بودجه ۱۰۰میلیاردی اشتغال به وزارت کار پرداخت شد/تعیین تکلیف اعتبارات طرح کارورزی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بودجه ۱۰۰میلیاردی اشتغال به وزارت کار پرداخت شد/تعیین تکلیف اعتبارات طرح کارورزی

پس از حدود ۵ ماه از تخصیص بخشی از بودجه اشتغال فراگیر توسط سازمان برنامه و بودجه، سرانجام هفته گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای سه طرح مهم اشتغالزا به حساب وزارت کار واریز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریورماه امسال بود که محمدباقر نوبخت در نشست مطبوعاتی مشترک با علی ربیعی، وزیر کار و ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی اشتغال فراگیر خبرداد اما عدم پرداخت این اعتبار طی این مدت وزارت کار را با محدودیت منابع مواجه کرده بود که سرانجام طی چند روز گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب وزارت کار واریز شد.

برنامه اشتغال فراگیر به عنوان سند بالادستی اشتغالزایی کشور تیرماه امسال از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به کلیه دستگاه‌های اجرایی با هدف ایجاد سالانه ۹۷۰ هزار شغل ابلاغ شد.

برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های اشتغالزا، علاوه بر منابع ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانکی و تسهیلات ۱.۵ میلیارد دلاری (معادل ریالی) صندوق توسعه ملی، ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات بودجه‌ای در برنامه اشتغال فراگیر هدفگذاری شد که ۱۰۰ میلیارد تومان واریز شده به حساب وزارت کار در هفته گذشته، بخشی از بودجه ۵۰۰ میلیاردی از محل اعتبارات بودجه‌ای است.

محل هزینه این ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای سه طرح «کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی» برای جوانان ۲۳ تا ۳۵ سال، «دوره مهارت آموزی در محیط کار واقعی» برای افراد جویای کار ۱۵ تا ۲۳ سال و «مشوق‌های کارفرمایی» است که در قالب طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) به عنوان یکی از طرح‌های ذیل برنامه اشتغال فراگیر تعریف شده است.

طرح‌های کاج، برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار در قالب ۳ طرح مذکور طراحی و تدوین شده است.

محل هزینه در طرح کارورزی

یکی از محدودیت‌های وزارت کار طی این مدت کمبود منابع برای اجرای طرح کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی بود چراکه دولت متعهد شده بود در صورت جذب این افراد به عنوان کارورز در بخش‌های مختلف اقتصادی از سوی کارفرمایان، ماهیانه معادل یک سوم حداقل حقوق مصوب قانون کار یعنی حدود ۳۱۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه آموزشی به کارورزان پرداخت کند.

اجرای طرح کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی ۲۳ تا ۳۵ سال است که متقاضیان باید با ثبت نام در سامانه کارورزی وزارت کار آمادگی خود را برای ارتقای مهارت شغلی به عنوان کارورز اعلام کنند.

در صورت پذیرش و احراز صلاحیت، فرد متقاضی در مدت ۴ تا ۶ ماه در محیط کار به عنوان کارورز فعالیت می کند و در این مدت ماهیانه تا سقف ۳۱۰ هزار تومان از سوی دولت به عنوان هزینه کمک آموزشی دریافت می کند.

همچنین در قالب طرح کارورزی، فرد کارورز توسط دولت تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می گیرد.

محل هزینه در طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایی

اما در صورتی که پس از اتمام دوره کارورزی، کارفرمایان نسبت به جذب این افراد با رعایت قانون اقدام کنند، دولت از محل اعتبارات کارانه اشتغال جوانان، صد درصد (سهم ۲۳ درصدی) حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می کند که مدت برخورداری از مزایای مشوق بیمه ای برای جوانانی که دوره کارورزی را به پایان می‌رسانند دوسال و برای سایر جوانان یکسال است.

محل هزینه در طرح مهارت آموزی

دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار نیز برای جوانان ۱۵ تا ۲۳ سال است که پس از پایان دوره گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می‌کنند. در اجرای این طرح پرداخت هزینه پوشش بیمه مسئولیت مدنی که سالانه برای هر فرد به میزان یک میلیون ریال است، توسط دولت در مدت زمان توافق شده بین واحد صنفی مربوطه و فرد آموزش گیرنده پرداخت خواهد شد.

قرار است بودجه پرداخت شده به وزارت کار برای تامین اعتبار سه طرح مذکور در سطح استان ها ابلاغ شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار