ایجاد 16500 شغل خانگی در سال جاری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال در نیمه اول حدود 17 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شد که 9 هزار و 500 نفر تسهیلات دریافت کردند و از این تعداد تسهیلات 16 هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است.

مهناز امام‌دادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد عملکرد ایجاد اشتغال از محل اعطای تسهیلات مشاغل خانگی گفت: به دلیل کاهش درآمدهای دولت، منابع تسهیلات مشاغل خانگی، امسال با کاهش شدید روبه‌رو شده و نسبت به سال 96 و 97 در هر سال 800 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، بسیار کاهش یافته و امسال این رقم به 200 میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی گفت: البته بانک مرکزی قول‌هایی داده و گفته است که در صورتی که منابع جدید تأمین شود، منابع تسهیلات خانگی شارژ می‌شود، اما اطمینان زیادی به این قول نیست.

وی تأکید کرد: امسال 200 میلیارد تومان تسهیلات در قالب مشاغل خانگی پرداخت شده است و از سال 95 تا 97، 218 هزار مورد صدور مجوز بوده است که درنهایت به حدود 113 هزار نفر تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده که 82 درصد از این افراد را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند و از این مقدار، 47 درصد از زنان سرپرست خانوار هستند.

به گفته امام‌دادی، بیشترین رشته‌های مشاغل خانگی شامل فرش دستباف، پوشاک، رشته‌های فناوری اطلاعات و کسب و کارهای مجازی، پرورش دام و طیور بوده است.

وی افزود: افزایش نرخ مشارکت زنان و افزایش سطح تسهیلات زنان و مردان در این مشاغل چشمگیر است. قبلاً میانگین تحصیلات افراد متقاضی پایین بود، الان افراد دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا هم وجود دارند.

به گفته وی، رشد در فعالیت‌های فرهنگی و هنری و فناوری اطلاعات و کسب‌و کارهای الکترونیکی و برنامه‌نویسی در مشاغل خانگی چشمگیر است. رده سنی این افراد بین 20 تا 40 سال است که 43 درصد از جمعیت مخاطب در مشاغل خانگی را تشکیل می‌دهند. استقبال و گرایش زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار به مشاغل خانگی زیاد است.

پایداری 63 درصد مشاغل ایجاد شده خانگی

دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه چقدر از مشاغل خانگی ایجاد شده پایدار است، گفت: بررسی سال‌های 94 و 95 نشان می‌دهد 63 درصد از مشاغل ایجاد شده پایدار است، اما بعد از آن بررسی انجام نشده و تلاش می‌شود، ایجاد مشاغل خانگی وابستگی کمتری به تسهیلات داشته باشد، بنابراین در این زمینه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف افزایش مهارت تهیه شده است.

امام‌دادی گفت:‌ در مرحله اول شناسایی ظرفیت‌ها شامل مزیت نسبی و رقابت منطقه‌ای و شناخت اشخاص حقیقی و حقوقی مؤثر در این فرایند است. قبلاً مردم به سراغ ما می‌آمدند، اما اکنون ما به سراغ افراد می‌رویم.

وی همچنین گفت: براساس قراردادی که با جهاد دانشگاهی منعقد کرده‌ایم، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال (ستفا) در زیرمجموعه جهاد دانشگاهی مسؤول توسعه مشاغل خانگی است و در جهت پیاده‌سازی این طرح در استان‌ها اقدام می‌کند.

امام دادی گفت: در مرحله دوم، توانمندسازی متقاضی مشاغل خانگی است که در این زمینه راهنمایی، مشاوره و هدایت و کمک به ارتقای کمی و کیفی و استانداردسازی تولید و محصول او انجام می‌شود و در مرحله سوم، اتصال به بازار و اتصال بنگاه‌های کوچک و خرد به بنگاه‌های بزرگ، همچنین برندسازی، عرضه محصول در بازار، کمک به بازاررسانی محصول به شکل بهتر دنبال می‌شود. همچنین شناسایی بازارهای داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیت بازار فیزیکی و مجازی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی دنبال می‌شود.

* ایجاد 16500 اشتغال در سال جاری با مشاغل خانگی

امام‌دادی گفت: امسال در نیمه اول حدود 17 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شد که 9 هزار و 500 نفر تسهیلات دریافت کردند و از این تعداد تسهیلات 16 هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است. 

وی گفت: تسهیلات مشاغل خانگی با کارمزد 4 درصد است، قبلاً سقف این تسهیلات 20 میلیون تومان بود، امسال 50 میلیون تومان برای فعالیت‌های انفرادی و مستقل افزایش یافته و برای فعالیت‌های گروهی و پشتیبانی شبکه‌ای مبلغ تسهیلات از 150 میلیون تومان به 250 میلیون تومان افزایش یافته است. بازپرداخت این تسهیلات 5 ساله و با کارمزد 4 درصد است و جون تسهیلات قرض‌الحسنه است، دوره تنفس ندارد و اتفاق دیگری که انجام شده، دنبال استانداردسازی محصولات مشاغل  خانگی هستیم.

گواهی انطباق استاندارد برای محصول مشاغل خانگی

دبیر ستاد مشاغل خانگی همچنین گفت: با خانم ابتکار معاونت امور زنان ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده و صدور گواهی استاندارد در بسیاری از مشاغل خانگی تهیه شده که الان این استانداردها در شورای عالی استاندارد به تصویب رسیده و منتظر هستیم ارزیابی شود که در چه رشته‌هایی و یا چه محل‌هایی مشخص می‌شود و استاندارد گواهی انطباق برای این محصولات دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان برای محصولات خانگی استاندارد تعریف کرد، گفت: در عین حال با صدور گواهی انطباق با استاندارد و تأیید نوع یا اظهار انطباق، در وا قع محصولات با یک پله پایین‌تر از استاندارد ارزیابی می‌شود و کیفیت محصول افزایش می‌یابد. هنوز سازمان استاندارد این گواهی انطباق را تهیه نکرده است و در دست تدوین قرار دارد که در آن صورت مشخص کنند که محصول مشاغل خانگی چگونه و به چه سبکی باشد و هدف این است که محصولات کیفی‌تر و بازارپسندتر ارائه شود.

امام‌دادی همچنین در مورد تولید فرش خانگی گفت: قبلاً این گونه بود که تولیدکننده اول تولید می‌کرد و بعد دنبال بازار می‌گشت، اما ما همیشه به آنها می‌گوییم قبل از تولید، اول بازار محصول را ببینید و آن را ارزیابی کنید و جامعه هدف محصول تولیدی شما باید مشخص باشد و سلیقه مشتری را مطالعه کنید و با آگاهی کامل به تولید یک کالا اقدام کنید. البته میزان مهارت تولیدکننده هم مهم است.

وی افزود: علاقه فرد متقاضی بسیار مهم است و اگر فرد به کار خود تعلق نداشته باشد، نمی‌تواند کیفیت کار را بالا برد و برای توسعه بازار در همه استان‌ها اقدام به برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم محصول کرده‌ایم، اما این کافی نیست و تلاش می‌کنیم محصولات مشاغل خانگی در بازار داخلی، محلی و منطقه‌ای عرضه شود.

دبیر ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه آیا متقاضیان مشاغل خانگی بیمه می‌شوند، گفت: در قانون برای بیمه مشاغل خانگی گفته است، این افراد به صورت خویش‌فرما و اختیاری بیمه شوند، اما طی رایزنی و هماهنگی با صندوق بیمه روستائیان و عشایر می‌خواهیم از ظرفیت امکانات آنها استفاده کنیم و در حال حاضر آماری از افراد بیمه‌شده مشاغل خانگی نداریم، اما عمدتا بیمه اختیاری و خویش‌فرما هستند، اما دنبال هستیم شرایط راحت‌تری برای بیمه این افراد پیدا کنیم.

 

 

 

 

امام‌دادی در مورد بیمه قالیبافان و کاهش تعداد آنها گفت: آمار بیمه قالیبافان دراختیار مرکز ملی فرش است، همچنین سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند بیش از بودجه‌ای که دراختیارش قرار می‌دهند تعهد ایجاد کند. در این زمینه مرکز ملی فرش و سازمان تأمین اجتماعی دنبال این هستند که مشکلات بیمه قالیبافان کاهش پیدا کند.

امام‌دادی در مورد بانک عامل تسهیلات مشاغل خانگی، گفت: قبلاً تعداد 10 بانک‌ به عنوان عامل پرداخت تسهیلات بودند، اما امسال به دلیل کاهش منابع فقط بانک رفاه و توسعه تعاون به عنوان عامل اعطای تسهیلات مشاغل خانگی است.

وی همچنین در مورد سوخت شدن وام‌ها و مطالبات معوق گفت: تاکنون گزارشی داده نشده است، چون هم سقف تسهیلات کم بوده و هم اینکه تسهیلات به افراد تولیدکننده پرداخت شده و به هدف رسیده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار