ایجاد 107 هزار فرصت شغلی با طرح‌های بسیج سازندگی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: با اجرای طرح‌های جهاد سازندگی و طرح‌های اشتغالزایی صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی و با کمک بسیج اقشار، امسال 107 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد.

محمد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حاشیه نخستین‌ هم‌اندیشی بسیج سازندگی با اصحاب رسانه تحت عنوان سومین ره‌نشان گروه‌های جهادی، در مورد اقداماتی که برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی توسط بسیج سازندگی انجام شده است، گفت:‌ امسال با کمک بسیج اقشار، همچنین با همکاری طرح‌های جهادی و جهادگران و نیز طرح‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه خرد و مردمی 107 هزار فرصت شغلی ایجاد و یا تثبیت شده است.

وی گفت: برخی از این فرصت‌های شغلی، اشتغال جدید و و بخشی هم اشتغال ایجادی است که با کمک تسهیلات و طرح‌های جهادی به تثبیت و ماندگاری شغل کمک شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 42 هزار گروه جهادی در کشور فعالیت دارند، گفت: همچنین بیش از 24 هزار صندوق قرض‌الحسنه و اشتغالزا در کشور ایجاد شده است که منابع این صندوق‌ها با طرح‌های جهادی پیوند خورده است. همچنین در پیوند با قطب‌های صنایع تبدیلی و مراکز تولید در روستاها، یک زنجیره‌ای برای ایجاد اشتغال و تولید محصول و بازاررسانی ایجاد شده است که در این زمینه به اشتغال 107 هزار نفر کمک شده است.

رئیس بسیج سازندگی گفت: علاوه بر اینکه از ظرفیت صندوق‌های قرض‌الحسنه استفاده می‌شود، از امکانات نهادها، بانک‌ها و صندوق کارآفرینی امید هم استفاده می‌شود و در این زمینه بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، سپه و صندوق کارآفرینی امید تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که منابع تسهیلاتی این بانک‌ها به صورت هدفمند به طرح‌ها و گروه‌های جهادی داده شود. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد علوی و کمیته امداد امام خمینی(ره) بسته شده است که منابع تسهیلاتی در اختیار شبکه تخصصی جهادی قرار گیرد.

زهرایی تأکید کرد: ما فقط کار تسهیل‌گری بانکها را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال اگر یک متقاضی روستایی بخواهد طرحی راه‌اندازی کنند و یا مجوزی بگیرد، ما برای دریافت مجوز و دریافت تسهیلات کمک می‌کنیم و تضامینی برای آنها فراهم می‌کنیم و در واقع کار تسهیل‌گری می‌کنیم. حتی در برخی موارد برای این کارگاه ها مواد اولیه تهیه می‌کنیم و همچنین برای محصولات آنها بازاریابی و بازاررسانی انجام می‌شود.

به گفته زهرایی، نهضت کمک‌رسانی مؤمنانه به مردم در شرایط کرونا به گونه‌ای انجام شد که به قول مقام معظم رهبری، در بحث کمک‌رسانی به مردم و طرح‌های جهادی، خرمشهرهایی در پیش است که توسط جهادگران فتح می‌شود و ما کار گفتمان‌سازی جهادی را در عرصه مدیریت کشور پیاده می‌کنیم.

زهرایی گفت: سال 1400 به صورت هدفمند و با تعریف نسبت‌های مشخص، گام‌های عملیاتی‌تری برای اجرای طرح‌های جهادی برمی‌داریم.

وی همچنین گفت: کارگروه رسانه‌ای برای کارهای جهادی در راستای عمومی‌سازی و گفتمان‌سازی کارهای جهادی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در زمینه اقتصاد مقاومتی در زمینه آموزش و توانمندسازی اعضا، همچنین در رشته‌های تخصصی مانند پرورش بلدرچین و یا تولید عسل و کمک به راه‌اندازی کارگاه‌های پرورش زنبورعسل انجام می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی همچنین در مورد کمک جهادگران به زلزله‌زدگان منطقه سی‌سخت گفت: هم سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج و هم خود بنده از منطقه زلزله‌زده بازدید کردیم و شهر سی‌سخت مرکز زلزله به 9 منطقه تقسیم شد. قرار شد کار قرارگاهی توسط سپاه در آنجا انجام شود که در هر منطقه وظایف و خدمت‌رسانی مشخص شده و در هر منطقه شورایی مرکب از معتمدان محلی، امام جماعت مسجد، فرمانده پایگاه بسیج، بخشدار یا دهیار و یک مسئول جهادی تشکیل می‌شود و امکانات و کمک‌هایی که برای زلزله‌زدگان می‌رسد، با شناسایی افراد بین آنها توزیع می‌شود تا عدالت برقرار شود و این گونه نباشد که عده‌ای از قلم بیفتند و عده‌ای چند بار کمک‌های مردمی را دریافت کنند.

زهرایی همچنین گفت: قرار شد جهادگران استان چهارمحال برای کمک کفایت می‌کنند و از سایر استان‌ها گروه‌های جهادی نیامدند، فقط چند گروه جهادی از استان‌های مجاور به آنجا اعزام شدند و امکانات گرمایشی پتو، چادر و بسته‌های معیشتی و غذایی از طرف مردم اصفهان، بوشهر و فارس به زلزله‌زدگان انجام شد.

زهرائی این را هم گفت: مرحله سوم کمک به زلزله‌زدگان، آواربرداری خانه‌های تخریب شده بر اثر زلزله است که توسط بنیاد تعاون بسیج به وسیله تیپ 48 فتح آواربرداری با کمک بنیاد مسکن انجام می‌شود و در مرحله آخر، به شرط اینکه بنیاد مسکن تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد تعاون امضا کند، کار ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان انجام می‌شود و اگر تفاهم نشود، خود بنیاد مسکن اقدام به ساخت و ساز در این مناطق خواهد کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار