بیکاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان حاصل بی توجهی به مهارت آموزی است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیکاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان حاصل بی توجهی به مهارت آموزی است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال پشت میز نشینی هستند و نمی توانند برای خود کار پیدا کنند گفت: نتیجه جزیره ای عمل کردن، بیکاری ۴۰درصدی فارغ التحصیلان است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم آیین بزرگداشت فعالان حوزه مهارت با بیان اینکه اینکه تلاش داشتیم ریل گذاری مناسبی در حوزه مهارتی داشته باشیم اظهار داشت:تلاشمان این بود که قطار آموزش مهارتی که به طبع آن رونق تولید شکل می گیرد، ایجاد شود‌.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی توانند برای خود کار پیدا کنند و دنبال پشت میزنشینی باشند افزود: یکی از آسیب های جدی این است که دستگاه های مختلف به صورت جزیره ای فعالیت می کنند و بین سازمان فنی و حرفه ای، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو و دفاع جزیزه ای منفصل در مهارت وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا نتیجه آن بیکاری 40 درصدی فارغ التحصیل دانشگاهی است. درمجلس نظام آموزش فنی و حرفه ای و تربیتی تصویب شد و هیئت دولت نیز آیین نامه آن را تدوین کرد و شورای عالی مهارتی تشکیل شد.

زاهدی با تأکید بر اینکه در این قانون در هشت سطح طبقه بندی حرفه ای پیش بینی شده است ادامه داد: بحث صلاحیت حرفه ای مطرح شده است که همه کسانی که وارد کار می شوند، صلاحیت حرفه ای داشته باشند در این راستا مرکز ملی مهارت هم پیش بینی شده است که امیدواریم راه اندازی شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه برای حمایت از آموزش مهارتی اثر زیادی گذاشته ایم برای قانون گذاری مشکل نداریم اما تنگناها در عرصه عمل داریم گفت:یکی از آفت های موجود در نظام آموزش و پرورش این است که 70درصد دانش آموزان علاقه مند به رشته تجربی هستند. دانش آموزان خوشبختی را در رشته های پزشکی می دانند. برای آینده کشور تفکر خطرناکی است. بچه های نخبه تنها بخواهند پزشک شوند.باید تلاش کنیم تا دیدگاه درباره آموزش و پرورش درست شود، اگر آموزش و پرورش درست شود فارغ التحصیلان هم به دنبال میز نشینی نمی روند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار