بسیاری از فارغ‌التحصیلان مهارت‌آموز برای اشتغال با مشکل مواجه هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بسیاری از فارغ‌التحصیلان مهارت‌آموز برای اشتغال با مشکل مواجه هستند

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان مهارت‌آموز برای اشتغال خود با مشکل مواجه هستند، گفت: متاسفانه بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی نمی‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند چرا که هنوز آموزش‌هایی که در این دانشگاه‌ها ارائه می‌شود برچسب درجه 2 دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم صالحی‌عمران در کنگره ملی آموزش عالی مهارت، فناوری و اشتغال که صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نگاه تاریخی و تحلیلی به نظام آموزش عالی کشور می‌تواند کمک زیادی به سیاست‌گذاری در این موضوع کند. ما در دوره‌ای پدیده‌ای به نام گسترش آموزش عالی در کشور را شاهد بودیم که باید در این دوره رشد کمّی خواسته‌ها و ریشه‌های پدیده را بررسی کنیم. اوج رشد کمّی در آموزش عالی و به نوعی در آموزش مهارتی به دوران پس از جنگ مربوط می‌شود دوره‌ای که ما آن را بازسازی می‌نامیم و فکر کردیم که با سرمایه گذاری و توسعه منابع انسانی و تربیت نیروهای انسانی متخصص می‌توانیم به توسعه دست پیدا کنیم.

وی افزود: اتفاقا راهی که ما برای توسعه منابع انسانی در پیش گرفتیم کشورهای دیگر هم در پیش گرفتند و در کشور ما نیز بعد از جنگ تحمیلی اتفاق افتاد. در دوران رشد کمی طبیعی بود که بحث تاسیس و شکل گیری آموزش عالی و آموزش مهارتی هدف اصلی باشد چرا که ما به دنبال این بودیم که این مراکز را توسعه بدهیم و مدیریت آموزش مهارتی نیز شکل خاصی داشت، اما ناخودآگاه مدیران آموزشی ما هم سرگرم به تولیدات اداری، تاسیس آزمایشگاه‌ها و تجهیزات و تامین نیروی انسانی مورد نیاز از استاد تا پرسنل دانشگاهی شدند و وقت عمده مدیران ما سرگرم بهبود این نارسایی‌ها و کمبودها شد.

صالحی عمران تاکید کرد: متاسفانه مدیریت آموزش عالی ما در آن دوره مدیریت خدماتی بود و مدیریتی بود که سرگرم فراهم کردن حداقل‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها بود. خوشبختانه این دوره پشت سر گذاشته شد و حالا به جایی رسیده ایم که جمعیت دانشجویان کشور به چهار و نیم میلیون نفر رسیده، اما بحث اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان به میان آمد و شاخص‌های متعددی هم در دنیا همین چالش را نشان داد. چنانچه ایران از وضعیت مناسبی در human capital (سرمایه انسانی) برخوردار نیست.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های مهم کیفیت آموزشی آثار و مشارکت اقتصادی است، گفت: سیاست گذاری‌های آموزش عالی ما مناسب نیست در حالی که ایران رتبه چهارم در فارغ التحصیلان مهندسی را دارد متاسفانه ما درگیر تقاضای اجتماعی شدیم و تقاضای اجتماعی تبعاتی، چون تمایل ۶۰ درصدی داوطلبان کنکور برای رشته‌های پزشکی را در پی دارد و همین تقاضای اجتماعی نشان می‌دهد که ما استراتژی و برنامه ملی در عرصه آموزش به طور مطلوبی نداریم که البته این مسائل به بازار کار نیز مربوط می‌شود و تا تولید ناخالص ملی کشور افزایش پیدا نکند جذب فارغ التحصیلان با مشکل مواجه می‌شود.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: دانشگاه‌ها در شرایط جدید دوره انتقال را طی می‌کنند چرا که دیگر در اکثر دانشگاه‌های دنیا این دانشگاه‌ها هستند که نقش اجرایی را برعهده دارند.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری در آموزش مهارتی توضیح داد: برای آنکه بتوانیم مشکل بیکاری را حل کنیم سرمایه گذاری در آموزش مهارتی اهمیت زیادی دارد، اما در این قضیه نباید افزایش بی رویه داشته باشیم باید سازوکارهای خاصی برای آموزش مهارتی وجود داشته باشد.

صالحی عمران گفت: متاسفانه بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی نمی‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند چرا که هنوز آموزش‌هایی که در این دانشگاه‌ها ارائه می‌شود بر چسب درجه دوم دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید آموزش‌های مهارتی را مطابق با فناوری و تکنولوژی‌های نوظهور پویا کنیم و آموزش‌هایی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود باید انعطاف پذیری نسبت به بازار کار داشته باشد چرا که این آموزش‌ها مانند دیگر آموزش‌هایی که در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود، نیست و آموزش‌های مهارتی مستقیما با بازار کار ارتباط دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار