این افراد، خمیردندان‌های سفید کننده استفاده نکنند!

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

یک دندانپزشک با اشاره به تنوع خمیردندان‌های موجود در بازار گفت: مارک و برند خاصی از خمیردندان توصیه نمی‌شود. انتخاب خمیردندان به سلیقه افراد و نیاز آنها و هزینه‌ای که برای خمیردندان در سبد کالای خانواده درنظر می‌گیرند، بستگی دارد.

دکتر مروارید مافی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خمیردندان‌ها بر اساس مواد تشکیل‌دهنده و مورد مصرف به سه گروه اصلی خمیردندان‌های فلورایددار، سفیدکننده و ضدحساسیت تقسیم می‌شوند. خمیردندان‌های فلورایددار می‌توانند موجب کاهش میزان و سرعت پوسیده‌ شدن دندان‌ها شوند.

وی افزود: طبق مطالعات متعدد مصرف خمیردندان‌های فلورایددار به مدت طولانی و از دوران کودکی تا ۴۴ درصد از میزان پوسیدگی دندان کاهش داده و در نتیجه کمک بزرگی به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌کند. در این نوع خمیردندان‌ها معمولا فرمول آن یا کلمه “فلورایددار” را به زبان کشور سازنده، روی آن درج می‌شود.

مافی با اشاره به کارکرد خمیردندان‌های سفیدکننده گفت: خمیردندان‌های سفیدکننده دارای مواد ساینده و پاک‌کننده صابونی و قوی هستند که موجب تمیزی، سفیدی و شفافیت دندان‌ها می‌شوند. این خمیردندان‌ها با نظر دندان‌پزشک، برای دندان‌های سالم و قوی مناسب هستند اما برای دندان‌هایی که دارای پوسیدگی‌های متعدد و مینای ضعیف هستند، مناسب‌ نیستند.

این دندان‌پزشک ادامه داد: خمیردندان‌های ضدحساسیت نیز در کم کردن حساسیت دندان‌ها به خصوص حساسیت طوق دندان‌ها موثرند. ماده موثر این خمیر دندان‌ها معمولا نیترات پتاسیم یا استرانسیوم و غیره است.

وی با بیان این که برای تهیه نوع مناسب خمیردندان‌های ضدحساسیت حتما باید با دندان‌پزشک مشورت شود، عنوان کرد: مصرف این نوع خمیردندان برای دریافت نتیجه مطلوب، باید طولانی باشد. تاثیر این خمیردندان‌ها در کاهش حساسیت در طولانی‌ مدت مشخص می‌شود و باید حداقل روزی دو تا سه مرتبه و هربار به مدت پنج تا 10 دقیقه روی دندان‌ها باقی بماند تا تاثیرگذار شوند.

این متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با اشاره به نکات مهمی که هنگام خرید خمیردندان باید رعایت شوند، گفت: هنگام خرید خمیردندان باید به هدف خود از خرید آن دقت کنید. چنانچه دندان‌های کاملا سالمی دارید و معاینات سالیانه دندان‌پزشکی تاییدکننده این مطلب است، می‌توانید از خمیردندان‌های سفیدکننده به صورت مقطعی استفاده کنید. استفاده طولانی‌مدت از خمیردندان سفیدکننده به دلیل خاصیت سایندگی زیاد آنها توصیه نمی‌شود.

مافی بیان کرد: اگر در معاینات دندان‌پزشکی مشخص شود که شما مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان هستید و هدف شما کاهش پوسیدگی‌ باشد، بهتر است از خمیردندان‌های حاوی فلوراید که ضدپوسیدگی هستند، استفاده کنید. روی این خمیردندان‌ها کلمه ضدپوسیدگی یا Cavity Protection درج شده است.

وی ادامه داد: کودکانی که قدرت کنترل بلع خود را دارند، افراد مسنی که داروهای فشارخون مصرف می‌کنند و افراد سیگاری که دچار خشکی دهان بوده و مستعد پوسیدگی دندانی هستند، می‌توانند از خمیردندان‌های حاوی فلوراید سود بیشتری برند.

این دندان‌پزشک اظهار کرد: اگر حساسیت شدید دندانی دارید و پس از معاینات دندان‌پزشکی مشخص شده که حساسیت دندانی به دلیل پوسیدگی و بیماری لثه‌ای نیست، بهتر است از خمیر دندان ضدحساسیت استفاده کنید.

وی همچنین با اشاره به خمیردندان‌های ضدجرم موجود در بازار افزود: خمیردندان‌های ضدجرم نیز در بازار موجود هستند که روی آنها عبارت ضدجرم درج شده است. این خمیردندان‌ها حاوی پیروفسفات هستند که از تشکیل جرم جدید بر روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند، اما در حذف جرم‌های موجود هیچ نقشی ندارد.

مافی گفت: در صورت تمایل به استفاده از این نوع خمیردندان و اگر در معاینات مکرر دندان‌پزشکی به شما گفته شده که دهان شما مستعد تشکیل جرم است، باید ابتدا جرم‌گیری کنید تا جرم‌های موجود در دهان‌تان تمیز شوند و سپس از این خمیردندان‌ها استفاده کنید.

این استادیار دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بعضی از شرکت‌های سازنده خمیردندان، خمیردندان‌های ترکیبی به بازار ارائه می‌کنند که ضدجرم، ضدپلاک و ضدپوسیدگی هستند. می‌توان حسب نیاز از این خمیردندان‌ها نیز استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مارک و برند خاصی از خمیردندان توصیه نمی‌شود. انتخاب خمیردندان به سلیقه افراد و نیاز آنها و هزینه‌ای که برای خمیردندان در سبد کالای خانواده درنظر می‌گیرند، بستگی دارد.

مافی با اشاره به میزان خمیردندانی که در هر مرتبه مسواک زدن باید استفاده شود، عنوان کرد: برخلاف تبلیغاتی که به صورت روزمره دیده می‌شود، نباید تمام طول برس مسواک را پر از خمیردندان کرد. میزان زیاد خمیردندان موجب می‌شود که کف زیادی در دهان ایجاد شود که زمان مسواک زدن را کاهش می‌دهد.

وی افزود: فرد از حضور کف زیاد در دهان خود آزرده می‌شود و سریع دهان خود را خالی می‌کند. همچنین وجود کف زیاد در دهان موجب می‌شود که قسمت‌های زیادی از دندان‌ها با کف پوشیده شوند و فرد فراموش کند که آن سطوح را با مسواک تمیز کند.

این دندان‌پزشک گفت: بهتر است میزان خمیردندان به اندازه یک نخود یا پاک‌کن انتهای مداد باشد. می‌توانید از قسمت عرضی برس مسواک برای اندازه‌گیری میزان خمیر دندان استفاده کنید.

اخبار سلامت اخبار