بایدهای پیشگیری از پوسیدگی دندان

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

بایدهای پیشگیری از پوسیدگی دندان

استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد گفت: از شش ماهگی که اولین دندان در دهان کودک رشد می‌کند، باکتری‌های دهان فعال می‌شوند که می‌توانند از مادر به دهان کودک منتقل شود. پس باید از همان موقع، بهداشت دهان را شروع کنیم چون از همین سن، پوسیدگی دندان‌ها شروع می‌شود.

به گزارش جام‌جم، دکتر سید حسین اینانلو با تاکید بر این که مسواک‌زدن و نخ دندان باید از همان بچگی انجام شود، افزود: بسیاری از مردم زمانی که مسواک و نخ دندان می‌زنند آن هم در 30 ثانیه تا یک دقیقه فکر می‌کنند با از بین بردن و برداشتن مواد غذایی روی دندان‌ها بهداشت را کامل انجام داده‌اند در صورتی که متوجه نیستند علت مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل برداشتن پلاک باکتریایی است که روی دندان یا لای دندان‌ها قرار دارد، نه حذف مواد غذایی و باید این پلاک‌ها بخوبی برداشته شود؛ چون ممکن است باکتری‌ها را فعال کرده و عامل پوسیدگی از همان جا شروع شود. این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی تاکید کرد: این پوسیدگی‌ها چون به چشم دیده نمی‌شوند باید هرشش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود تا پوسیدگی‌های جدیدی که هنوز دیده نشدند و به درد نرسیدند توسط دندانپزشک درمان شوند.

عضو انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی یادآور شد: هر چه بهداشت از همان ابتدا کمتر باشد، ریسک پوسیدگی بالاتر می‌رود، زیرا باکتری‌هایی که عامل پوسیدگی هستند در دهان فرد بیشتر می‌شود. نوع بزاق و شرایط دهان نیز به سمتی می‌رود که محیط دهان، اسیدی‌تر و پوسیدگی‌ها بیشتر و راحت‌تر ایجاد می‌شود.

وی با بیان این که بهداشت دهان و دندان فقط به مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن ختم نمی‌شود، گفت: می‌توان با استفاده از دهان شویه‌ها که خاصیت ضدپوسیدگی دارند مثل فلوراید، وارنیش‌ها، دهانشویه‌های فلوراید و دستگاه‌هایی که آب را با فشار بالا به فضاهای داخل دندان پمپ می‌کنند، مانع رشد باکتری‌ها شد. افرادی که در دهان روکش، بریج یا ارتودنسی و دست دندان پارسیل دارند بیشتر باید به بهداشت دندان‌ها اهمیت بدهند تا ریسک پوسیدگی در آنها کمتر شود.

اخبار سلامت اخبار