بازی اهلِ بازی

دسته ها: اخبار

رضا ناجی: تُرنابازِ قدیمم

رضا ناجی، بازیگر دوست داشتنی و خوش لهجه تلویزیون و سینما که با آثاری چون «بچه های آسمان»، «آواز گنجشک ها» و «باران» همگی ساخته مجید مجیدی به یاد آورده می شود، دید و بازدید فامیل و دوستان و عیادت از بیماران را مهم ترین برنامه اش در ایام نوروز می داند و می گوید: اگر امکانات مالی اجازه دهد دوست دارم به آذربایجان و زادگاهم شهر تبریز بروم و بعد هم اگر وقت شد، سفری به مناطقی چون سرعین، اردبیل و آستارا داشته باشم.

او ادامه می دهد: بازیگران باید مناطق ایران را بگردند و با افراد شهرهای مختلف معاشرت کنند و با فرهنگ و آداب و رسومشان آشنا شوند تا در صورت پیشنهاد بازی در نقش هایی از قومیت های کشور، آمادگی ارائه درست آن را داشته باشند.

برنده خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم برلین در سال 86، درباره رابطه اش با بازی های سرگرم کننده در ایام نوروز هم بیان می کند: آن قدیم ها که جوان بودم، به همراه دیگران، بازی های سنتی چون ترنابازی و شاه و وزیر را انجام می دادیم، اما الان مدت هاست که بازی خاصی انجام نمی دهم. متاسفانه دیگر آن بازی های خوب و سنتی از بین رفته است. الان دور، دورِ بازی های موبایلی است و جوان ها و حتی کسانی که سن و سالی از آنها گذشته هم مدام سرشان در موبایل هایشان است. اما من اهل بازی موبایل نیستم و فقط به وسیله آن از اخبار سینمایی مطلع می شوم.

بهرام عظیمی: «مردان آهنین» و بُکش بُکش یادش بخیر!

بهرام عظیمی، کارگردان سرشناس پویانمایی و سازنده انیمیشن سینمایی «تهران 1500» بزرگ ترین سرگرمی اش در ایام نوروز را دیدن سریال ها و برنامه های تلویزیون می داند و می گوید: به مدت هفت، هشت سال تنها سرگرمی من در تعطیلات نوروز، دیدن برنامه «مردان آهنین» بود، اما با تعطیلی این برنامه، با دیدن مجموعه های «کلاه قرمزی» و «پایتخت» شارژ می شدم.

این چهره خلاق و خوش اخلاق که با انیمیشن کوتاهِ «بابا» در بخش دینی جشنواره اخیر بین المللی پویانمایی تهران حضور داشت، افزود: در نوروز امسال که از سری جدید پایتخت خبری نیست، فقط «کلاه قرمزی» می بینم. در مجموع بیشترین سرگرمی من دیدن برنامه های تلویزیون ایران است و خدا شاهد است که ماهواره نداریم! عظیمی درباره رابطه اش با بازی ها هم می گوید: حدود 12-10 سال پیش خیلی به انواع گیم های ماشین سواری و بازی های بُکش بُکش علاقه داشتم و بعدازظهرها در شرکت پویانمایی ام، به همراه دیگر اعضای گروه با هم بازی می کردیم، اما الان با وجود این که وقت فراغت زیادی دارم، اما راستش دیگر آن انگیزه و شوق گذشته در من نیست.

بیابانکی: نقی می بینم

سعید بیابانکی شاعر و طنزپردازی است که حالا اغلب مردم او را می شناسند. بیابانکی تاکنون چند مجموعه شعر منتشر کرده است. «نامه های کوفی» و «ضد حالات» برخی از معروف ترین کتاب های این شاعر و طنزپرداز است. وقتی با بیابانکی هم صحبت شوید، ابتدا او را فردی بسیار جدی می یابید، اما وقتی صحبت تان گل بیندازد، یخ او هم آب می شود و طنازی هایش گل می کند. بیابانکی در ایام نوروز تصمیم دارد کتاب هایی را که در طول سال منتشر شده و فرصت نشده بخواند، مطالعه کند. البته او می گوید اگر تلویزیون هم سریال هایی مثل پایتخت داشته باشد، حتما تماشا می کند. به نظر می رسد بیابانکی شخصیت «نقی» را در این سریال دوست دارد. او در این ایام مسافرت هم می کند. می گوید معمولا هر سال به شهرشان، اصفهان می رود، اما امسال تصمیم دارد به جنوب کشور سفر کند. چون شنیده آب و هوای جنوب در تعطیلات نوروز خوب است. فقط قدری از بابت ترافیک جاده ها نگران است.

کامران تفتی: جدی ام و اهل بازی نیستم

کامران تفتی، بازیگر جوان تلویزیون و سینما که آثاری چون «بی صدا فریاد کن»، «تبریز در مه»، «گلوگاه» و «مرگ کسب و کار من است» را در کارنامه دارد، درخصوص اوقات فراغت و سرگرمی اش در ایام نوروز می گوید: نوروز امسال به دلیل این که سر سریال «بیقرار 2» خانم فلورا سام و آقای مجید اوجی هستم، اصلا وقتی برای تفریح و سرگرمی ندارم. فقط سه روز نخست عید را برای سال تحویل و دید و بازدید و صله ارحام کوچک در خدمت خانواده هستم و از روز چهارم عید جلوی دوربین خواهم رفت و روبه روی آقای آتیلا پسیانی بازی خواهم کرد.

این بازیگر همراهی و سفر به اتفاق خانواده را بهترین پیشنهاد برای ایام نوروز می داند و می افزاید: امیدوارم سال 94، سال بسیار خوب و پرخیروبرکتی برای همه مردم ایران باشد. وقتی از تفتی درباره بازی ها و سرگرمی های مورد علاقه اش می پرسیم، می خندد و می گوید: اصولا آدم جدی هستم و خیلی اهل بازی نیستم. تنها بازی و اتفاق زندگی ام که آن را به صورت تخصصی دنبال می کنم، بازیگری است. حتی فعالیت های اوقات فراغتم هم منوط به بازیگری است، یعنی فیلم و تئاتر می بینم و کتاب می خوانم.

حسینی زاد: خواندن کتاب و دیدن سریال محبوبم

محمود حسینی زاد نویسنده، نمایشنامه نویس، مترجم آلمانی و از خوش برخوردترین افرادی است که در حوزه ادبیات فعالیت می کنند. او همین دو سال پیش موفق شد یک جایزه ادبی معتبر را به دست بیاورد؛ جایزه ادبی گوته. وقتی درباره سرگرمی های نوروز از او می پرسیم، می گوید: تقریبا سال های سال است که نوروز با دیگر ایام سال برایش فرقی نمی کند و تنها فرقی که دارد، همان لحظه سال تحویل است. می گوید یک زمانی که بچه هایش کوچک تر بودند، عید برایش مفهوم داشت، ولی حالا فرزندانش در خارج از کشور هستند و خودش هم خیلی وقت است حتی لباس نو هم برای عید نخریده. او می گوید عده زیادی از فامیل ها در هر خانواده ای به خارج رفته اند و به همین دلیل صفای عید کم شده است. این مترجم، اما از قدیم ها هم صحبت می کند. از ایامی که جوان بود و حال و هوای عید برایش با این روزها خیلی فرق می کرد. با این حال حسینی زاد می گوید ایام عید فراغت بیشتر است و بهتر می تواند کتاب بخواند و فیلم ببیند. البته او تاکید می کند خواندن کتاب و دیدن فیلم اموری است که در همه ایام سال آن را دنبال می کند. مثلا وقتی با او درباره سرگرمی هایش در نوروز صحبت کردیم، گفت تازه یک ساعت است به شمال کشور رفته و برای دو روز اقامت، با خودش هفت فیلم برده. او نوروز پارسال همه سیزن های سریال محبوبش را دیده است. امسال هم می خواهد تا می تواند کتاب بخواند و فیلم ببیند.

ارفعی: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

پروفسور عبدالمجید ارفعی از افراد انگشت شمار این کره خاکی است که می تواند خط میخی را بخواند و به زبان های باستانی چون ایلامی، اکدی، بابلی و پارسی باستان احاطه دارد. او اکنون در قلعه شوش به کار ساماندهی آجرنوشته ها و گل نوشته های این قلعه سرگرم است. خودش می گوید تا دو سال دیگر به این کار اشتغال دارد. اما این استاد زبان های باستانی که زاده بندرعباس است، تعطیلات نوروزی را در شیراز سر می کند. می گوید همسرش شیرازی است و برای همین نوروز را به شیراز سفر می کنند. ارفعی که اهل پند دادن و نصیحت کردن نیست با اصرار ما پیشنهاد می کند که مردم نیز در این ایام به سفر بروند، بویژه به استان های جنوبی که هوا در این ایام مطبوع تر است و به مسافران توصیه می کند به هر شهر که رسیدند نقشه های گردشگری و اماکن تاریخی و دیدنی آن را از مراکز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کنند و بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی این مناطق را در اولویت قرار دهند و از زیبایی های کشور عزیزمان بهره ببرند. ارفعی از کم تحرکی مردم گلایه مند است و توصیه می کند به جای سرگرم کردن خود با رایانه و تبلت و تلفن همراه و… ، در تعطیلات عید بیشتر ورزش و بازی کنند.

افجه ای: طبیعت بفرما زده است

چهره ماندگار خوشنویسی و دارنده نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. درباره نصرالله افجه ای حرف می زنیم. کسی که خوشنویسی هایش به مهم ترین حراج های جهانی راه یافته و همین نوروز سال گذشته یکی از آثارش را موزه مترو پولیتن خرید. او بتازگی چشمش را به دلیل آب مروارید عمل کرده و زودتر از بقیه به ناچار به تعطیلات رفته است. افجه ای می گوید دکتر به او دو هفته استراحت داده، استراحتی که گرچه به سبب دوری از کار برایش سخت است، اما از سویی به آن از نظر روحی نیاز داشته است. او معتقد است ایام نوروز به فراخور حول حالنا، سرآغاز یک تحول است و همه می توانند تحولاتی در امورشان داشته باشند. خودش خیال دارد از این به بعد متنوع تر کار کند. افجه ای می گوید جوان ها اگر به حرف بروند، هیچ چیز برایشان بهتر از کار نیست. چون به زعم او کار آبروی جوانان در آینده است و بیکاری جز سقوط نیست. با او وقتی که در پیچ و خم های جاده تلو رانندگی می کرد تلفنی درباره نوروز صحبت کردیم. افجه ای می گوید این ایام بهترین فرصت است برای همه که کارشان را جمع بندی کنند و ببینند چقدر هدفمند بوده اند. به گفته او، تفریح هم باید هدفمند باشد.

افجه ای می گوید: من در کار هنر می توانم نظر بدهم. اما نظرم این نیست که 80 میلیون نفر جمعیت کشور سراغ کارهای هنری بروند. مخاطب من آن بخش از جوانانی هستند که به هنر علاقه دارند. آنها در تعطیلات نوروز می توانند سراغ یکی از رشته های هنرهای تجسمی بروند. طبیعت، بهترین معلم است. به دیدن طبیعت بروند. موزه ها و گالری ها هم باز است. ایامی است که طبیعت به همه ما بفرما زده است. می توان یک دوربین عکاسی برداشت و به دل طبیعت رفت. می توان با همین دوربین های تلفن همراه مستند ساخت.

فلامک جنیدی: فیلم می بینم و کتاب می خوانم

فلامک جنیدی، بازیگری که بیشتر با آثار طنز مهران مدیری همچون «شب های برره» و «قهوه تلخ» شناخته می شود، فیلم دیدن و کتاب خواندن را بهترین سرگرمی اش در ایام نوروز امسال می داند و می گوید: در طول سال به دلیل مشغله کاری، فرصت چندانی برای مطالعه و فیلم دیدن نمی ماند. برای همین تصمیم دارم عید امسال را به دیدن فیلم های ندیده و خواندن کتاب های نخوانده اختصاص دهم.

رضا یزدانی: جاده چالوس و شمال

رضا یزدانی سه ماه پیش آلبوم سلول شخصی را روانه بازار کرد و پس از آن تور کنسرت هایش را آغاز کرد. او در ایام نوروز و ماه های آینده هم به فکر اجرای کنسرت در شهرهای مختلف ایران است. از ویدئوهای کوتاهی که در صفحه اینستاگرام یزدانی برمی آید، او و نوازندگانش که در چند ماه گذشته بشدت مشغول تمرین برای اجرای کنسرت بوده اند، یکی دو هفته ای به تعطیلات می روند. یزدانی می گوید نوروز امسال به قصد شمال راهی جاده چالوس می شود و تعطیلات را کنار خانواده می گذراند. این خواننده پاپ عاشق تنیس و فوتبال است. آن طور که یزدانی می گوید در این روزهای تعطیل دو سه ساعتی به زمین تنیس می رود و اگر هم پا داد با دوستان فوتبال بازی می کند. پیشنهاد او به جوانان این است که تعطیلاتشان را به دور دور کردن و بطالت نگذرانند: «از زمان خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید؛ یک فیلم خوب ببینید یا ورزش کنید یا هر چیزی که در زندگی روزمره تان مفید باشد و درک و جهان بینی تان را افزایش دهد.»

اخبار