بیش از 130 هزار فارغ التحصیل کشاورزی در کشور بیکار هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیش از 130 هزار فارغ التحصیل کشاورزی در کشور بیکار هستند

دبیر همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور گفت: در حال حاضر بیش از چهار میلیون نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار و بیش از 130 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در این زمینه بیکار هستند.
به گزارش ایرنا عباس خاشعی سیوکی روز چهارشنبه در آیین گشایش این همایش افزود: سالانه 500 هزار نفر به آمار بیکاران کشور افزوده می شود و 14 درصد تولید ناخالص کشور در بخش کشاورزی است.
وی با بیان اینکه بین بخش کشاورزی و دانشگاه گپ زیادی وجود دارد اظهار کرد: یکی از اهداف همایش این است که با دعوت کشاورزان نمونه و اساتید دانشگاه، نظر و تحقیقات محققان و جدیدترین اقداماتی که انجام شده مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: یکی از نکات قابل توجه اینکه، خراسان جنوبی همسایه افغانستان بوده که از نظر امنیتی دچار مشکلات عدیده ای است.
دبیر همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور با بیان اینکه حدود نیمی از روستاهای مرزی استان خالی از سکنه شده است افزود: بررسی ها نشان می دهد بیکاری و کم آبادی ریشه مهاجرت روستاییان این مناطق بوده است.
وی اظهار کرد: از سال های گذشته روند مهاجرت روستاییان مرزی استان رو به افزایش است اما با هزینه های زیادی که شده هنوز نتوانسته ایم این مشکل را حل و جلوی مهاجرت روستاییان را بگیریم.
خاشعی سیوکی با تاکید بر اینکه باید از کشورهای دنیا درس بگیریم گفت: یکی از کشورهای مطرح و پیشرفته در بخش کشاورزی، کشور استرالیاست که 80 درصد تولیدات خود را صادر می کند.
وی یادآور شد: یکی از کارهایی که این کشور برای مقابله با کم آبی استفاده کرد سان راپ یا قطره خورشید است که در این زمینه گلخانه هایی با استفاده از انرژی خورشیدی احداث و با مقواهای آغشته با آب دریا سرمای محیط گلخانه را تامین می کند.
وی گفت: در خراسان جنوبی به اندازه کافی نور خورشید و باد وجود دارد که می توان از این ظرفیت برای بخش کشاورزی استفاده کرد.
دبیر همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور ادامه داد: بیش از 317 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال و 278 مقاله پذیرفته شد که
از بین مقالات پذیرفته شده، 17 مقاله به صورت شفاهی و مابقی به صورت پوستر در همایش ارایه می شود.
وی گفت: این همایش اردیبهشت ماه کلید خورد و فراخوان ارسال مقالات به بیش از 300 مرکز تحقیقاتی و دانشگاه ها به ویژه شرق کشور ارسال شد.
وی بیان کرد: نوآوری و تغییر روش های آموزشی در بخش کشاورزی، نقش شرکت های دانش بنیان در تولید و اشتغال بخش کشاورزی، علوم زراعی و باغبانی، گیاه پزشکی، علوم دام، مدیریت منابع آب و خاک و غره از جمله محورهای اصلی این همایش است.
خاشعی سیوکی گفت: همچنین در این همایش مقالات متعددی در حوزه شرکت های دانش بنیان در تولید و اشتغال بخش کشاورزی، افزایش بهره وری، نقش صنایع غذایی و بسته بندی در تولید و اشتغال پذیرش شده است.
وی بیان کرد: در این همایش جدیدترین تحقیقات انجام شده در زمینه های مختلف باغی و گیاهی ارایه شده که می تواند در استان تاثیرگذار باشد.
وی افزود: در زمینه آب و تغییر اقلیم و خشکسالی و به چالش کشیدن انتقال آب به استان، اشتغالزایی، کارآفرینی، مقاله هایی ارسال و در بحث علوم دام چند مقاله در خصوص استفاده از مواد ارگانیک طبیعی برای افزایش مکمل گوشت و شیر ارایه شده است.
دبیر همایش یادشده گفت: تعدادی از مقالات قابلیت ترجمه شدن به زبان کشاورز را دارد که می توان با ترجمه مناسب، آنها را در اختیار کشاورزان قرار داد.
نخستین همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت تا فردا ادامه دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار