ایجاد 20 هزار شغل برای جامعه ایثارگری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ایجاد 20 هزار شغل برای جامعه ایثارگری

بنیاد شهید و امور ایثارگران که جامعه هدف سه میلیون و 300 هزار نفری دارد، در سال 97 نیز همچون سال های گذشته برنامه های متعددی برای ایجاد اشتغال ایثارگران، خدمات رسانی به خانواده های شهدا و جانبازان و اجرای طرح های مختلف درمانی آنها به انجام رساند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در سال 97 دو موضوع «اشتغال» و «درمان» به عنوان اولویت های بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح شد و تمام مسئولان این نهاد برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نکردند؛ یکی از این اقدامات مهم ایجاد اشتغال برای 20 هزار نفر از افراد جویای کار جامعه ایثارگری با استفاده از طرح های خوداشتغالی بود.
در طول پنج سال دولت های یازدهم و دوازدهم حدود 95 هزار شغل در بنیاد شهید ایجاد شد که با این اقدامات تعداد قابل توجهی از ایثارگران صاحب شغل شدند اما از آنجایی که جامعه هدف بنیاد شهید بزرگ است، با وجود این میزان شغل ایجادشده، همچنان 83 هزار بیکار در میان جامعه ایثارگری وجود دارد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا سال 97 به عنوان چهل سالگی این انقلاب، تلاش های زیادی در حوزه های مختلف به ویژه اشتغال ایثارگران و افراد جویای کار در این جامعه هدف انجام و 64٨ هزار فرصت شغلی در طول این چهل سال برای جامعه ایثارگران فراهم شد.
در بحث اشتغال در سه زمینه استخدام در دستگاه های اجرایی، استخدام در بخش خصوصی و اشتغال آفرینی انفرادی و تجمیعی و واگذاری تسهیلات اشتغالزایی فعالیت می شود به همین منظور ١4 هزار فقره وام خوداشتغالی به ایثارگران داده شده است.
* برقراری بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل
از آنجا که یکی از دغدغه های جدی ایثارگران شاغل نبود بیمه تکمیلی بود، بنیاد شهید و امور ایثارگران در طول سال 97 تلاش های زیادی را برای برقراری این بیمه انجام داد به گونه ای که این تلاش ها منجر به آن شد که 183 دستگاه اجرایی بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل را برقرار کردند. سایر دستگاه‌ ها نیز باید با سرعت و جدیت نسبت به برقراری بیمه تکمیلی ایثارگران دستگاه‌ ها اقدام کنند.
بر اساس ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران، بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل و بازنشسته برعهده دستگاه‌ ها است و بنیاد شهید نیز وظیفه پرداخت بیمه ایثارگران غیرشاغل را که شامل یک میلیون و 250 هزار نفر است، برعهده دارد. همچنین بنیاد شهید آماده استفاده از نظرات کارشناسی نمایندگان مجلس برای اجرای دقیق قوانین و مقررات است و پیشنهاد می‌ کند مشکلات ایثارگران در مورد درمان و سایر مسائل به صورت اصولی با مصوبات دقیق و شفاف مجلس حل و فصل شود.
در سال 1393 به دلیل مشکلات ادارات و دستگاه‌ها، دولت مصوب کرد از سرفصل بودجه دستگاه‌ها کاسته شده و بنیاد شهید مکلف به پرداخت حق بیمه همه ایثارگران شود اما متأسفانه دستگاه‌ها از سرفصل خود پولی به بنیاد پرداخت نکردند و این مساله مشکلاتی را در رابطه با بیمه ایثارگران به بنیاد شهید تحمیل کرد.
با توجه به عدم تعهد دستگاه ‌ها در پرداخت سرفصل‌ های اعتباری خود به بنیاد و افزایش بیش از 50 درصدی هزینه ‌های بیمه تکمیلی و اینکه امکان افزایش بودجه وجود نداشت، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، دوباره مسئولیت بیمه ایثارگران شاغل به دستگاه‌ها محول شد.
البته پرداخت بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل توسط دستگاه‌ها مسبوق به سابقه است و از سال 91 که قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب شد تا سال 94 خدمت رسانی به ایثارگران شاغل در این حوزه توسط خود دستگاه‌ها انجام می‌ گرفت ولی چون سطح خدمات مشخص نبود و مشکلات اعتباری که برای بعضی از ادارات و دستگاه‌ها به وجود آمد، دولت مصوب کرد خدمات رسانی یکپارچه و توسط بنیاد صورت گیرد.

* اعزام جانبازان به کنفرانس منع سلاح‌های شیمیایی
در سال 97 جمعی از جانبازان شیمیایی در قالب چهار انجمن مردم ‌نهاد برای حضور در کنفرانس سالانه سازمان منع سلاح‌ های شیمیایی عازم کشور هلند شدند. این کنفرانس از تاریخ 19 تا 30 نوامبر برابر با 28 آبان تا 9 آذر در شهر لاهه هلند برگزار شد.
یک نمایشگاه تصویری نیز در لاهه هلند از سوی سازمان های مردم نهاد مرتبط با حوزه جانبازان شیمیایی در حاشیه این کنفرانس برپا شد. همچنین متن اعتراضی از سوی جانبازان شیمیایی در خصوص اثرات تحریم دارو و تجهیزات در کشور جمع آوری شد که در کنفرانس در معرض دید عموم قرار گرفت.

* تسهیلات مسکن ایثارگران تصویب شد
در سال 97 همچنین برای تامین مسکن ایثارگران اقدامات خوبی انجام شد، یکی از این برنامه ها تصویب تسهیلات مسکن ایثارگران پس از طرح و بررسی در کمیسیون‌ های تخصصی دولت در جلسه هیات دولت بود. بر اساس آن، سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 97 به ازای هر واحد مسکونی در شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، 100 میلیون تومان، در مراکز استان ‌ها 77 میلیون تومان، سایر شهرها 66 میلیون تومان و در روستاها 38 میلیون تومان تعیین شد.
این رقم تسهیلات در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات همان استان و با نرخ چهار درصد با مدت بازپرداخت 20 ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین شده است.

* صدور کارت شناسایی هوشمند برای ایثارگران
یکی دیگر از اقدامات بنیاد شهید در سال 97 صدور کارت شناسایی برای ایثارگران بود؛ به گونه ای که حدود 300 هزار کارت شناسایی هوشمند ایثارگری با مراجعه به منزل آنان، تحویل شده است.
کارت شناسایی ایثارگری برای جانبازان زیر 25 درصد در سراسر کشور صادر شد. بر اساس آمار بنیاد شهید حدود 330 هزار جانباز زیر 25 درصد در کشور هستند که با درنظرگرفتن جانبازان دارای سایر نسبت ‌های ایثارگری، 322 هزار نفر از این افراد واجد دریافت کارت شناسایی ایثارگری هستند.

* دیدار با 400 هزار نفر از خانواده های شهدا و ایثارگران
یکی دیگر از برنامه های سال 97 بنیاد شهید، انجام 4٠٠ هزار بازدید از خانواده های شهدا و ایثارگران بود. در بخش مشاوره در ٨٨ مرکز مشاوره ای، ٢١٠ خدمت فردی، ٢5 هزار مشاوره گروهی و 6٠ هزار نفر آموزش خانواده را فراگرفتند.
به همین منظور طرح سپاس از ابتدای سال برای دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان به اجرا گذاشته شد که این دیدارها از خانواده های ایثارگران با همراهی رئیس جمهوری، رئیس بنیاد شهید، نمایندگان ولی فقیه در استان ها و ائمه جمعه و دیگر مسئولان دستگاه های اجرایی در طول سال اجرا می شود.

* اجرای طرح های توسعه ای در بیمارستان ساسان
همزمان با هفته دولت طرح های مختلف توسعه ای بیمارستان ساسان افتتاح و بخش های آنژیوگرافی و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی این بیمارستان در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ارتقا یافت.
در زمینی به مساحت ٧5٠ مترمربع در جنب بیمارستان که قبلاً کاربری پارکینگ داشت، ساختمانی هشت طبقه در حال ساخت است که اکنون سه طبقه از آن در مرحله بهره برداری است و ٢ طبقه از آن به کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی و همچنین قسمت های تشخیصی از جمله اکو، تست ورزش، نوار مغز، تست های ریوی، نوار عصب و عضله، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، تست یورودینامیک، عینک سازی و فیزیوتراپی اختصاص داده شده است.
همچنین یک طبقه از این فضا به عنوان مرکز تصویربرداری برای بیماران سرپایی درنظرگرفته شده که مجهز به دستگاه ام آر آی است. البته دستگاه های دیگری همچون ماموگرافی دیجیتال و سونوگرافی هم دارد. اعتبار هزینه شده برای این بخش ها بیش از یک میلیون و ٧٠٠ یورو و 6 میلیارد تومان است.

* یکسان سازی گلزار شهدا متوقف شد
حضرت آیت‌ الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب در سخنانی به طرح یکسان ‌سازی قبور مطهر شهدا اشاره کردند و فرمودند که یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می دهند، این کار غلط یکسان ‌سازی قبور شهدا است. این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان،‌ همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه می خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان،‌ زیبایی باغ،‌ زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.
به همین منظور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از پیگیری رهنمود رهبر معظم انقلاب در مورد عدم یکسان‌ سازی مزار شهدا و حفظ هویت و شکل طبیعی گلزارهای مطهر شهدا خبر داد و گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص حفظ هویت گلزار شهدا اجرایی می شود.
همچنین تاکید شد که رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جلوگیری از یکسان‌سازی و همچنین خارج کردن گلزار شهدا از وضعیت طبیعی به بهانه زیباسازی باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود. حتی معاونان و مدیران کل بنیاد شهید در ستاد و سراسر کشور موظف شدند در کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در استان ‌ها بر اجرای آن نظارت کنند.
پس از جنگ تحمیلی ساماندهی گلزار شهدا شروع شد و از مجموع 20 هزار و 85 گلزار شهدا، 14 هزار و 745 مورد ساماندهی شده، 564 مورد در دست اقدام و چهار هزار و 800 گلزار هنوز ساماندهی نشده است. از مجموع 223 هزار مزار شهدا، 125 هزار مزار ساماندهی شده و مابقی یا در دست اقدام یا هنوز انجام نشده است.
اسناد بالادستی در ارتباط با ساماندهی گلزار شهدا وجود دارد که طبق اساسنامه بنیاد شهید، ماده 11 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بند «ت» برنامه ششم توسعه و همه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. به همین منظور کارگروهی برای این موضوع تشکیل شده و تا قبل از تصمیمات این کارگروه تمام موارد ساماندهی گلزار شهدا متوقف شده است، منویات رهبری برای عدم اجرای همسان سازی گلزار شهدا است و تلاش می شود که قبور شهدا حفظ و نگهداری شود.
البته تاکنون 30 درصد مزار شهدا هنوز همسان سازی نشده است، به همین منظور از ابتدای سال تاکنون تنظیم سند نگهداری گلزار شهدا در دستور کار قرار گرفته و مطالعات اولیه آن انجام شده است و برنامه ریزی می شود تا توافق نامه آن تنظیم و تهیه شود.
در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، 43 هزار و 173 نفر آزاده شدند. مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، 230 هزار شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.
شمار کل جانبازان کشور به 574 هزار و 101 نفر می رسد. 336 هزار و 282 نفر (59 درصد) جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر (41 درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار