تحصیل رایگان معلولان و فرزندان تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تحصیل رایگان معلولان و فرزندان تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ وحید قبادی دانا اظهار کرد: در ماده 9 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به موضوع آموزش عالی رایگان افراد دارای معلولیت نیازمند اشاره شده است و براساس آن افراد دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید می‌توانند از تسهیلات مربوط معافیت پرداخت شهریه برای یک بار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره‌مند بشوند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس واحدهای آموزش عالی موظف به ثبت‌نام، انجام امتحانات و صدور مدرک در ارتباط با موضوع اشاره شده بدون دریافت شهریه از افراد مشمول اقدام کنند و سازمان بهزیستی موظف است بعد از ثبت نام نسبت به تسویه حساب افراد نیازمند واجد شرایط دارای معلولیت با شرایط فوق‌الذکر با واحدهای آموزش عالی اقدام کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: همچنین سازمان سنجش باید فهرست افراد دارای معلولیت را پذیرفته شده در واحدهای آموزش عالی در هر سال تحصیلی را به سازمان بهزیستی کشور اعلام کند.برهمین اساس در نیم سال اول تحصیلی 97، 98 سازمان بهزیستی بدهی را به دانشگاه آزاد به مبلغ 18 میلیارد تومان پرداخت کرد و برای نیم سال تحصیلی 97 و 98 و همچنین سال تحصیلی 98،99 مبلغ 30 میلیارد تومان هفته گذشته به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز کرد.

قبادی دانا گفت: همچنین از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست شده است برای سال تحصیلی 99، 1400 دسترسی الکترونیکی به سازمان بهزیستی داده شود تا هزینه تحصیلی دانشجویان واجد شرایط مشمول به حساب دانشگاه آزاد واریز کند که امیدواریم طی دو هفته آینده این کار محقق شود.

وی افزود: برای فرزندان دارای سرپرست غیرمؤثر که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند اعم از فرزندانی که در مراکز شبه‌خانواده حضور دارند و یا امدادبگیر هستند و کسانی که به زندگی مستقل انتقال پیدا کردند و سن پذیرش آنها در سازمان کمتر  از 16 سال است هم شهری در دانشگاه‌های غیردولتی به صورت کامل پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سایر افراد تحت پوشش و دانشجویانی که نیازمند هستند و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و همچنین دو گروه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها که دارای پرونده در سازمان بهزیستی هستند و دانشجویانی که سرپرست خانوار آنها دارای معلولیت شدید و خیلی شدید است و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و نیازمند هستند تا سقف اعتبارات مصوب و در صورت تأمین اعتبار می‌توانند بخشی از هزینه تحصیلی را تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نیازمند هستند و درآمدی یک تا هفت قرا ردارند و در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند به عنوان کمک هزینه تشویقی تحصیل در هر ترم براساس مقطع تحصیلی از کاردانی تا دکترا مبلغ 400 هزار تا 2 میلیون تومان دریافت می‌کنند که در سال تحصیلی گذشته 98 و 99 در دو ترم این مبلغ روی حساب بانکی 2 هزار و 900 دانشجو  شارژ شد.

وی گفت:  امیدواریم دانشگاه‌هایی که دانشجویان سازمان بهزیستی تحصیل می‌کنند به لحاظ مناسب‌سازی شرایط مناسبی برای تحصیل افراد دارای معلولیت ایجاد کنند که این افراد به صورت مستقل همانند سایر دانشجویان به تحصیل خود بپردازند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌های مختلف و بویژه دانشگاه آزاد اسلامی که طی تفاهمنامه منعقد شده  25 درصد تخفیف شهریه برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی ایجاد کرد قدردانی می‌شود و تقاضا کنیم همه مسئولان در دانشگاه‌ها شأن و منزل اجتماعی و قدر این افراد را لحاظ کنند چرا دانشجویان دارای معلولیت افرادی مستعد، توانمند و در شرایط سخت با تکیه به خداوند متعال و پشتکار توانسته‌اند به این مرتبه دست پیدا کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار