بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی ‌از مهارت کافی برخوردار نیستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی ‌از مهارت کافی برخوردار نیستند

مسئول سازمان بسیج مهندسین خوزستان با اشاره به افزایش فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در کشور گفت: بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در کشور از مهارت کافی برخوردار نیستند.

احمد پور بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با تبریک روز مهندس به همه خانواده فنی و مهندسی کشور اظهار داشت: ایران سومین کشور دنیا در صدور فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی است اما عدم اشتغال این فارغ‌التحصیلان در بازار کار به ضعف مهارتی آن‌ها در دوره تحصیل برمی‌گردد.

وی افزود: بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در کشور از مهارت کافی در رشته خود برخوردار نیستند و ضعف موجود در سیستم آموزشی روزبه‌روز کارآمدی مهندسان را کاهش داده است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خوزستان ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز کشور، ورود افراد غیر مهندس و متخصص در کارهای تخصصی به‌ویژه ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی است که البته در حرفه‌های دیگر نیز دیده می‌شود.

پور بهرامی بابیان اینکه برعکس این قضیه را در رشته پزشکی می‌توان مشاهده کرد، گفت: در رشته‌های پزشکی به دلیل مهارت‌آموزی به فارغ‌التحصیلان شاهد پیشرفت‌های زیادی در این حوزه هستیم. در رشته‌های فنی و مهندسی نیز پیشرفت‌هایی داشتیم اما همچنان با جایگاهی که در شأن نظام جمهوری اسلامی است فاصله‌داریم.

مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خوزستان با اشاره به نبوغ مهندسین در حوزه پشتیبانی فنی و استحکامات 8 سال دفاع مقدس، افزود: مهندسین در جنگ کارهای بی‌نظیری انجام دادند اما چرا امروز در کشور ما که یکی از محورهای آن افزایش تولیدات صنعتی است، با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

مهندس لوکوموتیو جامعه است

پور بهرامی بابیان اینکه مهندس لوکوموتیو جامعه است، اظهار داشت: مهندس کسی است که براساس نعمت خدادادی و توانایی‌هایی که پیداکرده سعی می‌کند خود و محیط پیرامون خود را به لحاظ آبادانی و عمران جامعه و سوق به سمت پیشرفت معنوی و تعالی انسانی ارتقاء دهد.

وی افزود: خواجه‌نصیرالدین طوسی به‌عنوان یک دانشمند جهان اسلام که بالغ‌بر 150 رساله علمی معتبر تألیف کرده گفته است من همه علوم را گشته‌ام و به این نتیجه رسیدم که علم خلاصه‌شده در دین، راه پیشرفت و سعادت انسان در دین نهفته است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری خوزستان با اشاره به اینکه بسیج مهندسین ارتباط خوبی با سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه ارتقاء دانش فنی و کیفی سازی مهارت متخصصین برقرار کرده، عنوان کرد: اعضای سازمان بسیج مهندسین در 8 گروه تخصصی و یک گروه در زمینه محرومیت‌زدایی سازمان‌دهی شده‌اند. در زمینه محرومیت‌زدایی نیز گروه‌های جهادی تخصص محور را با راه‌اندازی انجمن مهندسین خیر ایجاد کردیم و علاوه بر آن گروه‌های تخصصی مانند آب و محیط‌زیست، مدیریت شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، گروه صنفی، معماری و شهرسازی اسلامی و تأسیسات مکانیکی و برقی ساختمان در استان و شهرستان‌ها نیز تشکیل‌شده است.

پور بهرامی با تأکید بر اینکه تلاش ما بر این است تا از دل جامعه مهندسین نهضت جوشان مطالبه گری مسائل فنی را ایجاد کنیم، گفت: ما براساس برنامه‌سازمانی آموزش حدود 200 نفر را در دستور کار داشتیم که با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم حدود 500 نفر را در زمینه ایجاد شغل فنی آموزش داده و علاوه بر آن آموزش‌های برون‌سپاری را نیز به اعضای سازمان بسیج مهندسین ارائه کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار