برنامه دانشگاه بهبهان برای تأسیس پژوهشکده انرژی‌های نو

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان با بیان اینکه برای آنکه پژوهش در دانشگاه پایدارتر شود، باید پژوهشکده‌های تخصصی را کلید بزنیم، گفت: پیشنهاد تأسیس پژوهشکده انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در دانشگاه ارائه شده و سازمان آب و برق خوزستان نیز در این پروژه حامی دانشگاه خواهد بود.

دکتر سیدمنصور سیدنژاد در جلسه هماهنگی ستاد اجرایی هفته پژوهش بهبهان که روز شنبه، 20 آذرماه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: آموزش عالی در سطح دنیا و کشور ما سه مرحله را گذرانده است. در ابتدا در مرحله‌ای بودیم که آموزش عالی، آموزش محور بود. البته ضرورت آموزش عالی در آن زمان ایجاب می‌کرد که آموزش محور باشیم و تقاضای جامعه را پاسخ دهیم. آن مسائل در طول زمان حل شد. امروزه با بحث محدودیت افراد تحصیلکرده مواجه نیستیم.

سیدنژاد افزود: امروزه بحث پژوهش محوری دانشگاه‌ها مطرح است و دیگر، اولویت دانشگاه‌ها تنها آموزش نیست بلکه باید در کنار آموزش، پژوهش هم داشته باشند. امروز در عصری هستیم که از آن مرحله نیز گذر کرده‌ایم و باید تعریف جدیدی به نام دانشگاه‌های کارآفرین داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم دقت به شعار هفته پژوهش، اظهار کرد: اگر قرار است پژوهشی تقاضامحور باشد، آن تقاضا بعدها تجاری سازی شود و در نهایت زیربنای اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهد، باید برای دستیابی به آن، دانشگاه کارآفرین را تعریف کنیم.

سیدنژاد عنوان کرد: در طول دوران مسئولیت خود تلاش کردم در سطح آموزش عالی و به طور خاص در سطح استان، بحث دانشگاه کارآفرین را مطرح کنم. یکی از مسائلی که برای تحقق دانشگاه کارآفرین لازم بود، استفاده از ظرفیت موجود در شهرستان بود.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان گفت: با استفاده از ایده​های آن‌ها مرکز جوار دانشگاهی با همکاری فنی و حرفه‌ای برای اولین بار در جنوب غرب کشور، در بهبهان تأسیس شد. کار این مرکز آن است که دانشجو را از آموزش محوری صرف خارج کند. سپس دانشجو دوره‌هایی را که نیاز دارد می‌گذراند و از ظرفیت فنی و حرفه‌ای استفاده می‌کند.

سیدنژاد ادامه داد: زمانی که کارآموز در آنجا دوره می‌بیند و ایده و کاری را انجام می‌دهد، لازم است آن ایده انبوه سازی شود. این امر به وسیله پارک‌های علم و فناوری صورت می‌گیرد. ما نیز به همین جهت موضوع پردیس پارک علم و فناوری را در دانشگاه مطرح کردیم و در حال حاضر این پردیس در دانشگاه دایر است.

وی توضیح داد: کار این پردیس نیز حمایت از شرکت‌های فناور است تا بتوانند ایده خود را به پدیده تبدیل کند و در نهایت انبوه سازی رخ دهد. در حال حاضر در دانشگاه آمادگی آن را داریم که به همه کسانی که صاحب ایده هستند تسهیلات دهیم.

سیدنژاد اظهار کرد: البته فکر می‌کنیم این مراکز باید تقویت شوند و برای این کار نیز لازم است همایش‌هایی برگزار و با دعوت از صاحب‌نظران موضوع تبیین شود. هفته پژوهش فرصت بسیار خوبی است تا صاحب‌نظران در دانشگاه حضور یافته و سخنرانی ارائه دهند و از نظرات آن‌ها استفاده شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان تصریح کرد: با همکاری سازمان آب و برق خوزستان در یک سال گذشته کارهای خوبی صورت گرفت و یک تفاهمنامه 10 ساله با این سازمان منعقد شد که این تفاهم​نامه به صورت پلکانی پیش خواهد رفت. فکر می‌کنیم برای آنکه بحث پژوهش در دانشگاه پایدارتر شود، باید پژوهشکده‌های تخصصی را کلید بزنیم تا مکان‌هایی که این پژوهش‌ها در آن‌ها انجام می‌شود جهت یافته باشند.

سیدنژاد گفت: همچنین پیشنهاد تأسیس پژوهشکده انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را ارائه داده‌ایم و سازمان آب و برق خوزستان نیز در این پروژه حامی دانشگاه خواهد بود. امیدواریم سال آینده بتوانیم برای این پژوهشکده اعلام آمادگی کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار