تثبیت و ایجاد اشتغال را در مناطق روستایی دنبال می‌کنیم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تثبیت و ایجاد اشتغال را در مناطق روستایی دنبال می‌کنیم

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه از طریق برنامه ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، تثبیت و ایجاد اشتغال در این مناطق را دنبال می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، عیسی منصوری در نشست «گفت و گو پیرامون برنامه ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» که با حضور اصغر نورالله زاده مدیر عامل صندوق توسعه کارآفرینی امید، حجت اله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون، بایزید مردوخی مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارشناسان مربوطه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اعلام این که 21 هزار طرح اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری برای دریافت 6200 میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده اند، گفت: اجرای این طرح که از اواخر سال گذشته آغاز شد، از اردیبهشت امسال شتاب بیشتری یافته و سرعت پرداخت تسهیلات افزایش یافته است.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی تابستان سال گذشته با برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و فراگیر در مناطق روستایی و عشایری موافقت کرد و به دنبال آن، آیین نامه اجرایی آن اواخر آبان ماه به تصویب دولت رسید و به این ترتیب از اواسط زمستان سال گذشته وارد فاز اجرایی شد و صندوق توسعه ملی نیمی از منابع مورد نظر را به حساب بانک های عامل واریز کرد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و پست بانک، چهار بانک عاملی هستند که طرح های تایید شده کارگروه های ملی و استانی برای ایجاد اشتغال را دریافت و به متقاضیان وام پرداخت می کنند و پس از ابلاغ 25 درصد منابع از طرف سازمان برنامه و بودجه عملاً این منابع بهمن به حساب موسسات عامل پرداخت شد.

منصوری با بیان اینکه آنچه که در این طرح مورد دغدغه دولت بوده تثبیت و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بوده است، گفت: ما در این طرح دو موضوع را دنبال می کنیم، اول اینکه به موقع دسترسی به منابع و تسهیلات بانکی را برای متقاضیان ایجاد کنیم و دوم اینکه کمک کنیم به توسعه اشتغال که این کار لزوما از طریق دریافت وام حاصل نخواهد شد.
وی تاکید کرد: معتقدیم خود تسهیلات به صورت صرف منجر به ایجاد اشتغال نمی شود در صورتی که کمک کنیم کسب و کاری صورت بگیرد و زنجیره تکمیل شود، احتمال اینکه وام به هدف بنشیند بیشتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از نظر ما وام یک ورودی است و یک سری فعالیت باید صورت بگیرد تا کسب و کاری رونق بگیرد که حاصل رونق گرفتن آن تبدیل به دستاوردی به نام اشتغال شود و اگر این ورودی را به دستاورد آخر وصل کنیم اصولا منطقی نیست.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: تا کنون حدود 21 هزار طرح از دستگاه های اجرایی به کمیته فنی ارسال شده است و از طرف کمیته های ملی در استان ها حدود 6 هزار و 200 میلیارد تومان طرح به موسسات عامل معرفی شده اند.
منصوری با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال بیش از وام و پیش از وام نیازمند مداخلات توسعه اشتغال هستیم، گفت: ما از بین 97 هزار آبادی و 44 هزار روستای شناسایی شده در کشور 4 هزار و 900 روستای کانونی را مشخص کردیم .
معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: روستای کانونی روستایی است که بیشترین داده و ستانده را با روستاهای همجوار دارد بنابراین اگر روستای کانونی را توسعه دهیم سایر روستاها هم ارتقا پیدا می کنند .
وی گفت: از بین 4 هزار و 900 روستای کانونی مشخص شده، شروع به مداخلات توسعه ای هزار روستا در فاز اول کردیم بنابراین برنامه هایی مثل «یک روستا – یک محصول»، «روستای بدون بیکار»، «تامین مالی خرد» ابتدا در این روستاها پیاده خواهیم کرد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما به ازای هر روستای کانونی یک تسهیل گر پرورش دادیم، گفت: قبل از پرداخت وام مداخلات توسعه اشتغال را از طریق روستاهای کانونی را شروع کردیم.
منصوری درباره‌ مشکل وثیقه متقاضیان وام روستایی نیز تاکید کرد: یکی از مسائلی که برای ما جدی است، روستاییانی هستند که برای دسترسی به تسهیلات با مشکل وثیقه ضمانت مواجه هستند و برای این منظور از طریق صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و صندوق ضمانت، سرمایه‌های کوچک به ایجاد ضمانت برای متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی اقدام کردیم.

هدف از برنامه اشتغال روستایی صرفا پرداخت وام نیست

در این نشست همچنین مدیرعامل صندوق کار آفرینی امید گفت: هدف از برنامه ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری صرفا پرداخت وام نیست بلکه ایجاد اشتغال و توسعه محلی و روستایی مدنظر قرار دارد.

اصغر نوراله زاده گفت: یکی از وجوه تمایز این برنامه از طرح ها و برنامه های دیگر این است که در آن مزیت های اشتغالی مناطق مشخص شده است.
وی افزود: در این طرح یک روستایی می داند در روستای خود مزیت رقابت برای اشتغال کدام است و می تواند روی کدام طرح وام بگیرد و کارش را توسعه دهد و همچنین بازار کار خود را می شناسد.
نوراله زاده گفت: یکی دیگر از وجوه تمایز این برنامه آن است که ما به این طرح به عنوان نهاد توسعه نگاه می کنیم و در آن از تسهیل گر استفاده شده است.
مدیرعامل صندوق کار آفرینی امید از رسانه‌ها خواست با همکاری دستگاه های مربوطه این برنامه را به طور گسترده تری به مردم معرفی کنند و در فرهنگ سازی این حرکت مثبت سهیم باشند.

پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از اردیبهشت ماه شتاب بیشتری گرفته است

مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این نشست گفت: سهم این بانک از پرداخت 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات طرح اشتغال فراگیر 2 هزار میلیارد تومان است.

حجت الله مهدیان ادامه داد: این طرح از ابتدای بهمن ماه سال گذشته آغاز شد.

وی ادامه داد: سهم بانک توسعه تعاون از پرداخت تسهیلات برای اجرای این طرح 17 درصد است و از این رو با ایجاد کارگروه اشتغال و برگزاری 32 جلسه از آبان ماه سال گذشته تلاش کرده تا پرداخت تسهیلات را سرعت ببخشد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون تاکید کرد: دو بانک توسعه تعاون و کشاورزی در هر دو طرح اشتغال ملی ایفای نقش دارند و بانک توسعه از طریق 450 شعبه در سراسر کشور به کار پرداخت تسهیلات این طرح می پردازد و از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری کار شتاب بیشتری گرفته است و انجام کارها روان تر شده است .

مهدیان تصریح کرد: پرونده تسهیلات پرداختی در استان های مختلف تا سقف 6 میلیارد تومان نیاز به ارجاع به تهران را ندارد و در استان ها قابل بررسی و تصمیم گیری است.

وی گفت: مطابق بخشنامه وزیر کار، سقف اختیارات پرداخت تسهیلات در استان‌ها را تا شش میلیارد تومان به مدیران شبکه استانی تفویض کردیم، پرونده‌ها برای اعلام نظر کارشناسی نیاز به ارجاع به تهران ندارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار