تبادل نیروی کار بین ایران و بلغارستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر کار ابراز امیدواری کرد تا هر چه سریع تر سند تبادل نیروی کار بین ایران و بلغارستان که در حال رایزنی است، به مرحله نهایی برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در دیدار ویدئو کنفرانسی با «دنیستا ساچوا»، وزیر کار و سیاست‌های اجتماعی کشور بلغارستان اظهار داشت: به دنبال نظام‌مند کردن اعزام نیروی کار ماهر ایرانی به کشور بلغارستان هستیم.

وی با اشاره به تولید کیت‌های تشخیص کرونا از سوی فرهیختگان دانشگاهی در ایران، گفت: آمادگی داریم در صورت نیاز، این کیت‌ها را در اختیار بلغارستان قرار دهیم.

شریعتمداری ضمن تاکید بر ضرورت تبادل تجربیات دو کشور در حوزه‌های مشترک، از توجه و تلاش دولت بلغارستان در حل مشکلات رانندگان ایرانی در مرز این کشور با رومانی به دلیل ویروس کووید ۱۹ قدردانی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح برخی از اقدامات این وزارتخانه در روزهای شیوع بیماری کرونا به پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان به ۲۳ میلیون خانوار ایرانی، شناسایی گروه‌های زیر خط فقر، فقیر و آسیب‌پذیر جامعه در پنج ماه و اختصاص مبلغ ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان مستمری به خانوارهای یک تا پنج نفره اشاره کرد.

شریعتمداری افزود: همچنین گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه ایرانیان، افراد دارای مشاغل غیر رسمی و غیر بیمه جداگانه مورد توجه قرار گرفت و با شناسایی حدود چهار میلیون خانوار، به هر خانوار یک میلیون تومان پرداخت شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راه اندازی سامانه بیکاری برای ثبت نام افرادی که به دلیل کرونا دچار بیکاری اجباری شده‌اند اشاره و تصریح کرد: این افراد در این سامانه ثبت‌نام کردند و تحت پوشش بیمه کرونایی قرار گرفتند. در این ایام، نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان ماهیانه برای این بیکاران واریز شده است.

اختصاص ۴۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای حفظ اشتغال موجود

شریعتمداری در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه حفظ اشتغال موجود و حمایت از کارفرمایان نیز افزود: ۴۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به این منظور اختصاص یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به ازای هر نفر شاغل در این کارگاه‌ها، کارفرمایان می‌توانند از وام‌های ۱۲ و ۱۶ میلیون تومانی با نرخ تسهیلات بانکی تسهیلی برخوردار شوند.

شریعتمداری به حمایت از بنگاه‌ها در ایران نیز اشاره و تصریح کرد: تعویق اخذ مالیات و حق بیمه تأمین اجتماعی بنگاه‌هایی که از کرونا آسیب دیده‌اند از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه برای حفظ سلامت مردم، توسعه دولت الکترونیک به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: با این اقدام تلاش شد تا مراجعات مردم به مراکز مختلف، کاهش یابد.

شریعتمداری با اشاره به تشکیل هیأت‌های مشترک بازرسی ایمنی کار و بازرسی بهداشت محیط کار در سطوح ملی، منطقه‌ای، محلی و ضرورت رعایت اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در همه مشاغل، گفت: تلاش شده است ضمن حفظ فعالیت‌های اقتصادی در کشور، میزان آسیب‌های ناشی از کرونا در واحدهای صنعتی و کارگاه‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمادگی کشورمان را برای تبادل تجربیات و انتقال اطلاعات در این زمینه اعلام کرد و گفت: می‌توان با توجه به اقدامات مطلوب دو کشور در زمینه‌های مختلف، از تجربیات یکدیگر در این زمینه‌ها بهره مند شویم.

شریعتمداری با اشاره به برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و بلغارستان در سال ۱۳۹۸ در صوفیه، گفت: در ادامه مذاکرات انجام گرفته در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، آمادگی خود را درباره مباحثی همچون حفاظت فنی و بهداشت کار، اشتغال، کارآفرینی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، حمایت‌های اجتماعی از گروه‌های جمعیتی آسیب‌پذیر، توسعه در زمینه حوزه‌های تأمین اجتماعی، اصلاح قوانین بازنشستگی، توانمندسازی معلولان و خصوصاً زنان سرپرست خانوار اعلام کردیم.

شریعتمداری با اشاره به تنظیم سند همکاری مشترک بین دو کشور افزود: این سند همکاری به پیشنهاد کشور بلغارستان تهیه شده و ما آمادگی خود را برای امضای این سند همکاری اعلام می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه توسعه تعاونی‌ها در کشور گفت: با توجه به تجربیات تعاونی‌ها در بلغارستان به ویژه اتحادیه‌های ملی تعاونی‌های کارگران و اتحادیه تعاونی‌های مرکزی بلغارستان، زمینه تبادل هیئت در این زمینه وجود دارد.

شریعتمداری با اشاره به طرح وزیر کار و سیاست‌های اجتماعی بلغارستان در زمینه اعزام نیروی پزشکی ایران به بلغارستان افزود: همانند همکاری گروه بهداشتی پزشکان به آلمان، ما نیز می‌توانیم این نیروها را به کشور بلغارستان اعزام کنیم.

استقبال از تدوین پیش‌نویس سند همکاری مشترک بین دو کشور

در این دیدار ویدئو کنفرانسی خانم دنیستا ساچوا وزیر کار و سیاست‌های اجتماعی بلغارستان نیز گفت: دو کشور بلغارستان و ایران دارای سابقه همکاری بیش از ۱۲۳ سال است.

وی با اعلام همبستگی دولت و ملت کشور بلغارستان با دولت و ملت ایران در مبارزه با ویروس کووید ۱۹ گفت: در ۶ ماه گذشته و در راستای مقابله با ویروس کرونا اقدامات ارزشمندی در این کشور انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به حمایت از افراد آسیب‌پذیر و سالخورده اشاره کرد.

وزیر کار و سیاست‌های اجتماعی بلغارستان تصریح کرد: مهمترین اقدام انجام گرفته در این زمینه، اختصاص مبلغ ۲ میلیارد یورو و اجرای طرح ۴۰- ۶۰ در این کشور بود.

وی در تشریح این طرح گفت: به این صورت که ۶۰ درصداز منابع از سوی کارمندان و ۴۰ درصد از سوی کارفرمایان در این طرح پرداخت می‌شود و علاوه بر این در این طرح ۸۰ درصد منابع را دولت متقبل می‌شود.

دنیستا ساچوا با اشاره به اینکه با اقدامات انجام گرفته ۲۰۰ هزار شغل در بلغارستان حفظ شده است، افزود: علاوه بر این اجرای دو طرح حمایت اجتماعی را آغاز کرده و مبلغی را به والدین برای حفاظت از کودکان و مبلغی نیز به دانش آموزان در این طرح اختصاص دادیم.

وزیر کار و سیاست‌های اجتماعی بلغارستان دیگر اقدامات انجام گرفته در این ایام را اختصاص ۲۵ میلیون یورو به حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

وی افزود: اقدامات انجام گرفته در ایران بسیار مشابه با رویکردهای دولت بلغارستان است که از جمله آنها می‌توان به اعطای وام بلاعوض به مردم و حفاظت از اقتصاد جامعه اشاره کرد.

وزیر کار و سیاست اجتماعی بلغارستان با ابراز خرسندی از تدوین پیش‌نویس سند همکاری مشترک بین دو کشور گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر این سند پیش‌نویس همکاری به مرحله امضا برسد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار