بخشنامه جدید تامین اجتماعی در مورد بازنشستگی پیش از موعد دولتی‌ها

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

بخشنامه جدید تامین اجتماعی در مورد بازنشستگی پیش از موعد دولتی‌ها

معاون فنی ودرآمد سازمان تامین اجتماعی، بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی در مورد قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، محمد حسن زدا گفت: سال ٨٥ قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت تصویب شد. در این قانون افراد مذکور با ٢٥ سال سابقه با ٣٠ روز حقوق بازنشسته می شدند.

وی با بیان اینکه ملاک پرداخت مستمری در سازمان تامین اجتماعی داشتن ٣٠ سال سابقه خدمت است، افزود: بر اساس قوانین تامین اجتماعی، اگر شخصی بخواهد زودتر از موعد بازنشسته شود، باید هزینه هایش را بپردازد.

زدا اظهار داشت: به محض ابلاغ قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در سال ٨٥، افرادی درخواست بازنشستگی دادند و تصور می کردند هزینه ٥ سال زودتر از موعد بازنشستگی را دستگاه پرداخت کرده است که این چنین نبود.

وی با تاکید بر اینکه ملاک محاسبه میزان مستمری بر اساس بیمه پردازی ٢ سال آخر خدمت است، گفت: بر اساس قانون تامین اجتماعی، معیار برای مستمری ٣٠ سال خدمت سالهای ٢٩ و ٣٠ است اما برای کارکنان دولت که متقاضی بازنشستگی پیش از موعد بودند سالهای ٢٤ و ٢٥ خدمت محاسبه شد که مورد مخالفت این افراد بود.

معاون فنی ودرآمد سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در مورد بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت دیوان عدالت اداری به نفع سازمان تامین اجتماعی رای داد و در مجلس در این سالها ٣ مرتبه مطرح شد که در هر سه مورد رد شد. شورای نگهبان نیز ٢ بار آن را رد کرد.

زدا گفت: در برنامه ششم توسعه دوباره ملاک عمل قرار گرفتن سالهای ٢٩ و ٣٠ در مورد محاسبه مستمری برای کارکنان دولت که متقاضی بازنشستگی پیش از موعد شده بودند مطرح شد که این فرایند با محاسبات بیمه ای مغایرت داشت و در چند سال گذشته سازمان تامین اجتماعی نظر خود را اعلام کرده بود.

وی تصریح کرد: البته مخالفت سازمان تامین اجتماعی تا قبل از تصویب این قانون بود به محض تصویب برای اجرا و ترمیم ایرادات آن اقدام کردیم.

وی با اشاره به تصویب این قانون در ماده ٢٨ قانون برنامه ششم توسعه توسط مجلس و تایید شورای نگهبان گفت: بر این اساس، سازمان تامین اجتماعی بخشنامه جدید را ابلاغ کرد.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی افزود: به سیستم و دستگاههایی که کارکنان دولت را برای بازنشستگی پیش از موعد معرفی کردند اعلام می کنیم می توانند این افراد را معرفی و هزینه ٥ سال زودتر از موعد بازنشستگی را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند تا محاسبه جدید برای مستمری آنها بر اساس سالهای ٢٩ و ٣٠ خدمت انجام شود.

زدا خاطر نشان کرد: حدود ١٢ هزار نفر از کارکنان دولت پیش از موعد بازنشسته شدند و در حال حاضر مستمری می گیرند و بخشنامه جدید شامل آنها می شود. مهلت این قانون در سال ٩٥ به پایان رسید و برای سال ٩٦ بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت نداریم.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار