ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید به مدد “مشاغل ناقص”

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید به مدد

از ۷۰۰هزار شغل ایجاد شده در فاصله بین تابستان ۹۵ تا تابستان ۹۶ حدود ۴۶۶ هزار شغل به صورت رسمی و حدود ۲۳۳ هزار شغل غیر رسمی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تنها 5ماه از پایان سال باقی مانده است و دولت طبق برنامه ریزی باید 995 هزار شغل تا پایان سال را ایجاد کند. اما در هفته ای که گذشت معاون اول رئیس جمهور ادعای عجیبی را داشت. معاون اول رئیس جمهور در روز ملی استاندارد اعلام کرد که دولت در شش ماهه امسال 1.5میلیون شغل ایجاد شده است.

وی گفت :در فصل بهار امسال 703 هزار شغل ایجاد شد و به من اطلاع دادند که در فصل تابستان 795 هزار شغل ایجاد شده است.

این در حالی است که 703 هزار شغل مربوط به دوره یکساله «بهار 95 تا بهار 96» و اشتغال 795 هزار نفری نیز مربوط به «تابستان 95 تا تابستان96» بود.

این موضوع را علی ربیعی ، وزیرتعاون کار و رفاه اجتماعی نیز تأیید می کند: علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی اشتغال با بیان اینکه 427 هزار و 991 دفترچه اولی در پنج ماهه ابتدایی سال 96 داریم، گفت: 29 درصد دفترچه اولی‌ها در حوزه صنعت فعالیت دارند. باید گفت که آمار دفترچه اولی‌ها برای خود ما نیز از حیث تعداد بالای آنها جالب توجه است همچنین 5 درصد دفترچه اولی‌ها در حوزه سلامت، بهداشت و درمان هستند. به صورت کلی باید گفت با توجه به اندازه‌ اقتصاد ایران این تعداد شغل قابل قبول است.

* هر دو شغل رسمی یک شغل غیر رسمی ایجاد می کند

ربیعی افزود: هم اکنون در ازای هر دو شغل رسمی یک شغل غیررسمی ایجاد می‌شود با در نظر گرفتن مشاغل غیررسمی حدود700 هزار شغل از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال ایجاد شده‌اند و اعتقاد ما این است که باید ظرفیت‌های خالی در حوزه‌های آی‌.سی‌.تی، سلامت، گردشگری و کشاورزی ، درمان پر شود اما باید در نظر داشته باشیم که کشش اقتصادی ایجاد شغل در کشور به چه اندازه است.

در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی جعمیت 10 و بیشتر در بهار 96 حدود 40.6 بوده و اکنون در تابستان 96به 41 درصد رسیده، نرخ بیکاری نیز از 12.6 در بهار 96به 11.7 در تابستان 96 رسیده است که این میزان رشد به گفته ی کارشناسان بازار کار ناشی از تغییرات فصل است و همواره میزان اشتغالزایی در بهار و تابستان به نسبت پاییز و زمستان بیشتر است.

تحیل دیگر در این زمینه بیانگر این است با توجه به اینکه علی ربیعی نسبت اشتغال رسمی به غیر رسمی را 2به یک خواند است. یعنی از 700 هزارشغلی که از تابستان سال گذشته تا امسال ایجاد شده است حدود 466 هزار شغل به صورت رسمی(بیمه،قرارداد کار،حداقل حقوق وزارت کار، روابط کاری مطابق قانون کار) را دارا هستند و حدود 233 هزار شغل غیر رسمی(ناپایدار،فصلی، غیر بیمه ای، بدون قرار داد، بدون انجام قوانین کار، بدون حقوق مشخص) وارد بازار کار شده اند که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این بخش از شاغلین، مشاغل ناقص هستند چرا که به دلیل بی کیفیتی شغل خود همواره جویای کار مناسب می باشند.

بخش دیگراز اظهارات ربیعی بر این صحه می گذارد که مشاغل غیر رسمی بی کیفیت هستند. وی ادامه می دهد:به صورت کلی زنان بیشتر از مردان وارد بازار کار می‌شوند و با اینکه سهم اشتغال زنان کمتر است ولی آنها مشاغل با کیفیت‌تری به دست می‌آورند.

ربیعی افزود: مساله دیگر این است که مشاغل به سمت مشاغل خدماتی پیش می‌روند و این امر نشان می‌دهد که چگونه باید سیاست گذاری‌های اشتغال خود را تنظیم و جهت‌گیری کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه نیازمند آن هستیم تا مشاغل غیررسمی را به صورت گسترده تثبیت و به مشاغل رسمی در بلندمدت تبدیل کنیم، گفت: موضوع دیگر این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی به میزان کمتری به شغل دست می‌یابند یعنی اینکه این بدان معناست که آنها پس از بیرون آ‌مدن از دانشگاه باید مدت زمان بیشتری را برای گرفتن شغل در انتظار بمانند چون با توجه به مدارک تحصیلی که گرفته‌اند انتظار داشتن شغل‌های بهتری را دارند ما نیز باید تمرکز خود را بر روی این امر بگذاریم تا آنها از شغل‌هایی که به دست می‌آورند اقناع شوند. البته فشارهای اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند ظرف سه تا چهار سال آینده تغییر کنند و رو به بهبودی بگذارد و این امر موجب می‌شود که نیازهای شغلی فارغ التحصیلان نیز متحول شود اما حالا شرایط به گونه‌ای است که فارغ التحصیلان نارضایتی‌هایی از مشاغلی که به دست می‌آورند دارد.

به گزارش تسنیم، ایجاد اشتغال 700 هزارنفری در بازه زمانی تابستان 95 تا تابستان 96 به مدد مشاغل ناقص است . برخی از کارشناسان معتقدند با توجه شغل‌های یک ساعته در آمار اشتغال باید مشاغل ناقص و کاذب که غیر رسمی هستند از آمار اشتغالی خارج شود. چرا که براساس شیوه مرسوم آمارگیری بیکاری و اشتغال در کشورمان، هر فردی که یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بیکار فقط شامل حال افرادی می‌شود که از سه هفته قبل از آمارگیری جویای کار بوده‌اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار