تأسیس کانون “گفتگو” در دانشگاه شهید چمران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آیین افتتاحیه کانون اجتماعی «گفتگو»، 22 آذرماه در تالار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

دکتر یداله زرگر مدیر امور اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، انجمن‌های علمی دانشجویی و تشکل‌های اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر هفت کانون اجتماعی در دانشگاه فعالیت می‌کنند که کانون «مطالعات زنان» و «گفتگو» دو کانون تازه‌تأسیس هستند.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کانونی با موضوع گفتگو، گفت: یکی از ملاک‌های اصلی سلامت روان، داشتن روابط اجتماعی سالم و یکی از مؤلفه‌های روابط سالم، گفتگو است.

زرگر ادامه داد: داشتن روابط سالم در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی و … حائز اهمیت است؛ لذا در این راستا، تشکیل کانونی در مدیریت اجتماعی دانشگاه با محوریت «گفتگو» ضروری به نظر می‌رسید.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار امیدواری کرد که با تشکیل این کانون، گام مؤثری از سوی دانشجویان در جهت تقویت فرهنگ گفتگو برداشته شود.

همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی‌محمد حسین‌زاده عضو هیأت‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: اگر بخواهیم جامعه‌ای سالم را به نمایش بگذاریم باید بتوانیم گفتگوی سالمی ارائه دهیم.

وی گفتگو را تلاقی فرهنگ و اجتماع دانست و گفت: نماد سطح فرهیختگی جامعه، دانشگاه است بنابراین باید به سطح و قالب گفتگوها در دانشگاه توجه ویژه شود.

نویسنده کتاب «اخلاق گفتگو» خاطرنشان کرد: تأسیس کانون گفتگو در دانشگاه می‌تواند نهاد بسیار اثرگذاری در جهت ارتقای سطح گفتگوها چه در محیط دانشگاه و چه در جامعه باشد.

‌حسین‌زاده تاکید کرد: باید سطح گفتگوهای خود را بیابیم، آسیب‌ها را جستجو کنیم و از پیش‌فرض‌های لازم برای گفتگو برخوردار باشیم.

وی سخن گفتن را نیازمند آموزش‌های تئوری دانست و تصریح کرد: هر گفت‌و‌شنودی الزاماً گفتگو محسوب نمی‌شود بلکه گفتگوی صحیح و سازنده دارای مؤلفه‌ها و مهارت‌هایی است که باید آموزش داده شوند.

حسین‌زاده افزود: علاوه بر کسب مهارت‌های گفتگو، باید مهارت‌ورزی در متن زندگی از جمله خانواده، حلقه دوستان، محیط آموزشی و دیگر فضاهای زندگی هم حاصل شود.

همچنین در این مراسم دکتر علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، به بیان نکاتی در خصوص فواید گفتگوی سازنده پرداخت و از مسئولان خواست که اصول گفتگو را در مناسبات و روابط حوزه خود رعایت کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار