ایجاد ۵۰ هزار شغل در حوزه فناوری زیستی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ایجاد ۵۰ هزار شغل در حوزه فناوری زیستی

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در پایان جلسه صد ودوم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص بررسی سند ملی توسعه زیست فناوری گفت: در جلسه عصر امروز کلیات سند بررسی شد و به اهداف کلان سند ورود کردیم که این اهداف شامل کسب رتبه برتر در میان 10کشور جهان، تثبیت رتبه اول در توسعه فناوری های زیستی در منطقه و کسب رتبه شایسته و قرارگیری در بین 5 کشور آسیا بود که به تصویب رسیدند.
وی ادامه داد: ایجاد 50 هزار شغل مرتبط در حوزه زیست فناوری و دستیابی به 3 درصد بازار جهانی در این بخش هم یکی از اهداف بود که البته این بند مورد مناقشه قرار گرفت به دلیل اینکه بازار سنگین بوده و دسترسی به آن دشوار است اما در نهایت به جمع بندی رسیدیم، چون این عدد در نقشه جامع علمی کشور مصوب سال 91 تصویب شده است و نباید آن را تغییر دهیم.
دبیر شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور افزود: اگر به علت عملکرد ضعیف مسئولان یا کمبود بودجه دستیابی به این اهداف محقق نشود شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اهداف خود را رصد و دلایل جلو یا عقب بودن از هدف را به جامعه اعلام کند.
کبکانیان اضافه کرد: افزون بر این ها کسب جامعیت نظری، فقهی و حقوقی در حوزه زیست فناوری در جهان مدنظر است.
وی افزود: بعضی از اهداف و اولویت های بخشی این سند هم مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آنها می توان به جایگزینی برخی اقلام زیستی وارداتی با تولید داخلی، واکسن های جامع ایمن سازی و تولید واکسن های بیماری های غیرواگیردار و روش های تشخیصی مبتنی بر روش های زیستی اشاره کرد.
دبیر شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور گفت:در صنعت زیست فناوری 6 محور و هدف از جمله تولید فرآورده های زیستی اولویت دار در راستای سلامت کشور، توسعه فناوری و انرژی های نو با سوخت های زیستی، تولید پروتئین با روش های زیستی و فراورده های شیمیایی و تولید پلیمر با فناوری زیست به تصویب رسید.
وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی هم 7 محور پیشنهاد شده بود و 2 محور از این بحث در حوزه تراریخته بود که به این محورها در جلسه دیگری مستقل‌ می پردازیم و بقیه موارد شامل زیست مهارگرها در کنترل تلفیقی آفات و بیماری ها، استفاده از گیاهان کشت بافتی، استفاده از زیست فناوری در اصلاح نژاد، استفاده از روش های مولکولی در تشخیص بیماری ها و استفاده از واکسن های نوترکیب در بیماری های طیور و آبزیان تصویب شد که قرار است این دو هدف با هماهنگی کارشناسان پزشکی بیشتر بررسی شود.
کبکانیان ادامه داد: حوزه زیست فناوری در محیط زیست به جلسه بعد موکول شد و راهبردها و اقدامات ملی این سند نیز در جلسه آینده بررسی می شود.
آمایش آموزش عالی به کجا رسید؟
وی در ادامه به سوال خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران در خصوص اهمیت سند آمایش آموزش عالی کشور گفت: آمایش‌ باید با شناختی از خصوصیات آموزش عالی کشور انجام شود؛ باید کمیسیون آمایش آموزش عالی در ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل شود و جلسات این کمیسیون به زودی با حضور وزرای علوم و دیگر وزرا به زودی برگزار می شود‌.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار