ترفندهایی برای پیشگیری از نفخ

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

ترفندهایی برای پیشگیری از نفخ

یکی از دلایل اصلی شکل گیری گاز در دستگاه گوارش ناتوانی بدن در تجزیه قندها است. این شرایط به دلیل عدم تولید آنزیم های مورد نیاز برای گوارش قندهای پیچیده در بدن شکل می گیرد.

به نقل از عصرایران، افراد بسیاری با مشکل نفخ و گاز مواجه هستند که در نتیجه دلایل مختلفی مانند شرایط بد کیسه صفرا، عدم تعادل باکتری های روده، ناتوانی در تجزیه قندها و گوارش ناقاص پروتئین شکل می گیرند.

برای پیشگیری از این شرایط ناراحت کننده، شما باید در گام نخست دلیل اصلی بروز نفخ را شناسایی کنید.

گوارش ناقص پروتئین

پروتئین دست نخورده باقی مانده در دستگاه گوارشی که بیش از اندازه قلیایی است می تواند به شکل گیری نفخ معده، استفراغ، سوزش سردل و گاز بیش از حد منجر شود.

شرایط بد کیسه صفرا

هنگامی که کیسه صفرا مسدود شده باشد، موجب شکل گیری نشانه هایی مانند نفخ پس از وعده های غذایی و دیگر نشانه های کیسه صفرای بد می شود.

عدم تعادل باکتری های روده

هنگامی که غذا و آب مصرف می کنیم، ممکن است باکتری های بد بسیاری را روانه دستگاه گوارش خود سازیم. اگر بهبودی در این شرایط حاصل نشود، عدم تعادل در باکتری های روده با گذشت زمان شکل می گیرد که می تواند موجب آروغ زدن، تولید گاز بیش از اندازه و نفخ معده شود.

ناتوانی در تجزیه قندها

یکی از دلایل اصلی شکل گیری گاز در دستگاه گوارش ناتوانی بدن در تجزیه قندها است. این شرایط به دلیل عدم تولید آنزیم های مورد نیاز برای گوارش قندهای پیچیده در بدن شکل می گیرد.

توجه به ترفندهای زیر می تواند به پیشگیری و کاهش نفخ کمک کند:

محدود کردن مصرف نمک

مصرف بیش از اندازه نمک به احتباس آب در جریان خون منجر می شود. برای پرهیز از این شرایط، مصرف سدیم روزانه شما باید زیر 2,500 میلی گرم باقی بماند.

دوری از کربوهیدارت ها

برای تشکیل گلیکوژن، مولکول ها کربوهیدارت به آب متصل می شوند، و به عنوان سوخت اولیه انرژی بدن کاربرد دارند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه بیشتر کربوهیدارت مصرف کنید، آب بیشتری در بدن حفظ می شود و به شکل گیری گاز و نفخ بیشتر منجر می شود. بهتر است مصرف کربوهیدارت ها را کاهش داده و به جای آن سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

جویدن

غذا خوردن سریع یا صحبت کردن هنگام غذا خوردن می تواند به ایجاد نفخ منجر شود زیرا هوای بیشتری به همراه غذا وارد دستگاه گوارش می شود. این به معنای آن است که باید غذای خود را آرام‌تر بجوید تا امکان گوارش بهتر و کارآمدتر آن فراهم شود.

نظارت بر مصرف فیبر

فیبرها از اهمیت بسیار زیادی برای گوارش سالم برخوردار هستند و مصرف آنها به عملکرد درست و کارآمد دستگاه گوارش کمک می کند. اما مصرف بیش از اندازه فیبرها نیز می تواند موجب ایجاد نفخ شود زیرا گوارش آنها دشوار است. برای پیشگیری از نفخ شما باید 20 تا 25 گرم فیبر در روز مصرف کنید و آب فراوان بنوشید.

کنترل اندازه وعده های غذایی

به احتمال زیاد پرخوری دلیل اصلی شکل گیری نفخ است زیرا احساس سیری و پری بیش از اندازه را موجب می شود. برای پیشگیری از نفخ، اندازه هر وعده غذایی شما باید متعادل باشد.

نوشیدن آب

به منظور پیشگیری از ایجاد نفخ و گاز اضافی، باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید تا به خروج مواد باقی مانده در دستگاه گوارش کمک شود. افزون بر این، برخی افراد شکل گیری نفخ را به واسطه مصرف محصولات لبنی و نوشابه های گازدار تجربه می کنند.

دوری کردن از الکل های قندی

تا حد امکان از مصرف شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید زیرا گوارش آنها دشوار است، و اغلب در آدامس ها یافت می شوند. نوشیدنی های انرژی‌زا و بسیاری مواد غذایی فرآوری شده نیز حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند.

انتخاب هوشمندانه میوه ها و سبزیجات

اگرچه میوه ها و سبزیجات خوراکی هایی فوق العاده سالم و مفید هستند، اما برخی از آنها می توانند در شکل گیری نفخ نقش داشته باشند زیرا بسیار مغذی و حاوی الکل های قندی هستند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انبه

هلو

گیلاس

انگور

به واسطه ترکیبی به نام رافینوز، سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، بروکلی و گل کلم نیز گزینه هایی نفاخ محسوب می شوند.

به منظور پیشگیری از نفخ، شما باید میوه هایی که حاوی قند کمتر هستند، مانند بلوبری، توت فرنگی، طالبی، و پرتقال را مصرف کنید. در مورد سبزیجات، شما باید گزینه هایی که از محتوای آب بالا سود می برند، مانند کدو و خیار را انتخاب کنید.

اخبار سلامت اخبار