بوم‎گردی در اولویت اعطای تسهیلات اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بوم‎گردی در اولویت اعطای تسهیلات اشتغال

بومگردی به عنوان یکی از شاخه های صنعت گردشگری تقریباً ۲۷ درصد سفرهای بین المللی را در بر می گیرد و چنانچه به صورت مناسب مدیریت شود، میتواند به اشتغال محلی، فرصت های توسعه بومی و حفظ محیط طبیعی منجر گردد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ایران نیز بوم گردی به عنوان حوزه مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته که در حال حاضر مشوق ها و حمایت های بسیاری نیز از سوی دستگاه های متولی و حامی برای ایجاد و توسعه آن ها در نظر گرفته شده است.

معاونت روستایی، عشایری و مناطق محروم ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی امید تسهیلات تا 100 میلیون و بیشتر را برای راه اندازی و توسعه بوم گردی ها اعطاء می کنند و فارغ التحصیلان و علاقمندان به گردشگری بویژه بوم گردی می توانند از این تسهیلات با وثیقه سهل و آسان برخوردار شوند. با توجه به تنوع قومی، اقلیمی و طبیعی ایران توجه به بوم گردی می تواند فرصت های بسیاری را برای اشتغال و کارآفرینی فراهم کند که می توان از آن به «یار در خانه» و «آب در کوزه» برای روستائیان و عشایر تعبیر کرد. اینک که بهار از راه می رسد و سیر و سفر و گردشگری رونق دوباره ای می گیرد خواندن این گزارش را برای علاقمندان کسب و کار در حوزه گردشگری و بوم گردی تقدیم می کنیم.

*وثیقه اعطای تسهیلات به مراکز بوم گردی تسهیل شد

علی اصغر نوراله زاده با تاکید بر حمایت از یک هزار اقامتگاه های بوم گردی در سراسر کشور گفت: در سال 97 بیش از یکصد میلیارد تومان برای ایجاد مراکز بوم گردی تسهیلات اعطاء شد و اعطای این تسهیلات در سال 1398 شتاب بیشتری می گیرد.

رئیس صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه برای حمایت از بومگردی محدودیتی وجود ندارد گفت: تلاش کرده ایم برای ایجاد و توسعه مراکز بومگردی تسهیلات لازم به سهولت پرداخت شود و در این زمینه روستائیان و عشایر هر چه داشته باشند می توانند برای ضمانت استفاده نمایند حتی تراکتور و اتومبیل خودشان را می توانند برای ضمانت دریافت تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید در سال 1398 بیش از 1700 میلیارد تومان می باشد گفت: پیش بینی می کنیم از طریق اعطای این تسهیلات بین 50 تا 60 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که بیشتر در زمینه گردشگری و بومگردی،طبیعت گردی و توسعه روستایی، تکمیل زنجیره های تامین بخش کشاورزی، فرآوری و بسته بندی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است که می تواند شامل همه روستائیان و عشایر اعم از فارغ التحصیل دانشگاهی و غیر آن باشد.

وی افزود اقامتگاههای روستایی علاوه بر اشتغالزایی در توسعه روستاها و افزایش پایداری روستاها نقش دارند، این اقامتگاههای بومگردی امکان سفر مردم به روستاها را نیز فراهم میکنند.

مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید گفت: از سال 1393 حمایت از گردشگری طبیعی و بوم گردی و تامین مالی آن از طرف صندوق کار آفرینی امید در دستور کار قرار گرفته است و تمام تلاش صندوق کار آفرینی امید در راستای تسهیل و تسریع دستورالعملهای مرتبط با این بخش بوده است.

نوراله زاده با تاکید برحمایت صندوق از تلاشها دراین حوزه گفت: حضور نهادهای غیر دولتی نیز در تصمیم گیریها، سیاست گذاری ها و اجرا در توسعه روستایی، گردشگری طبیعی و بوم گردی باید حضوری فعال و پررنگ داشته باشند.

*1500 واحد بوم گردی در کشور در حال ساخت است

محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از ساخت 1500 واحد بوم گردی در کشور خبر داد و اعلام کرد: تاکنون 6600 نفر در این زمینه اشتغال دارند و 1500واحد بوم گردی احداث شده یا در حال ساخت است.

امید از اختصاص 400 میلیاردتومان اعتبار به منظور کارآفرینی خبر داد و گفت: توسعه بوم گردی بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است و این فعالیتها میتواند از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با اشاره به اینکه سهم بوم گردی از اشتغال روستایی خوب است اظهار داشت: نزدیک به هزار و 308 باب از این اقامتگاهها در بیش از هزار و 200 روستای کشور فعال شده که هدف خوبی برای گردشگری است.

*به دنبال آموزش و استاندارد سازی اقامتگاه های بوم گردی هستیم

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در زمینه ارائه آموزش های لازم به روستاییان برای ورود به حوزه بومگردی و بهره گیری از تسهیلات ارائه شده همچنین تعیین شاخصهای لازم برای استانداردهای لازم برای بومگردیهای ایجاد شده، گفت: تشکیل جوامع حرفهای قطعاً نیازمند آموزش در کیفیسازی موضوعات است و حتی صدور مجوز در آینده نزدیک در این حوزه به جوامع حرفهای مرتبط خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز جامعه حرفهای اقامتگاه های بوم گردی در حال تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. امیدواریم موضوع آموزش که از اهمیت بسزایی در این حوزه برخوردار است، بهصورت جدی دنبال شود. قطعاً این حوزه استانداردهای خاصی را میطلبد.

امید گفت: دستورالعمل های ویژه نیز توسط سازمان میراث فرهنگی برای اعطای مجوزهای بوم گردی وجود دارد همچنین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی نیز بر رعایت استانداردهای این مجموعه ها نظارت میکنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری در خصوص توزیع این مجموعه ها در سطح استانهای کشور گفت: قطعاً اقامتگاه های بومگردی باید همراه با جاذبه های منطقه باشد. همه استانهای کشور از فرصت اعطای تسهیلات استفاده میکنند به شکلی که حتی استانهای که شرایط آب و هوای خیلی مناسبی ندارند با توجه به جاذبههای دیگر مورد توجه قرار میگیرند واز این فرصت استفاده میکنند.

*سند توسعه بوم گردی در کشور تدوین می شود

نایب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور با اشاره به اینکه مفهوم جدیدی در حوزه گردشگری شکل گرفته است اظهار داشت: بوم گردی وارد ادبیات گردشگری کشور شده ولی در میدان عمل با مشکلات فراوانی دست به گریبان است که بخش عمده آن ها به مجوزهای مربوط به ادارات و دستگاه هاست و یکی از اولویت های این کانون تهیه سندی است که با حضور دستگاه های متولی و مرتبط با این موضوع چالش ها و مشکلات این امر را حل و فصل نماید.

وی افزود: در کمیته ای که برای این منظور شکل می گیرد دستگاه های مختلف از جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت روستایی ریاست جمهوری، صندوق کارآفرینی امید، نیروی انتظامی و اماکن،بهداشت،وزارت ارشاد، اوقاف و … حضور خواهند داشت تا نیازها و مشکلات را برطرف نمایند.

رضوانیان مهمترین آیتم در شاخه بومگردی را توجه به جامعه محلی و آموزش های مربوط به اداره مراکز بوم گردی عنوان کرد و گفت: تاسیس کنندگان اقامتگاههای بومی در وهله نخست باید آموزش ببینند، شناخت خوبی از جامعه محلی داشته باشند و هویت محلی و کمبودهای منطقهای را که به تاسیس اقامتگاه در آنها علاقمند شده اند بشناسند.

اکبر رضوانیان بر سهولت ارائه تسهیلات به بوم گردی ها اشاره کرد و گفت: صندوق کارآفرینی امید و دیگر بانک ها باید در ارائه تسهیلات به بوم گردی ها شرایطی را فراهم کنند تا آن ها بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند و به عبارت بهتر حق به حق دار برسد همان کسانی که روستایی و عشایری هستند نه کسانی که ذی حق نیستند.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری می تواند جایگزین نفت شود گفت: یک توریست به محض ورود به کشور در 24 ساعت حداقل 50 دلار هزینه می کند و این بدین معناست که صنعت گردشگری و توسعه بوم گردی می تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

*آموزش دست اندرکاران بوم گردی و جامعه محلی یک ضرورت است

سعید کاظمیان، دبیر کمیته آموزش جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور نیز در گفتگو با بازارکار با اشاره به اینکه آموزش دست اندرکاران بوم گردی و جامعه محلی یک ضرورت است خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم توسعه کارشناسی و کیفی مراکز بوم گردی که می تواند به توسعه روستاها، معرفی جامعه محلی و اشتغال روستائیان و عشایر منجر شود دچار تب رشد بی رویه و قربانی نگاه غیراصولی در این بخش شود.

کاظمیان افزود: نگاه کمی باعث مشکلات بسیاری در کشور شد که آموزشگاه های فنی و حرفه ای، مراکز علمی -کاربردی و … از آن جمله بودند و نباید اجازه دهــیــم ایــن اتــفاق در بــخــش بــــوم گــردی و گــــــردشگری هم رخ بدهد.

وی به ظرفیت های بوم گردی اشاره کرد و گفت: باید شرایط و بستری فراهم شود تا تسهیلات و حمایت ها به دست جامعه هدف این بخش برسد در حالی که شاهد این هستیم بسیاری از کسانی که در مناطق بکر بوم گردی هستند حتی از وجود چنین حمایت هایی برای توسعه بوم گردی بی خبر هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار