قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی ضمن تشریح فرایندهای دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: با تلاشهای صورت گرفته در آزمونهای تخصصی و فوق تخصصی توانسته ایم به استانداردهای جهانی دست یابیم.
به گزارش ایسنا، دکتراسماعیل ایدنی با اشاره به فعالیتهای دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در سال جاری وبرنامههای آتی دبیرخانه گفت: به زودی برش منطقهای برآورد نیروی انسانی تخصصی و فوق تخصصی نظام سلامت کشور نهایی میشود.
وی افزود: فعالیتهای دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در چهار حوزه تدوین وبرنامه ریزی آموزشی که مشتمل بر تصویب و بازبینی کاریکولوم های آموزشی است، ارزشیابی و اعتبار بخشی گروههای آموزشی، امور دستیاری ازجمله دوره تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی و همچنین واحد آزمون انجام می پذیرد.
ایدنی گفت: در سال 96 در حوزه ارزشیابی و اعتباربخشی با توجه به درخواستهای واصله در چند رشته محل در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی پس از بررسیهای واحد ارزشیابی واعتباربخشی دبیرخانه، مجوز پذیرش دستیار صادرشد. همچنین مدارک رشتههای مذکور در دبیرخانه تکمیل ودرشورای گسترش مطرح و مجوز پذیرش دستیار صادر شد.
قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی از 452 بازدید جهت اعتباربخشی از مراکز آموزشی تربیت دستیار در زمینه تخصصی، فوق تخصصی وفلوشیپ در سال 96 خبر داد و گفت: در مقطع تخصصی 70 بازدید در تهران و 163 بازدید در سایر شهرهای کشور صورت گرفت. در مقطع فوق تخصصی نیز 42 بازدید در تهران و 51 بازدید در شهرستان ها و در دوره فلوشیپ نیز 71 بازدید در تهران و 55 مورد بازدید در شهرستانها داشتیم.
ایدنی به برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا سال 1404 اشاره کرد و اظهار کرد: تهیه برش مناطق آمایشی و دانشگاهی، تربیت نیروی انسانی تخصصی جهت سال 1404 یکی از برنامههای در دست اقدام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است. این برش انجام میشود و طی ماههای اول سال 97 با دانشگاهها تفاهم نامه ای منعقد خواهد شد که درخواستهای مربوط به تربیت نیرو بر مبنای این محاسبات صورت پذیرد.
وی افزود: دراین برنامه نیازهای رشتههای تخصصی بررسی و برش مناطق آمایشی و دانشگاهی به تفکیک سال آماده شده است.
قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: یکی از مهمترین بستههای تحول، آموزش پاسخگو است. تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازهای نظام سلامت باشد و ضروری است که برنامه های توسعه ای آموزش تخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی متناسب و متناظر این نیازسنجیها باشد.
وی تاکید کرد: مراکز آموزش تخصصی باید توسعه زیرساختهای آموزشی در حوزههای نیروی انسانی فضای فیزیکی و تجهیزاتی را در این مسیر برنامه ریزی نمایند.
ایدنی با اشاره به تغییر بافت جمعیت و سیمای بیماریها درکشور و همچنین پیشرفتهای علمی که در رشته های تخصصی مختلف وجوددارد یادآور شد: برنامههای آموزشی باید متناسب با این تغییرات بازبینی و بروز رسانی شوند و تاثیر آنها درکاریکولوم دیده شود.
وی از برگزاری جلسات متعدد در زمینه تدوین وبرنامه ریزی آموزشی در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد و گفت: 13 جلسه کمیسیون و 16 جلسه کمیته تدوین برنامه های آموزشی در سال 96 برگزار شده است.
قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه کرد: یک جلسه کمیته سیاستگذاری، راه اندازی و گسترش رشتههای تخصصی، فوق تخصصی و دوره های تکمیلی علوم پزشکی برگزار شد و همچنین از دیگر جلساتی که در سال 96 داشتیم می توان به 13 کمیته جلسه کمیسیون دائمی معین و دو نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی اشاره کرد.
ایدنی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی دبیرخانه درسال 97 بروزرسانی کاریکولوم های آموزشی، آییننامه های پذیرش دستیار و آییننامه های اجرایی دبیرخانه به منظور پاسخگویی به مشکلات در دستور کار است.
وی افزود: آییننامهها پس از طرح در واحد تدوین و تصویب درکمیسیون دائمی معین به نشست شورای آموزش پزشکی وتخصصی جهت تنفیذ ارائه خواهند شد.
قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: برای اولین بار، جهت برگزاری مناسبتر آزمونها، به صورت پایلوت پذیرش دستیار فوق تخصصی در 26 رشته فوق تخصصی به طور الکترونیک برگزار شد و اکنون در مرحله انتخاب رشتهاند.
وی اعلام کرد: دراردیبهشت ماه، آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشکی (چهل و پنجمین دوره) و آزمون پذیرش دستیار پزشک خانواده وآزمون کتبی پذیرش دورههای تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) توسط دانشگاهها برگزار خواهند شد.
ایدنی گفت: دربحث فرآیند طراحی سوال درآزمونهای پذیرش دستیار، ارتقا، گواهینامه ودانشنامه با استفاده از بانک سوال؛ آزمونهای حوزه علوم پزشکی دربحث طراحی واجرا به دو دسته دانشگاهی و کشوری تقسیم بندی شدند.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مسئولیت وزارت بهداشت که با دید جامعه نگرانجام می شود سعی بر این است که در آزمونهای کشوری به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم. درسند تحول آموزش که ازطریق معاون محترم آموزشی ابلاغ شده، بحث آزمونها، کیفیت و استانداردسازی آزمونها برجستهاست و از موضوعات مهم این سند تحولاند.
قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: به منظور اجرایی سازی این سند جلسات توجیهی جهت برنامه ریزی با اعضای گروه برگزار و گزارش آزمونهای کشوری که با بیشترین میزان صحت، دقت، سهولت و امنیت پارامترهای تاثیرگذار ، برگزاری آزمون مطلوب فراهم شد و درفرایند تغییر چشم انداز به زیر مجموعه ابلاغ وطراحی نرم افزارهای مرتبط صورت گرفت.
ایدنی صحت و عدالت درنمره دهی دربرگزاری آزمون ها را از جمله محاسن استفاده از نرم افزار بانک سوالات آزمون برشمرد و گفت: از دیگر محاسن این نرم افزار این است که ابزارمناسب ذخیره سوالات است، امکان صرفه جویی در زمان آزمونهای معمول را فراهم می نماید، برمقوله هزینه ها تاثیرگذار است، امکان کالیبره نمودن سوالات آزمون و ضریب دشواری فراهم میشود و تامین امنیت آزمون را نیز میسر میکند.
وی اضافه کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که نرم افزار طراحی جامع سوالات بومی شده است و می تواند نیازهای ما را مرتفع کند.
به گزارش روابطعمومی معاونت آموزشی وزرات بهداشت، قائم مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی در پایان گفت: اکنون برگزاری آزمونهای ما به نسبت استانداردهای جهانی در وضعیت مناسبی است و در دوره گذشته آزمون دستیاری از وضعیت خوبی برخوردار بودیم.