بازگشت ربات‌های «بلید رانر»

دسته ها: اخبار

این بازیگر هفتاد و دو ساله سینما در گفت وگویی با امپایر می گوید: فیلمنامه دومین قسمت فیلم را مدتی قبل خواندم. زمانی که فیلمنامه به من ارائه شد، درخواست کردند درباره اش با کسی صحبت نکنم. تهیه کنندگان فیلم می خواستند خودشان خبر رسمی تولید فیلم و حضورم در آن را اعلام کنند. وقتی فیلمنامه را خواندم، دیدم چقدر جذاب و خوب است و آن را پسندیدم. نوشته شسته رفته ای است و ماجراها را به شکل دقیقی توصیف و تعریف کرده است. پرداخت کاراکترهایش هم خوب است. بر این اساس است که می گویم فیلمنامه را دوست دارم. البته تا فیلم جلوی دوربین نرود و آماده نمایش نشود، نمی توان به طور قطع درباره کلیت کار حرف زد. همه چیز بستگی به این دارد که روند تولید چگونه پیش خواهد رفت، اما با توجه به افرادی که قرار است با این پروژه همکاری کنند، حس می کنم حاصل کار چیز خوب و مقبولی از کار درآید. همه ما می دانیم که تماشاگران نسخه اصلی فیلم را خیلی دوست دارند و برای فروش طرفداران زیادی دارد. این مساله کار عوامل تولید قسمت دوم را مشکل می کند، زیرا سطح توقعات بالاست و ما باید پاسخگوی این سطح بالای درخواست ها و توقعات باشیم.

با این حال، فورد درباره خط اصلی داستان دومین قسمت این درام آینده نگرانه علمی تخیلی و نقش خود سکوت کرده و چیزی نمی گوید. به گفته او، هنوز زود است که در این باره حرف بزنیم. هنوز مقدمات تولید فیلم شروع نشده و معلوم نیست چه زمانی جلوی دوربین می رود. فکر می کنم وقت آن که برسد، تهیه کنندگان فیلم توضیحات لازم را درباره آن به رسانه های گروهی بدهند. آنچه تابه حال مشخص است، حضور فورد در نقش ریک دکارد است، این کاراکتر در نسخه اصلی فیلم وارد یک سری ماجراجویی هیجان انگیز فضایی شد. ریدلی اسکات کارگردان این فیلم با قسمت دوم به عنوان مدیر تولید همکاری دارد و دیگر پشت دوربین آن قرار نمی گیرد. کارگردان قسمت تازه دنیس ویله نووه است که سال قبل با درام خانوادگی «زندانیان» مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفت. معلوم نیست دلیل اصلی انصراف اسکات از کارگردانی قسمت دوم چیست. خود او گفته به دلیل گرفتاری روی پروژه های دیگر نمی تواند «بلید رانر 2» را کارگردانی کند. فورد در جواب به این پرسش می گوید: من هم می خواستم ریدلی (اسکات) کارگردان قسمت دوم باشد. او برای تولید قسمت اول زحمت زیادی کشید و حق بزرگی به گردن این فیلم کلاسیک دارد. البته باعث خشنودی است که وی به عنوان مدیر تولید در کنار این پروژه است. حضور وی باعث دلگرمی همه ماست.

کار فیلمبرداری «بلید رانر2» تابستان سال 2016 آغاز می شود. به این ترتیب، این اکشن دلهره آور تا زودتر از بهار یا تابستان 2017 روی پرده سینماها نخواهد رفت. فیلمنامه دومین قسمت فیلم را همپتن فانچر نوشته است. او همکار فیلمنامه نویس نسخه اصلی در سال 1982 هم بود. فیلمنامه اقتباسی این نسخه بر اساس داستان نوول، پرخواننده و معروف فیلیپ کی دیک نوشته شد. طرح اصلی فیلمنامه «بلید رانر2» متعلق به ریدلی اسکات و فانچر است و مایکل گرین هم به عنوان همکار با فانچر کار کرده است. از آنجا که داستان نوول فیلیپ کی دیک در یک جلد به پایان می رسد، فیلمنامه قسمت دوم فیلم با الهام از فضا و کاراکترهای آن نوشته شده و حال و هوایی غیراقتباسی و اصیل دارد. رسانه های گروهی و منتقدان بشدت کنجکاو هستند که بدانند سیر ماجراها در قسمت تازه فیلم به کدام سمت خواهد رفت و شخصیت های آن، چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد. تهیه کنندگان فیلم گفته اند قسمت های جدید آن هم دنباله ای بر ماجراهای نسخه اصلی است و هم پیش درآمدی بر این ماجراها خواهد بود. اما هنوز مشخص نیست قسمت دوم پیش درآمدی بر اولین قسمت است یا دنباله ماجراهای آن. شرکت مستقل فیلم سازی آلگون اینترتیتمنت متعلق به مل گیبسن در سال 2011 امتیاز تولید قسمت های جدید «بلید رانر» را از تهیه کننده اصلی آن باد یورکین خریداری کرد. یورکین که در تولید قسمت های تازه فیلم هم همکاری دارد، می گوید: بسیار خوشحالم که هریسون (فورد) هم در این سفر پرهیجان سینمایی با ما همراه است.

منتقدان سینمایی از نسخه اصلی «بلید رانر» به عنوان یکی از بهترین محصولات تاریخ سینما یاد می کنند که همیشه برای تماشاگران تازه است. صنعت سینما بیش از دو دهه است که بدنبال تولید قسمت های بعدی این شاهکار سینمایی است. در این سال ها، بارها این پرسش مطرح بود که آیا هریسون فورد، در نقش اصلی آن بازی خواهد کرد یا خیر. با گذشت زمان، سن این بازیگر موفق دهه 80 میلادی بالا رفت و اکنون وی موقعیت درجه یک آن دوران خود را ندارد. با این حال، تهیه کنندگان «بلید رانر2» می گویند فیلمنامه آن به صورتی نوشته شده که مناسب سن و سال فعلی این بازیگر هم هست. نکته ای که تا به حال در ارتباط با این فیلمنامه عنوان شده، این است که ماجراهای آن چند دهه پس از پایان داستان نسخه اصلی اتفاق می افتد. به این ترتیب، این موضوع بالا رفتن سن کاراکتر ریک دکارد با بازی فورد را توجیه می کند.

امپایر آنلاین / مترجم: کیکاووس زیاری

اخبار