ایجاد ۸۰ هزار شغل در روستاها از سال ۹۷ تاکنون

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: از زمان اجرای طرح اشتغال روستایی این صندوق ۱۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۵ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال روستایی پرداخت کرده است.

به گزارش ایسنا، اصغر نورالله‌زاده در نمایشگاه توانمندهای روستاییان و عشایر، گفت: این نمایشگاه چهارمین نمایشگاهی است که با شعار «روستای ایرانی – کالای ایرانی» در سال رونق تولید برگزار می‌شود. در این نمایشگاه هر استان ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را در جهت توسعه پایدار روستایی به نمایش گذاشته است و به معرفی بخشی از زندگی و فرهنگ اقوام و اقلیت‌های مختلف ایران می‌پردازد.

وی طرح اشتغال روستایی را موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان و حفظ ساکنین روستا دانست و گفت: با ایجاد اشتغال در روستاها علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان روستا زمینه کسب درآمد و تقویت اقتصاد خانوار فراهم می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۸۰ هزار شغل در روستاها ایجاد شده است لذا تداوم طرح اشتغال روستایی موجب کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در محیط‌های روستایی می‌شود.

نورالله‌زاده تاکید کرد: تا پایان سال ۱۳۹۸ برای پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش اشتغال روستایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تاکنون نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان طرح تصویب و ۲۸۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم.

وی محور بسته‌های مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید را بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی عنوان کرد و گفت: در محیط‌های روستایی بحث فرآوری و تولید را در صندوق‌های خرد محلی با گروه‌های پشتیبان داشته‌ایم.

درصد انحراف تسهیلات اشتغال روستایی ۱۶.۲ درصد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از ایجاد ۲۴۱ هزار فرصتی شغلی در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر خبر داد و میزان انحراف طرح اشتغال روستایی را ۱۶.۲ درصد اعلام کرد.

محمد شریعتمداری در حاشیه چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد روستاییان کشور عضو صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند و تلاش ما این است که سطح نفوذ این صندوق را در روستاها افزایش بدهیم تا بازگشت مهاجرت از شهرها به روستاها اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح اشتغال روستایی در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر به فعالیت‌های عشایری تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که ۱۷۰ هزار طرح در سطوح مختلف در این زمینه به بانک‌ها آمده و بررسی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تاکنون ۱۰۰ هزار طرح از این طرح‌ها در بانک‌ها منجر به عقد قرارداد شده و ۸۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود چهار تا ۹ درصد در نقاط مختلف کشور و نقاط مرزی و محروم به کارآفرینان پرداخت شده است.

شریعتمداری ادامه داد: با اختصاص تسهیلات مذکور زمینه‌ی اشتغال ۲۴۱ هزار شغل فراهم شده است.

وی با بیان این‌که سیستم نظارت طرح نسبت به گذشته تفاوت داشته، اظهار کرد: برای اولین‌بار اسامی کلیه دریافت‌کنندگان وام به تفکیک استان‌ها و همچنین میزان وام دریافتی را از طریق سایت در منظر عموم قرار دادیم. سیستم نظارت ما انحراف از میزان اشتغال طرح را ۱۶.۲ درصد اعلام کرده و ما سعی می‌کنیم این میزان را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از محل منابع تسهیلات اشتغال روستایی ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع جدید در اختیار استان‌ها قرار داده شده و دولت سهم واحدهایی که مددجویان را به کار گرفتند پرداخت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد با پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات روند ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق مرزی و محروم با سرعت بیشتر دنبال شود.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم اشتغال روستاها در سبد اشتغال کشور قبلا کمتر از سه درصد بود که تا پایان سال گذشته براساس اعلام مرکز آمار ایران این رقم به ۲۳.۵ درصد افزایش یافته است.

شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین در خصوص حل مشکل قراردادهای موقت و سفید امضای کارگران، اظهار کرد: برای حل این مشکل آیین‌نامه اجرایی در دولت تدوین شده که هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد و در صورت تصویب آن به هیات دولت ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی با الکترونیکی شدن اطلاعات مربوط به قراردادهای کار از این پس دیگر شاهد انعقاد قرارداد سفید امضاء نخواهیم بود و این سامانه ضمن ارسال شکایت به هیات‌های بدوی و تجدید نظر امکان ثبت قرارداد، پیگیری شکایات و رویت قراردادهای کار را امکان‌پذیر می‌کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار