برگزاری دوره‌های مشاوره‌ای برای یک هزار نفر از مدیران مدارس ابتدایی خوزستان

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

برگزاری دوره‌های مشاوره‌ای برای یک هزار نفر از مدیران مدارس ابتدایی خوزستان

رییس اداره مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از برگزاری دوره‌های مشاوره‌ای برای یک هزار نفر از مدیران مدارس ابتدایی خوزستان و شرکت یک هزار و 100 مشاور در دوره‌های توانمندسازی مشاوره‌ای خبر داد.

پروین کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، با بیان اینکه اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 250 میلیون ریال از سوی اداره کل امور بانوان استانداری خوزستان و اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان برای برگزاری این دوره‌ها اختصاص داده شده است، اظهار کرد: با توجه به ضرورت توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی و همچنین مشاوران فعال در مدارس استان و تاثیر اقدامات مشاوره‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی، استانداری خوزستان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل آموزش و پرورش استان از برگزاری این دوره‌ها حمایت کرد.

وی افزود: در مرحله اول برای 100 نفر از مشاوران نواحی آموزشی چهارگانه شهرستان اهواز و شهرستان های کارون، باوی و حمیدیه از پنج شنبه، 20 مهرماه آغاز شده است و تا سه هفته آینده ادامه دارد. مرحله اصلی این طرح با شرکت یک هزار نفر از مدیران مدارس ابتدایی و همچنین یک هزار و 100 مشاور مدارس سراسر استان از هفته دوم آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

رییس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی رشته مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز، توجه به آگاه سازی مدیران مشاوره از جدیدترین شیوه های تعامل با دانش آموزان، کمک به کنترل آسیب های اجتماعی با تقویت حوزه پیشگیری و آگاه سازی افراد شرکت کننده در دوره با ویژگی های شناختی رفتاری دانش آموزان لازم التوجه، از مهمترین شاخصه های این دوره آموزشی است.

کاوه خاطرنشان کرد: مهم ترین روشی که در این دوره ها به مشاوران و مدیران مدارس آموزش داده می شود، روش رفتار درمانی شناختی یا Cognitive Behavioral Therapy (CBT) است. این روش که به اختصار CBT گفته مي شود یک رویکرد روان‌درمانی است، که احساسات ناکارآمد و رفتارها، فرایندها و مضامین شناختی ناسازگارانه را از طریق شماری از روش‌های سیستماتیک، صریح و هدف‌دار نشانه می‌گیرد. نام این روش اشاره به رفتار درمانی، شناخت درمانی و به ترکیبی درمانی از این دو بر اساس اصول پایه و پژوهش‌های رفتاری و شناختی دارد.

وی ادامه داد: این روش درمانی بر پایه صحبت کردن با بیمار است. در مرحله اول روان درمانگر تلاش می کند تا طرز تفکر فرد نسبت به خود، پیرامون و دیگران را از طریق گفتاردرمانی دریابد. در مرحله دوم تلاش می شود مسائل و مشکلاتی که موجب تولید اختلالات روانی در فرد شده است، پیدا شوند. “رفتار درمانی شناختی” به فرد کمک می کند تا به گونه دیگری اندیشیده و در نتیجه این طرز تفکر جدید می تواند با رفتارهای سالم تر و درست تری در برابر حوادث ناخواسته و ناگوار پیرامونش برخورد کند.

رییس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: برخلاف سایر روش های گفتار درمانی که روان درمانگر در پی شناسایی و ریشه یابی علل رفتارهای نامناسب مراجع خود در برابر ناملایمات و حوادث زندگی است تا به او کمک کند، در “رفتار درمانی شناختی” روان درمانگر فقط بر مشکلات زمان حال (اینجا و اکنون) و آنچه موجب ناراحتی و اضطراب در فرد بیمار شده است، تکیه می کند.

کاوه با بیان اینکه توجه به دانش آموزان ابتدایی به طور ویژه ای در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: دوران ابتدایی به عنوان دورانی تاثیرگذار در آینده فرد باید به طوری خاص مورد توجه قرار گیرد و مدیران مدارس ابتدایی باید با این روش درمانی و دیگر روش های مشاوره ای آشنا شوند.

وی توضیح داد: روش “رفتار درمانی شناختی” در مواردی از قبیل کنترل اضطراب، افسردگی، ترس، فوبیا (ترس از مکان های شلوغ و ترس اجتماعی)، استرس، پرخوری، اختلالات وسواسی اجباری، اختلال پس از حادثه استرس، اختلال دو قطبی و جنون به طور موثری مفید باشد. همچنین می تواند در مواردی که فرد دچار مشکلاتی از قبیل عدم قدرت کنترل خشم یا خود کم بینی و حتی در مورد مشکلات جسمی مانند خستگی ها و دردهای مزمن هم موثر باشد.

اخبار آموزش و پرورش اخبار