برای حل مشکل گرد و خاک خوزستان هیچ اقدامی نشده است

دسته ها: اخبار استان اخبار

برای حل مشکل گرد و خاک خوزستان هیچ اقدامی نشده است
نماينده ماهشهر، امیدیه و هنديجان گفت: گرد و خاكي كه بهمن ماه سال گذشته خوزستان را فرا گرفت و منشا آن منطقه ماهشهر بوده است، وضعيتي را ايجاد كرد كه تنها در همان روزها توجه مسئولان را به خود جلب كرد و پس از آن رها شد و تاكنون هيچ اقدامي براي حل اين موضوع در منطقه صورت نگرفته است.

حبيب آقاجري اظهار كرد: كانون​هاي خارجي گرد و خاك به طور مشخص در عراق، سوريه و عربستان نشات دارند ولی متاسفانه دو تا سه كانون بين شهرهاي ماهشهر، هنديجان، اميديه و رامشير وجود دارد كه موجب ايجاد اين پديده و فراگيري آن در استان حتي در فصل زمستان مي​شود.

وي ادامه داد: خشكسالي و احداث سدهاي متعدد و كاهش آب رودخانه​ها و بي​آب شدن هورهاي فصلي در وقوع گرد و خاک در اين منطقه بي​تاثير نبوده است. رودخانه​هاي جراحي و زهره از جمله اين رودخانه​ها است؛ با طغيان اين رودخانه​ها در زمستان، آب هورهاي فصلی ماهشهر و هنديجان تامين مي​شد و در بهار نيز پوشش گياهي مناسب آنها از ايجاد اين پديده جلوگيري مي​كرد.

نماينده ماهشهر، اميديه، هنديجان در مجلس گفت: در اين سال‌ها به دليل خشكسالي و سدسازي در بالادست رودخانه، اراضی آب كافي ندارند و مراتعي كه تا چند سال پيش بهترين چراگاه براي دام​ها و داراي پوشش گياهي مناسب بوده، اكنون به زمين​هاي خشك و منشا گردوخاك تبديل شده‌اند و با كمترين وزش باد در این مناطق، گرد و خاك خوزستان را فرا مي​گيرد.

آقاجري عنوان كرد: علت اين پديده اين است كه محيط زيست طبيعي دستكاري شده و تغيير اساسي در منطقه ایجاد شده است و اينجا كه دارای بهترين مرتع بوده اكنون به بيابان بدل شده است.

وي افزود: اگر مسئولان به شكل جدي پاي كار بيايند بخش زيادي از اين مشكلات قابل حل است. در زمستان آب پشت سدها به دليل فصل بارندگي وضعيت بهتري نسبت فصول ديگر دارد و مي​توان با انجام بررسي​ها و مطالعات كارشناسي، حداقل يك بار در سال نسبت به آزادسازي مقداري از آب پشت سدها اقدام کرد تا مناطق خشك جنوب رطوبت لازم را كسب كنند.

نماينده ماهشهر، اميديه و هنديجان در مجلس در پاسخ به اينكه آزادسازي آب پشت سدها در شرايط بحران كم آبي به صرفه است يا خير؟ گفت: اكنون دو ضرر عمده پيش روي مسئولان است؛ كم‌آبي و پديده گرد و خاك كه باید كار كارشناسي در اين زمينه صورت بگيرد و اين دو مشكل اولويت‌بندي شوند. با توجه به شرايط نسبتا مناسب آب پشت سد در زمستان، با آزادسازي مقداري آب در اين فصل، حداقل يك بار در سال مي​توان پوشش گياهي منطقه را نسبتا احيا كرد و از شدت اين پديده جلوگيري كرد.

آقاجري اظهار كرد: احياي هورهاي فصلي در منطقه يك بخش كار است و درخت‌كاري و مالچ​پاشي هم اقدامات ديگري در اين زمينه هستند. كار با “نمي​شود” پيش نمي​رود، مگر اين‌كه بخواهيد تسليم خشكسالي و شرايط موجود شويد. عقل و دانش لازم براي بررسي موضوع و يافتن راهكار عملي را داريم بنابراين راه حل را بايد با اقدامي كارشناسي شده، پيدا كنيم.

وي ادامه داد: سدسازي​ها بدون مطالعه درست و بدون در نظر گرفتن سهميه آب رودخانه​ها و تالاب​ها بوده و موجب شده طبيعت از حالت عادي خود خارج شود.

نماينده ماهشهر، اميديه، هنديجان اظهار كرد: دست روي دست گذاشتن و تسليم طبيعت و خشكسالي شدن راهي براي مقابله با پديده گرد و خاك نيست.

اخبار استان اخبار