تدوین 2هزار استاندارد شغلی / 51 درصد آموزش فنی تقاضامحور است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه طی 18 ماه گذشته 2 هزار استاندارد جدید شغلی تهیه کرده‌ایم، گفت: 51درصد از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تقاضامحور است.

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد مشاغل جدید استارتاپ‌ها و آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: بعد از انقلاب تعداد 5 هزار و 400 استاندارد شغلی مهارتی تدوین شده بود که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آنها را پوشش می‌داد، اما در 18 ماه گذشته که در این سازمان حاضر شده‌ام تا امروز 2 هزار استاندارد جدید شغلی مهارتی تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: امروز ارزیابی شغلی و شایستگی مشاغل و خود جایگاه مشاغل به عنوان وجوه استاندارد شغلی و مهارتی شناخته می‌شوند و ما با مشارکت اتحادیه‌ها به بازنگری استانداردهای مشاغل اقدام می‌‌کنیم. مثلاً وقتی استاندارد شغل مرتبط با صنعت طلا و جواهر را تدوین می‌کنیم، نقش اتحادیه آن بسیار مؤثر است و از آن کمک می‌گیریم. از جمله در تألیفات کتاب‌های آموزش طلا، جواهر و مربیان مربوطه از اتحادیه کمک می‌گیریم تا استاندارد مطابق با واقعیت باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: جهت‌گیری استانداردهای جدید شغلی برپایه پژوهش و بازارهای جدید و رویش مشاغل جدید است، همچنین این آموزش‌ها تقاضامحور و بازارمحور است. به گونه‌ای که کسانی که آموزش می‌بینند، با اطمینان خاطر مشغول کار شوند. الان با همکاری اتحادیه مربوطه به نتیجه رسیدیم تا هزار استاندارد جدید شغلی تا مردادماه رونمایی می‌شود و هزار استاندارد جدید هم تا هفته کار و کارگر رونمایی می‌شود و 1500 استاندارد جدید نیز در سال جاری رونمایی خواهد شد که در مجموع 3500 استاندارد رونمایی می‌شود.

هاشمی در مورد تقاضامحور بودن آموزش‌های مهارتی عنوان کرد: برای اولین‌بار در سال گذشته 51 درصد از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تقاضامحور شد، در حالی که قبلاً زیر 35 درصد از آموزش‌ها تقاضامحور بود و بنا است،کارگاه جوار از ۸۰ مورد در ۴۰ سال اخیر به ۳۰۰ مورد طی ۱۸ ماه گذشته رسیده که در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۱۴۰۰ کارگاه جوار را برای ارتقا سطح مهارت و به روز سازی و هم افزایی برای ترویج مهارت آموزی و توانمندی جامعه، هدف گذاری کردیم.

وی افزود: در حال حاضر سهمیه بین استان‌ها مشخص می‌شود. به عنوان مثال در مجموعه سایپا و مس سرچشمه مراکز جوار کارگاهی احداث می‌شود تا کسانی که متقاضی جذب در این مجموعه‌های بزرگ هستند ابتدا در کارگاه جوار کارگاهی آموزش ببینند و سپس وارد کارخانه شوند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای،‌ تحولات صنایع بزرگ شگرف است و در حوزه تکنولوژی با توجه به اینکه عمر فناوری‌ها به شدت کاهش یافته، بنابراین عمر مهارت‌ها نیز همزمان با فناوری کاهش پیدا می‌کند،لذا باید کارگران مرتب دوره‌های مهارتی و آموزش فنی و حرفه‌ای ببینند و کارگاه‌های جوار کارگاهی می‌توانند نقش آموزش مهارتی را برعهده بگیرند.

وی همچنین گفت: برخی از کارگاه‌های جوارکارگاهی بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و بنگاه تولیدی بزرگ مشترک است و ما می‌خواهیم هر کارخانه یک مرکز آموزش جوار کارگاهی نیز داشته باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار