ایجاد ۶۱ هزار و ۷۶۸ فرصت شغلی از محل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

صندوق کارآفرینی امید از ابتدای ابلاغ تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری تاکنون با پرداخت ۱۹۷۱ میلیارد تومان تسهیلات به۳۳ هزار و ۳۳۰ نفر، زمینه ایجاد ۶۱ هزار و ۷۶۸ فرصت شغلی را ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق همچنین براساس استقبال متقاضیان، با بررسی پتانسیل ها و ظرفیت های منطقه ای به منظور حمایت از کسب و کارها و بهبود اقتصاد و معیشت روستائیان در استان هایی که تاکنون موفق به پرداخت 80درصد اعتبار ابلاغی خود از مرحله سوم و چهارم اشتغال روستایی شده اند، 167 میلیارد تومان اعتبار مازاد، معادل 20درصد اعتبار ابلاغی اختصاص داد.

براین اساس صندوق کارآفرینی امید در مجموع 10درصد مازاد کل اعتبار ابلاغی در مرحله 3و4 از محل بودجه داخلی خود به 13 استان اختصاص داد.

صندوق کارآفرینی امید به عنوان تنها سازمان توسعه ای در این طرح، بر اساس تجارب موفقی که در اجرای پروژه های اشتغال روستایی داشته است، با فاصله گرفتن از الگوی بانکداری، برنامه سوشال بنکینگ و نظام تأمین مالی فراگیر را به خوبی پیاده سازی و اجرا نمود.

بر این اساس صندوق کارآفرینی امید با مطالعه و بررسی تجارب بین المللی و بررسی ظرفیت های داخلی، با هدف جلوگیری از مهاجرت روستائیان به کلان‌شهرها و ‌کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنین روستا و افزایش تولید داخلی و بهره وری، حمایت از روستاها را در قالب سه طرح “هر روستا یک محصول”، “روستای بدون بیکار” و “صندوق های خرد محلی” در دستور کار قرار داد.

در طرح هر روستا یک محصول، صندوق با شناسایی مزیت رقابتی مناطق مختلف، حمایت از تولید یک محصول محوری و شناسایی و حمایت از زنجیره تولید تا فروش محصول را به منظور حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی روستا دنبال می‏کند و در حال حاضر 160 روستا در این طرح مورد حمایت قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به روستای برندق- روستای بادام زمینی، روستای سارمران – روستای کشت گلخانه ا+ی خیار، روستای مافی کندی – روستای هنرمندان مجسمه ساز- روستای قلعه ممکا، دهکده قارچ و… اشاره کرد.

صندوق کار آفرینی امید همچنین با طرح روستای بدون بیکار در راستای چشم انداز ایران 1404 با استفاده از فرصتها و امکانات روستا، بخصوص نیروی توانمند انسانی در پی رسیدن به جامعه روستایی با صفر درصد بیکاری است. شناسایی کسب و کارهای محلی، توانمندسازی روستائیان و ارتقای سرمایه های اجتماعی از دیگر دستاوردهای صندوق در این طرح می باشد و در حال حاضر 114 روستای بدون بیکار به همت صندوق کارآفرینی امید در سراسر کشور ایجاد شده است.

صندوق های خرد محلی از جمله منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز تولید کنندگان روستایی می باشد. صندوق کارآفرینی امید با هدف رونق بخشیدن به کسب و کارهای کوچک و خانگی و ترویج کارآفرینی و اشتغال زایی و توان افزایی برای زنان روستایی و توسعه اقتصاد خانواده های روستایی تاکنون علاوه بر راه اندازی 2000 صندوق محلی در استانهای مختلف کشور، بنا دارد با برنامه‏ای مدون به راه اندازی بیش از 1000 صندوق دیگر اقدام نماید.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار