با چقدر درآمد شاد می‌شوید؟

دسته ها: مطالب آموزشی

با چقدر درآمد شاد می‌شوید؟

پژوهشگران آمریکایی با بررسی نتایج یک نظرسنجی جهانی، موفق به تعیین سقف درآمدی ایده‌آل برای ساکنان مناطق مختلف جهان شدند که می‌تواند حس شادی و رضایتمندی از زندگی برای فرد به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، «سیناپرس» در ادامه نوشت: برخی براین باورند که پول الزاما شادی و خوشبختی نمی‌آورد اما اگر کمی صادقانه به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که پول نقش مهمی در رضایتمندی انسان از زندگی و حتی احساس خوشحالی ایفا می‌کند.

دکتر اندرو تی. جب (Andrew T. Jebb) از روانشناسان دانشگاه پوردو (آمریکا) گفت: برخی معتقدند، هیچ سقف مشخصی برای میزان پول / درآمد که منجر به احساس رضایتمندی و خوشبختی فرد شود، وجود ندارد اما در تحقیقات اخیر توانستیم آستانه‌ای برای این مسئله مشخص کنیم.

محققان در این مطالعه، داده‌های نظرسنجی جهانی گالوپ – نظرسنجی بین‌المللی از ۱.۷ میلیون نفر از ساکنان ۱۶۴ کشور جهان – را مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار دادند. زمانی که محققان پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به سؤالات مربوط به رضایتمندی از زندگی و رفاه – شاخص اندازه‌گیری رفاه ذهنی (subjective well-being) – را مورد بررسی قرار دادند، موفق شدند عدد جادویی اشباع درآمدی (income satiation) در مناطق مختلف جهان را مشخص کنند.

جب تأکید کرد: درآمد ایده‌آل برای رضایتمندی کلی زندگی ۹۵ هزار دلار و برای رفاه احساسی و حس شادی در زندگی بین ۶۰ تا ۷۵ هزار دلار است. این رقم البته برای هر فرد است و برای کل خانواده، این رقم بسیار بالاتر است.

البته میانگین درآمد ایده‌آل برای برخی کشورها به میزان قابل‌ توجهی بالاتر از سایر نقاط جهان است که این مسئله بستگی به میزان ثروتمندی و توسعه‌یافتگی کشورها دارد:

رقم درآمد ایده‌آل برای رضایتمندی از زندگی در استرالیا: ۱۲۵ هزار دلار

رقم درآمد ایده‌آل برای رضایتمندی از زندگی در آمریکای شمالی: ۱۰۵ هزار دلار

رقم درآمد ایده‌آل برای رضایتمندی از زندگی در غرب اروپا: ۱۰۰ هزار دلار

رقم درآمد ایده‌آل برای رضایتمندی از زندگی در جنوب شرق آسیا: ۷۰ هزار دلار

رقم درآمد ایده‌آل برای رضایتمندی از زندگی در شرق اروپا: ۴۵ هزار دلار

رقم درآمد ایده‌آل برای رضایتمندی از زندگی در آمریکای لاتین: ۳۵ هزار دلار

میزان رضایتمندی درآمدی مردان ۹۰ هزار دلار و زنان ۱۰۰ هزار دلار است. برای افراد با سطح تحصیلات پایین (رضایتمندی درآمدی) ۷۰ هزار دلار، افراد با سطح تحصیلات متوسط ۸۵ هزار دلار و با تحصیلات بالا، ۱۱۵ هزار دلار است.

پژوهشگران معتقدند که مقدار ایده‌آل درآمد، منجر به احساس خوشبختی، شادی و رضایتمندی از زندگی می‌شود اما حتی اگر این موضوع را باور نداشته باشید، بیش‌ از حد پولدار بودن باعث نارضایتی از زندگی می‌شود. این بدان معناست که درآمد بسیار بالا منجر به کاهش رفاه ذهنی (SWB) می‌شود.

این نتایج البته محدود به ۵ نقطه از ۹ منطقه مورد بررسی شامل غرب اروپا / اسکاندیناوی، شرق اروپا، بالکان، شرق آسیا، آمریکای لاتین / کارائیب و آمریکای شمالی است.

تحقیقات مختلف نیز نشان می‌دهند که پول می‌تواند شادی و خوشبختی به ارمغان بیاورد، به‌شرط آنکه افراد از اوقات فراغت کافی برای لذت بردن از زندگی برخوردار بوده و بتوانند درآمد ایده‌آل خود را به‌درستی خرج کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Human Behaviour منتشر شد.

مطالب آموزشی