ایجاد 243 هزار شغل در روستاها با تسهیلات ارزان‌قیمت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر گفت: از محل طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری تاکنون 104 هزار طرح اجرا شده که این طرح‌ها 243 هزار و 486 نفر را مشغول کار کرده‌ است.

رامین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد پروژه اشتغال روستایی و عشایری با پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت گفت:‌ براساس قانونی که مقرر شد 1.5 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی برای حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با کمک منابع بانک‌های عامل که به صورت 50درصد صندوق توسعه ملی و 50درصد منابع بانک‌ها از بهمن 96 شروع شد و تاکنون ادامه دارد.

وی گفت:‌ در 19 ماه اجرای طرح اشتغال روستایی 155 هزار طرح به بانک‌ها ارسال شده که از این تعداد 104 هزار و 487 طرح به مبلغ 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و کل مبلغ تخصیص داده شده برای این طرح‌ها 13 هزار و 380 میلیارد تومان است، اما همه این مبالغ تاکنون تخصیص داده نشده است و قرار است این مبالغ در چهار مرحله داده شود.

به گفته وی، در این زمینه چهار بانک عامل شامل بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانک‌های عامل این طرح هستند.

به گفته اسدی، اشتغال ایجاد شده از محل این طرح‌ها 243 هزار و 486 نفر تا امروز پیش‌بینی شده است.

وی در مورد میزان وام برای ایجاد هر شغل در این طرح‌ها گفت: برخی از طرح‌ها 150 میلیون تومان برای هر شغل و در برخی طرح‌های کوچک روستایی 10  تا 15 میلیون تومان برای ایجاد شغل منابع مورد نیاز است.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر افزود: دو نکته در این زمینه دارای اهمیت است با  همین منابع برای ایجاد و گسترش برخی از کارخانه‌های موجود و اشتغال واحدهای دیگر استفاده می‌شود. مثلاً برای احداث یک کارخانه مواد غذایی در ساخت سوله و سازه‌های آن کارگرانی مشغول کار می‌شوند و وقتی کارخانه راه‌اندازی شد 20 نفر به عنوان شاغل پایدار پیش‌بینی شده، اما با احتساب مشاغل جانبی در نهایت 100 نفر مشغول کار می‌شوند.

اسدی همچنین گفت: در برخی از کارگاه‌ها بیمه تأمین اجتماعی و کد کارگاهی وجود دارد اما در برخی مشاغل روستایی صندوق بیمه عشایری و روستایی آن را پوشش می‌دهد که دولت تا سه برابر بیمه به بیمه‌شدگان این صندوق پرداخت می‌کند و کسانی که با احداث مثلاً یک واحد دامداری و یا کشاورزی در روستا عضو صندوق بیمه روستایی می‌شوند با همان بیمه بازنشسته خواهند شد.

به گفته وی سالانه 660 هزار تومان به عنوان بالاترین سطح بیمه برای روستاییان و عشایر در صندوق بیمه روستایی از طرف دولت واریرز می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر در مورد فرق تسهیلات اشتغال روستایی با وام‌های بنگاه‌های زودبازده گفت: نظارت در این طرح‌ها خیلی دقیق‌تر است و ناظران با موبایل خود عکس و فیلم می‌گیرند و اگر انحراف از هدف طرح گزارش شود در کمیته نظارت تصمیم می‌گیرند که پول به متقاضی بدهند یا نه و 2 کمیته برای این طرح‌ها وجود دارد، کمیته وام دهنده و کمیته نظارت که بخش نظارت را تقویت کردیم.

* نرخ وامهای روستایی 4 تا 6 درصد

اسدی در مورد نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی گفت: در روستاهای مرزی نرخ سود 4درصد و روستاهای غیرمرزی 6درصد و در شهرهای زیر 10 هزار نفر نرخ 10 درصد برای سرمایه در گردش پرداخت می‌شود.

وی در مورد رشته‌های مورد نظر تسهیلات روستایی گفت: در رشته کشاورزی، صنایع و فرآورده‌های کشاورزی، خدمات‌، سرمایه در گردش بنگاه‌‌های تولیدی، فناوری اطلاعات و گردشگری این تسهیلات پرداخت می‌شود و بازپرداخت این وام‌ها نیز بسته به نوع طرح است و دوره ساخت و ساز حداکثر تا 2 سال، دوره تنفس یک سال و حداکثر زمان بازپرداخت 6 سال که در مجموع 9 سال زمان می‌برد.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر با بیان اینکه در حال حاضر سامانه کارا برای درخواست‌‌های جدید بسته است، گفت: در حال حاضر کد جدید نمی‌دهیم تقاضای زیادی واصل شده است و طرح‌های در نوبت کد حدود 41 هزار طرح هستند، زیرا از 155 هزار طرح فقط 104 هزار طرح تاکنون وام گرفته‌اند و 30درصد از این طرح‌ها در نوبت وام‌گیری هستند که باید تعیین و تکلیف شوند.

اسدی در مورد اینکه چه میزان از این مشاغل روستایی با وام اشتغال پایدار است، گفت: مرتب این طرح‌ها کنترل می‌شود و کمترین انحراف در این وام‌های اشتغال روستایی گزارش شده است و فرق آن با سایر نقاط کشور این است که بیشترین ضریب این طرح را به مناطق محروم داده‌ایم. مثلاً بیشترین ضریب وام‌ها در استان سیستان و بلوچستان است که برای زیرساخت‌های کشاورزی به کارآفرینان و متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی گفت: برای رشته تولید فرش، پوشاک، خدمات و صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی وام‌های روستایی پرداخت می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر  در مورد ضمانت وام‌های روستایی گفت: یک نفر به عنوان پیش‌رو معرفی می‌شود و به کشاورزان برنامه‌های آموزشی و نهاده تولید می‌دهد و براساس آن کشت می‌کنند که هم کشاورز سود می‌برد و هم پول در این طرح‌ها هدر نمی‌رود و پول فقط برای تهیه بذر سم و کود استفاده می‌شود و متقاضی نمی‌تواند از آن در موارد دیگر خرج کند.

اسدی همچنین در مورد اینکه چگونه می‌توان با رونق بوم‌گردی از فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آن جلوگیری کرد، گفت: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی و دولت با همکاری دبیرخانه این طرح که در وزارت تعاون و کار قرار دارد و سازمان برنامه و بودجه و معاونت اشتغال در دفتر معاون اول و معاونت توسعه روستایی به مناطق محروم در جهت افزایش بهره‌وری آب و زمین گام برداشته می‌شود تا کشاورزان درآمد بالایی داشته و از روستا به شهر مهاجرت نکنند.

وی با بیان اینکه قبلاً پرداخت وام به روستاییان اندک بود، گفت:‌الان با شیب تند به سمت بالا پرداخت وام به روستاییان افزایش می‌یابد که در زمینه افزایش بهره‌وری و با اولویت‌ گلخانه تولید صیفی‌جات،  گیاهان دارویی، گل‌های تزئینی تسهیلات پرداخت می‌شود و آن قدر تعداد گلخانه‌ها زیاد شده که پیش‌بینی می‌شد، قیمت محصولات کشاورزی در سال آینده کاهش پیدا کند.

به گفته این مقام، مسئله دیگر تغییر نرخ ارز است که باعث شده صرفه صادرات محصولات کشاورزی را بالا ببرد و اکنون فلفل دلمه به قیمت 20 تا 25 هزار تومان برای روسیه صادر می‌شود که هم کشاورز سود می‌کند و هم بازرگان منتفع می‌شود. همچنین برای کاهش مصرف آب از روش کشت هیدروپونیک استفاده می‌شود که چندین برابر آب در واحد سطح کاهش پیدا می‌کند، چون به صورت چرخشی در سامانه وجود دارد.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر همچنین در مورد بوم‌گردی گفت: برخی وام‌ها برای بوم‌گردی پرداخت می‌شود و در این زمینه سایت وادیرو طراحی شده که بسیاری از تسهیلات برای ایجاد بوم‌گردی و گردشگری پرداخت می‌شود و مردم برای مسافرت به جاهای مختلف نیاز به هتل ندارند و از سایت‌های بوم‌گردی استفاده می‌کنند.

به گفته اسدی در کل کشور حدود 1200 طرح بوم‌گردی تسهیلات دریافت کرده‌اند. حدود هزار طرح بوم‌گردی اجرا شده و در زنجیره‌ای به هم وصل می‌شوند و گردشگران به این سایت‌های بوم‌گردی راهنمایی می‌شوند.

وی در مورد ضمانت وام‌های روستایی گفت: قانون مواردی در نظر گرفته که بانک کشاورزی خانه‌های روستاییان را با استشهاد محلی به عنوان وثیقه قبول می‌کند اما بانک باید مطمئن باشد پول وام برگردد و مشکل ضمانت یکی از مسائلی است که اگر کسی ضامن ندارد نباید وام بگیرد. اما با این وجود تا کنون بیش از 104 هزار طرح وام روستایی دریافت کرده‌اند.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر گفت: یکی از مشکلات ضمانت در طرح‌های بزرگ است باید هم مشکل این طرح‌ها حل شود و هم بانک اطمینان پیدا کند پولش برگردد که تا از محل برگشت وام‌ها بتواند 2 برابر وام بدهد.

* بررسی طرحها ظرف یک هفته

اسدی در مورد زمان تقاضا برای طرح‌ها گفت:‌طرح‌هایی که ارائه می‌شود باید ظرف یک هفته در کمیته فنی بررسی شود، سپس به بانک‌ها معرفی شده و آنها باید بررسی کنند که بانک‌ها تا سقف یک ماه و خود متقاضی هم یک ماه فرصت دارد مدارک لازم را تهیه کند و مجوزهای لازم را ارائه دهد. بنابراین اگر ظرف 2 ماه طرحی تسهیلات نگیرد، متقاضی می‌تواند در سایت پیشخوان مجوزهای دولت مشکلات خود را عنوان کند و به شکایت او رسیدگی می‌شود.

وی گفت: با دریافت گزارش‌های مردمی و نیز پایگاه مجوزهای کسب و کار مشخص می‌شود که چه وزارتخانه‌هایی خوب کار می‌کنند و چه وزارتخانه‌هایی مردم را معطل می‌کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی و عشایر  در پایان تأکید کرد: بیشترین آمار وام‌ها مربوط به مشاغل خرد تا پنج نفر است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار