با کامپیوتر هنگ کرده چه بکنیم؟

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

اگر کامپیوتر شما قفل شده و هیچ واکنشی نشان نمی دهد، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید تا آن را از این حالت خارج سازید.

به نقل از سایت کلیک ، برخی برنامه ها دارای ویژگی ذخیره خودکار هستند. اگر در زمان قفل شدن کامپیوتر در حال ویرایش یک متن یا سند بوده اید، ممکن است بتوانید آخرین نسخه ذخیره شده این سند را بعد از راه اندازی مجدد کامپیوتر بازیابی کنید. اگر برنامه شما دارای ویژگی ذخیره خودکار نباشد یا قابلیت بازیابی یک متن را نداشته باشد، شما احتمالاً کل متن یا سند ذخیره نشده خود را از دست خواهید داد. مهم است که سند خود را در هنگام کار به طور مرتب ذخیره کنید تا با این مشکل مواجه نشوید.

توجه: اگر فقط موس شما هنگ کرده باشد و کار نکند، ممکن است توسط ویندوز شناسایی نشده باشد.

به کامپیوتر کمی فرصت دهید

صبر کنید. به کامپیوتر چند دقیقه وقت بدهید تا روند پردازش را انجام دهد. برخی اوقات یک کامپیوتر ممکن است ظاهراً هنگ کرده باشد اما در واقع فقط کند شده یا در حال پردازش یک کار پیچیده است.

آیا کامپیوتر قفل شده است؟

بررسی کنید که آیا کامپیوتر به فشردن دکمه Caps Lock بر روی صفحه کلید پاسخ می دهد و آیا چراغ این دکمه روشن یا خاموش می شود. اگر چراغ آن روشن و خاموش می شود اقدام بعدی را انجام دهید. اگر هیچ اتفاقی نیفتاد، کامپیوتر قفل شده و شما باید کامپیوتر را دوباره راه اندازی کنید.

بستن کامل (End Task) برنامه ای که پاسخ نمی دهد

اگر Caps Lock روشن و خاموش می شود یعنی ویندوز هنوز کار می کند، اما برنامه دیگری است که پاسخ نمی دهد و باعث هنگ کردن کامپیوتر شده است. دکمه های Ctrl + Alt + Del را با هم فشار دهید تا پنجره Task Manager باز شود. وقتی این پنجره باز شد، برنامه ای را که پاسخ نمی دهد را انتخاب کرده و گزینه End Task را انتخاب کنید، این عمل کامپیوتر را از حالت قفل خارج می کند.
توجه: بعد از انتخاب End Task حدود ۱۰ الی ۲۰ ثانیه طول می کشد تا برنامه مشکل آفرین بسته شود.

راه اندازی مجدد یک کامپیوتر قفل شده

اگر هیچ کدام از اقدامات بالا کمک نکرد، شما باید کامپیوتر را دوباره راه اندازی کنید. برای این کار دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا وقتی که کامپیوتر خاموش شود. بعد از خاموش شدن کامپیوتر چند ثانیه صبر کنید و سپس آن را روشن کرده و اجازه دهید که به صورت عادی راه اندازی شود.
توجه: در حین فرآیند راه اندازی کامپیوتر شما ممکن است با صفحه ای مواجه شوید که از شما سوال می کند که آیا می خواهید ویندوز در حالت امن (Safe Mode) یا به صورت عادی راه اندازی شود. حالت عادی را انتخاب کنید و ببینید که آیا ویندوز به درستی و بدون خطا راه اندازی می شود.
مشکلات مربوط به سخت افزار یا درایورهای دستگاه را حل کنید.

اگر بعد از انجام موارد بالا باز هم کامپیوتر بعد از راه اندازی مجدد قفل باشد، ممکن است نقص سخت افزاری یا خطای مربوط به درایور وجود داشته باشد. یک هارد درایو، RAM و کارت گرافیک معیوب و یا نقص در قطعات دیگر سخت افزاری می تواند باعث هنگ کردن کامپیوتر شود. آپدیت نبودن درایور یک قطعه نیز می تواند به علت تداخل با درایورهای دیگر یا عدم عملکرد صحیح، باعث هنگ کردن دستگاه شود.

اگر تشخیص دادید که یک قطعه سخت افزاری معیوب باعث قفل شدن شده است، شما باید فوراً قطعه را تعویض کنید تا از آسیب بیشتر به کامپیوتر جلوگیری شود. اگر درایور یک قطعه ایراد داشته باشد، شما باید جدیدترین درایور آن را از وب سایت تولید کننده دانلود کرده و آن را قبل از قفل شدن کامپیوتر نصب کنید. یا این که از کامپیوتر دیگری آن را دانلود کرده و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.
اگر نمی توانید قبل از هنگ کردن کامپیوتر جدیدترین درایور را نصب کنید، راه دیگر این است که کامپیوتر را در حالت امن راه اندازی کنید. شما در حالت امن می توانید به بخش Device Manager دسترسی داشته باشید و درایوری که به درستی کار نمی کند را حذف کنید. سپس کامپیوتر را راه اندازی مجدد کرده و ویندوز را در حالت عادی بالا بیاورید. ویندوز سخت افزار را شناسایی می کند و درایور آن را مجدداً نصب می کند. این فرآیند می تواند برای رفع مشکل کافی باشد و از قفل شدن مجدد جلوگیری می کند. اکنون شما همچنین می توانید جدیدترین درایور دانلود شده را نصب کنید تا از به روز بودن درایور آن قطعه مطمئن شوید.

شما همچنین می توانید به قسمت BIOS رفته و هر سخت افزاری را که به درستی کار نمی کند را غیر فعال کنید و بررسی کنید که آیا این کار باعث جلوگیری از قفل شدن می شود. با این وجود، شما باز هم باید آن سخت افزار را تعویض کنید زیرا اگر این سخت افزار غیر فعال باقی بماند شما ممکن است نتوانید به طور کامل از کامپیوتر خود استفاده کنید.

دلایل دیگر قفل شدن کامپیوتر

دلایل متعددی برای قفل شدن کامپیوتر و کار نکردن آن وجود دارد. لطفاً به صفحه مربوط به این مشکل و راه حل های آن در آدرس https://www.computerhope.com/issues/ch000690.htm مراجعه کنید.

کامپیوتر را به یک مرکز تعمیر ببرید

اگر هیچ یک از گزینه های ذکر شده مفید نبوده یا قابل انجام نبود، ما توصیه می کنیم که کامپیوتر خود را به یک مرکز تعمیرات کامپیوتر برده و اجازه دهید تا متخصصان مشکل آن را شناسایی کرده و آن را رفع کنند.

اخبار فناوری اخبار