۰۰هزار شغل و صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری هدف سند توسعه پوشاک

مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت کار با اشاره به اینکه در راستای سند توسعه پوشاک ایجاد ۴۰۰ هزار شغل و صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری را در دستور کار داریم گفت:هدف از تهیه این سند این بود که توانایی تولید پوشاک کشور را برای ۳تا ۴سال آینده را داشته باشیم.
رضا تازیکی، مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برنامه های اشتغالی سال 98 گفت: برای سال جاری اجرای برنامه اشتغال روستایی را بدون پرداخت تسهیلات دنبال می کنیم، در همین راستا یک جلسه با حضور تمام دستگاه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند برگزار کردیم،همچنین بین وزارت کار و معاونت روستایی ریاست جمهوری توافقی برگزار شد، برای اینکه یک مدل واحد برای اشتغال روستایی را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا این مدل تهیه شده و مراحل پایانی برای ابلاغ را سپری می کند تا یک مدل مشخص را طراحی کنیم. اول اینکه این مدل تسهیلات محور،محرومیت زا ، مولد باشد و مبتنی بر اقتصاد کوچک محلی باشد،از همه مهمتر متصل به رشد اقتصادی کشور باشد. چرا که تا کنون عمده مدل های توسعه روستایی که تا کنون استفاده شده است، باعث رشد اقتصادی کشور نشده است.

تازیکی بیان کرد: این مدل علاوه بر اینکه باعث توسعه اشتغال روستایی می شود،رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. از همه مهمتر اینکه تسهیلات محور نیست، بیشتر توانمندساز محور است و باعث اتصال بنگاه های بزرگ و کوچک و زنجیره های تولیدی است.این برنامه اصلی در سال 98 است.

مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت کار گفت: پیش بینی این است که امسال 2هزار روستای کانونی را برای این طرح اجرایی کنیم. در هر منطقه مطالعاتی انجام می دهیم و رسته های پر اشتغال را شناسایی خواهیم کرد. برنامه ویژه ای برای توسعه دام سبک در کشور داریم، این موضوع با معاونت دام وزارت جهاد توافق شده است. 10استان را به صورت پایلوت برای توسعه دام سبک شروع کرده ایم، در حال حاضر در حال آموزش فعالین در این حوزه هستیم، آموزشی که فارغ التحصیلان این حوزه را آموزش می دهیم. یک سری فعالیت ها را برای آنها انجام می دهیم.

وی توسعه روش های تأمین مالی برای بانک ها از دیگر برنامه ها برای سال جاری است گفت: سال گذشته در راستای این طرح یک مدل با عنوان « تولید مبتنی بر قرارداد» اجرایی کردیم که بسیار موفق بود که مانع از انحرافات بانکی می شود. سال گذشته 5شرکت را با همکاری بانک کشاورزی اجرایی کردیم،این 5شرکت با حدود 12 و 13هزار کشاورز در استان های مختلف قرار داد دارند. شرکت ها تا 5سال با کشاورزان قرارداد دارند و همین باعث می شود که شغل پایدار باشد.

تازیکی اظهار داشت:پروژه های موفقی مانند زعفران و گیاهان دارویی داریم. در زمینه های مختلف دیگر نیز این موضوع توسعه می یابد. سال گذشته طرح تکاپو بدون پرداخت تسهیلات حدود16هزار نفرشغل ایجاد کرد.

مدیراجرایی طرح ملی تکاپو وزارت کار با اشاره به اینکه یکی از طرح هایی که در سال جاری انجام دادیم تهیه سند توسعه سند پوشاک کشور است گفت: این کار به طور کامل انجام و به صورت یک بسته سیاست گذاری برای سند پوشاک تدوین شد،نکته جالب این است که چند روز گذشته زمانی که سند توسعه پوشاک ترکیه را مطالعه کردیم متوجه شدیم بیش از 90 درصد برنامه هایی که تهیه کرده بودیم بدون آنکه مطلع باشیم کاملاً شبیه بر برنامه های کشور ترکیه بود.

تازیکی در بیان اهداف سند گفت:هدف از تهیه این سند این بود که توانایی تولید پوشاک کشور را برای 3تا 4سال آینده را داشته باشیم. در حال حاضر حدود 40تا 50درصد پوشاک کشور در داخل کشور تولید می شود و بقیه خارج از کشور تولید می شود. خودکفایی در تولید پوشاک، توسعه صادرات صنعت پوشاک دو موضوع مهم در حوزه پوشاک است. هدفگذاری مان ایجاد 400هزار شغل در صنعت پوشاک و صادرات 500میلیون دلار هم صادرات پوشاک داشته باشیم، برای این میزان زمان مشخصی را تعیین نکردیم. اگر حدود 500 میلیون تومان جذب سرمایه از خارج داشته باشیم، در صنعت پوشاک بیش از 150هزار شغل جدید می توان ایجاد کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار