برنامه‌ای برای تجمیع دانشگاه علمی کاربردی با فنی و حرفه‌ای نداریم/ حل مشکل ارز دانشجویان دکتری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

برنامه‌ای برای تجمیع دانشگاه علمی کاربردی با فنی و حرفه‌ای نداریم/ حل مشکل ارز دانشجویان دکتری

وزیر علوم درباره ارز دانشجویی و تخصیص آن به دانشگاه‌ها گفت: ارز دانشجویانی که برای فرصت‌های مطالعاتی دوره دکتری اعزام می‌شوند حل شده و به تدریج به آن‌ها داده می‌شود و چون ظرفیت خاصی هرساله به این بخش داده می‌شود ۵۰ درصد این افراد با توجه به گذشت ۶ ماه از سال گذشته به خارج اعزام شدند و قرار است پشتیبانی از ظرفیت باقیمانده هم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین بیست و ششمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در جمع خبرنگاران در خصوص اهداف این دانشگاه در سالیان مختلف فعالیت‌هایش به ویژه در بخش‌های آموزشی و مهارت آموزی گفت: در جلسه امروز هم‌اندیشی مناسبی بین مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز استانی شکل گرفت ضمن اینکه هماهنگی مناسبی بین وزارت علوم و این دانشگاه و مدیران آن وجود دارد.

وی افزود: تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به منظور تأمین نیروهای ماهر و به روز مبتنی بر آموزش‌های دانشگاهی بوده است چرا که جای وجود این نیروها در بخش‌های مختلف کشور خالی بود اما باز هم به نظر می‌رسد که نیاز مستمری در این خصوص وجود دارد و نباید نیازمندی‌های خود را معطوف به یک مقطع کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: جوانان این کشور باید در مراکز دانشگاهی چون دانشگاه علمی کاربردی که مبتنی بر مهارت آموزی است حضور پیدا کرده و نیازهای تخصصی کشور را با توانمندی‌های بالای فنی و فناوری در این دانشگاه تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین مسیر ورود به اشتغال از کانال آموزش‌های فنی و مهارتی رخ می‌دهد که امیدواریم دانشگاه جامع علمی کاربردی و دیگر دانشگاه‌های شبیه به آن در این امر موفق باشند.

غلامی گفت: اقدامات دانشگاه علمی کاربردی تاکنون خوب بوده اما نیازمند ساماندهی بیشتری است به همین دلیل دانشگاه جامع علمی کاربردی هم براساس ساماندهی آموزش عالی اقدامات خاصی را انجام داده است و تلاش‌های مدیریت این دانشگاه در سال‌های گذشته این امر را به خوبی به پیش برده و نظم و انضباط و برنامه مناسبی را به منظور تقویت خود اجرایی کرده و برای تقویت آن در آینده نزدیک نیز اقداماتی انجام خواهد داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تجمیع دانشگاه علمی کاربردی در دیگر دانشگاه‌ها اظهارداشت: فعلاً برنامه اجرایی برای این کار نداریم اما هر دوی این دانشگاه‌ها را (دانشگاه فنی حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی) حمایت خواهیم کرد ضمن اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی متکی به استفاده از بخش‌های غیردولتی است اما دانشگاه فنی حرفه‌ای با استفاده از اعتبارات دولتی اداره می‌شود لذا جایگاه استفاده از امکانات غیردولتی بسیار ویژه است که باید در خیلی از زمینه‌های علمی از این بخش استفاده بهتری کنیم.

وی درباره احتمال اعلام تکمیل ظرفیت رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش دانشجو گفت: این دانشگاه ظرفیت مناسبی دارد و امکانات آن با توجه به ساماندهی صورت گرفته در بخش‌های مختلف که براساس ساماندهی نظام آموزش عالی صورت گرفته تقویت شده است و به همین دلیل حمایت لازم را از آن عمل آورده و می‌کوشیم از تمام ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه در بخش آموزش استفاده شود.

غلامی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی در بخش‌های مدیریتی و امکانات است و بخش دیگر مربوط به اقبال عمومی داوطلبین برای حضور در این دانشگاه است که امیدواریم با تبیین عمومی ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در دانشگاه علمی کاربردی و تقویت آن جوانان جویای شغل رویکرد بهتری را نسبت به حضور در دانشگاه علمی کاربردی داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره گلایه‌های رؤسای دانشگاه‌های کشور و عدم تخصیص میانگین ۱۰ درصدی از کل بودجه ۶ ماهه سال جاری خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه‌های دولتی وابسته به صندوق و خزانه دولت است و هرموقع دولت پول‌دار شود سخاوتمندانه‌ هم به زیر بخش‌هایش تزریق مالی خواهد داشت اما وقتی دچار کمبود بودجه شود سختگیری بیشتری برای تخصیص بودجه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هر ساله رشد بودجه برای آموزش عالی در دانشگاه‌ها وجود داشته، گفت: اعتقاد من تخصیص بودجه بیشتری به دانشگاه‌ها و آموزش عالی است چرا که نیاز آنها به ویژه در بخش‌های علمی و پژوهشی بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که به آنها داده می‌شود اما امیدواریم سال جاری بودجه بیشتری را بتوانیم از دولت گرفته تا نظام آموزش عالی را تقویت بیشتری کنیم.

غلامی درباره ارز دانشجویی و تخصیص آن به دانشگاه‌ها هم افزود: ارز دانشجویانی که برای فرصت‌های مطالعاتی دوره دکتری اعزام می‌شوند حل شده و به تدریج به آن‌ها داده می‌شود چون ظرفیت خاصی هرساله به این بخش داده می‌شود ۵۰ درصد آن با توجه به گذشت ۶ ماه از سال گذشته به خارج از کشور اعزام شدند و قرار است پشتیبانی از ظرفیت باقیمانده هم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در این بخش نیاز به حمایت ویژه دولت داریم زیرا ارز مورد نیازمان را در بودجه با نرخ پیش‌بینی شده داشتیم اما وقتی قرار است با نرخ بیشتری از این ارز استفاده کنیم این مابه‌التفاوت باید تأمین شود اما رئیس سازمان برنامه و بودجه قول تأمین این موضوع را به وزارت علوم و آموزش عالی داده و امیدواریم همچنان از حمایت‌های آنها بهره‌مند شویم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار