تسهیلات استعداد درخشان در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاهها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

شرایط پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ منتشر شد و داوطلبان دارای شرایط آیین نامه استعداد درخشان می توانند با استفاده از آن نسبت به استفاده از تسهیلات این آیین نامه اقدام کنند.

بر اساس مفاد آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره های کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی ارشد به شماره ۲۱/۷۷۸۹۷ تاریخ ۵ مرداد ۹۳ مصوب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم که به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده، داوطلبان دارای شرایط ذیل حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی (و صرفا برای یک بار) به شرط شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدرشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند:

* برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی.

* دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان.

* رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته، با مشارکت حداقل ۵۰ درصد در دستاورد حائز رتبه.

* دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال دانش آموخته شده است.

* دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

سازمان سنجش موظف است حداکثر معادل ۱۰ درصد (با تقریب اضافی) در هر کدرشته محل تحصیلی دوره بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط این آیین نامه اختصاص دهد.

تاکید می شود حداکثر مدت تحصیل برای دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته هشت نیمسال و برای دانش آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال است.

به لحاظ میانگین کل، داوطلب باید حائز بالاترین میانگین در مقایسه با دانشجویان هم رشته و هم ورودی موسسه محل تحصیل خود باشد.

دانشگاهها و موسسات آموزش عالی موظفند یک بار در هر سال به ازای هر رشته، از بین فارغ التحصیلان رتبه اول کلیه رشته های آموزشی خود در مقطع کارشناسی که حداکثر تا یکسال تحصیلی از تاریخ فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، فقط یک نفر را که بالاترین معدل کل را کسب کرده باشد در موعد مقرر به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی کنند.

افراد مشمول این آیین نامه مجازند حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی و صرفا برای یک بار از تسهیلات آن بهره مند شوند.

دانشجویان مقطع کارشناسی در کلیه دوره ها چنانچه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور وارد دوره های فوق شده باشند، می توانند از تسهیلات رتبه اولی بهره مند شوند.

آن دسته از دانشجویان رتبه اول دوره کارشناسی که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته نیستند، نمی توانند از مزایای این آیین نامه بهره مند شوند.

افرادی که با توجه به امتیاز رتبه اول پذیرفته نشوند، ادامه تحصیل آنان همانند سایر داوطلبان و از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات بعد میسر خواهد بود.

افرادی در امتیاز رتبه اول گزینش خواهند شد که ضمن واجد شرایط بودن، اطلاعات آنان براساس مندرجات فرم تاییدیه رتبه اول (مندرج در صفحه ۴۲۴ دفترچه)  توسط معاونت آموزشی دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل آنان از تاریخ ۱۵ تا ۲۴ شهریورماه ۹۹ منحصراً از طریق پرتال اینترنتی به سازمان سنجش اعلام شود. در غیر اینصورت سهمیه رتبه اول برای آنان لحاظ نخواهند شد.

ضرورت دارد کلیه داوطلبان متقاضی از این امتیاز که مجاز به انتخاب رشته شده اند فرم مذکور را تکمیل و حداقل تا سه هفته قبل از تاریخ فوق تحویل معاونت آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ذیربط دهند.

مشمولان این آیین نامه مجازند حداکثر تا یکسال تحصیلی بعد از تاریخ فراغت از تحصیل و صرفا برای یک بار از تسهیلات آن بهره مند شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار