این کار‌ها را قبل از فروختن گوشی انجام دهید

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

این کار‌ها را قبل از فروختن گوشی انجام دهید

صرف‌نظر از دغدغه فروش گوشی دست دوم به قیمت مناسب که با یک آگهی ساده آن در دیوار آغاز می‌شود، اما فروختن یک گوشی جز این دردسر‌های ساده، مستلزم انجام کار‌های دیگری نیز است.
به گزارش  خبرگزاری میزان، عمر مصرف گوشی‌های هوشمند معمولا بسیار کمتر از آن چیزی است که در هنگام خرید برای آن حساسیت به خرج می‌دهید. اما آیا فروختن یک گوشی اندرویدی چیز ساده‌ایست و باید به سادگی از کنار آن گذشت؟

صرف‌نظر از دغدغه فروش گوشی دست دوم به قیمت مناسب که با یک آگهی ساده آن در دیوار آغاز می‌شود، اما فروختن یک گوشی جز این دردسر‌های ساده، مستلزم انجام کار‌های دیگری نیز است. در این مطلب چهار گام و اقدام مهم و اساسی را که باید پیش از فروش و واگذار کردن گوشی خود به فرد دیگر انجام دهید را با هم مرور می‌کنیم.

قدم اول: تهیه نسخه پشتیبان‎ از اطلاعات

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که عکس‌هایی که سیزده بدر امسال گرفته‌اید را هنوز از گوشی خود خالی نکرده باشید! یا دفترچه تلفن و بخش مخاطبین گوشی شما مملو از اسامی باشد که برخی از ان‌ها را حتی به یاد نمی‌اورید، اما حفظ برخی شماره‌ها در عین حال مهم‌تر از حفظ جان باشد! پس اولین قدم حفظ و ایجاد نسخه پشتیبان از اطلاعات داخل گوشی باشد.

ذخیره و انتقال عکس‌ها، ویدئو‌ها و اسناد و فایل‌ها

برای این کار باید از تمامی اطلاعات اعم از عکس‌ها و ویدیوها، اسناد و دانلود‌های انجام شده و حتی تماس‌ها و پیام‌های مهم نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. خوشبختانه راه‌های ساده‌ای برای انجام این کار وجود دارد.

اگر خواهان پشتیبان‌گیری از تمامی عکس‌ها و ویدیو‌های موجود در گوشی خود هستید بدون شک باید از اپلیکیشن و در واقع سرویس Google Photos استفاده کنید. این اپلیکیشن به صورت خودکار از تمامی محتویات حساب گوگل شما نسخه‌ی پشتیبان تهیه می‌کند. البته انتظار نداشته باشید بدون پرداخت هزینه تصاویر و ویدیو‌ها با کیفیت اصلی پشتیبان‌گیری شوند. تنها برنامه‌ای که بدون محدودیت و بصورت رایگان نسخه‌ی پشتیبانی با کیفیت نسخه‌ی اصلی فراهم می‌کند Google Pixel است. این را هم بدانید که ویدیو‌های طولانی زمان زیادی برای ذخیره و پشتیبان‌گیری نیاز دارند، حجم زیادی از اینترنت شما را می‌بلعند و در عین حال باید برای تنظیمات دسترسی سایر افراد به تصاویرتان حساسیت لازم را به خرج دهید. راه دیگر آپلود کردن فایل‌ها در Google Driv، Dropbox و یا هر پلتفرمِ ابری دیگر است که همین دردسر‌هایی که گفتیم را مخصوصا در ایران دارد.

من شخصا این انتخاب را می‌کنم. ساده و بدون دردسر؛ بهتر است با استفاده از از یک کابل یو‌اس‌بی کار را خاتمه بدهید و با اتصال گوشی با کامپیوتر، تمامی عکس‌ها، ویدئوها، اسناد و دانلود‌های ذخیره شده در گوشی‌تان را به کامپیوتر منتقل کنید.

ذخیره و انتقال مخاطبین، شماره تلفن‌ها و پیامک‌ها

حالا نوبت می‌رسد به تماس‌ها و پیام‌ها. برخی کاربران تمایل پیام‌ها آن‌ها را نگه دارند و بعد‌ها مرور کنند که البته چیز بدی هم نیست. بهترین روش‌های انجام این کار در زیر آمده و بسته به میل خود می‌توانید یکی از آن‌ها را امتحان کنید.

سینک کردن و تهیه نسخه پشتیبان در اکانت جی‌میل

تهیه نسخه پشتیبان در Dropbox یا Google Drive

استفاده از اپلیکیشن‌های موجود مانند CM Backup و یا Titanium Backup و ایجاد نسخه پشتیبان

انتقال دستی: برای اینکار کافیست اطلاعات مخاطبین خود را در قالب فایل VCF ذخیره کرده و آن را به گوشی جدید منتقل یا در کامپیوتر خود ذخیره کنید. حواستان باشد برای اینکار باید تمامی مخاطبین روی گشوی، سیم‌کارت و اکانت گوگل خود را انتخاب و بعد فایل پشتیبان تهیه کنید.

قدم دوم: رمزگذاری اطلاعات دستگاه

ممکن است کمی عجیب بنظر برسد، اما بهتر این است که پیش از بازگرداندن گوشی خود به تنظیمات کارخانه حتما اینکار را انجام دهید. دلیل آن هم این است که بازگشت به تنظیمات کارخانه لزوما به معنای پاک شدنِ مطلق تمامی اطلاعات نیست و هنوز راه‌هایی وجود دارند که می‌توان داده‌ها را بازیابی کرد. پس بهتر است برای دست‌نیافتنی شدن اطلاعات آن‌ها را رمزگذاری کنید. برای این کار در بخش تنظیمات یا همان Settings گوشی و در قسمت Security می‌توانید گزینه‌ی مربوط به Encrypt را مشاهده کنید.

قدم سوم: لغو سرویس نسخه‌ی بتای اندروید

این گزینه همگانی نیست و احتمالا شامل شما نمی‌شود و برای افرادی است که نسخه‌ی بتای اندروید را بر روی دستگاه خود دارند. اگر اینکار را انجام ندهید دستگاه بر روی شبکه‌ی بتا باقی می‌ماند و همین مساله می‌تواند بعنوان یک امتیاز منفی تلقی شده و مشتری را از خرید منصرف کند. از سوی دیگر ممکن است گوشی به خودی خود تنظیمات اجباری انجام بدهد و مشکلات بزرگی را برای مالک جدید بوجود بیاورد.

پس پیشنهاد ما این است که حتما گوشی را لغو ثبت نام کنید. برای اینکار کافی است به وب‌سایت Android Beta مراجعه کرده و گزینه‌ی «Unenroll Device» را کلیک کنید. به همین سادگی!

قدم چهارم: بازگشت کامل به تنظیمات کارخانه

با انجام این منرحله دیگر هیچ اطلاعاتی بر روی دستگاه و کارت حافظه باقی نخواهد ماند و درست مثل این است که همین الان گوشی را از جعبه بیرون آورده باشید. اگرچه روش انجام اینکار ممکن است در گوشی‌های مختلف اندکی متفاوت باشد با این حال مسیر کلی انجام اینکار به ترتیب زیر است:

Settings > Backup and Reset > Factory Data Reset > Reset

قدم پنجم: اطلاعات کارت حافظه

حتی اگر کارت حافظه گوشی خود را فرمت کنید باز هم امکان بازگرداندن اطلاعات روی ان وجود دارد. پیشنهاد ما این است که در اولین قدم آن را از روی گوشی بردارید و پیش خود نگهدارید و در صورت اصرار مشتری به داشتن کارت حافظه یک کارت حافظه نو خریداری و در اختیار او قرار دهید. در عین حال اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که مدعی هستند که اطلاعات روی کارت حافظه را برای همیشه پاک و عغیرقابل بازیابی و از دسترس خارج می‌کنند.

قدم ششم: آگهی کنید و تا رسیدن یک مشتری خود صبر کنید!

اگر خریدار دست به نقدی در کار نیست پیشنهاد می‌کنیم از وبسایت و اپلیکیشن دیوار که بازار خرید یا فروش گوشی‌های هوشمند دست دوم در آن حسابی داغ است استفاده کنید.

اخبار فناوری اخبار