تسهیلات اشتغال پایدار به مرزنشینان نوآور ایرانی رسید

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

توسعه اشتغال پایدار در روستاهای ایران به‌ویژه مناطق کم برخوردار از جمله اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در این راستا با توجه به توافقات صورت گرفته، شرکت‌های واجد شرایط می‌توانند تسهیلات ویژه با سود ۴ تا ۱۰ درصد دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس توافق‌نامه صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، کلیه شرکت‌های حائز شرایط از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان ساکن روستاها و محدوده‌های تعیین شده، در صورتی که از شرایط لازم برخوردار باشند، مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها جهت اخذ تسهیلات روستایی معرفی می‌شوند.

هدف اصلی این طرح ایجاد و توسعه زمینه‌های گسترش اشتغال پایدار و قابل اتکاء در مناطق روستایی است. توان‌افزایی میلیون‌ها روستانشین می‌تواند اثرات کلان ملی همچون معکوس شدن مهاجرت از شهرها به روستاها را به همراه داشته باشد.

به همین جهت به استناد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا انجام می‌گیرد. سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با موسسات عامل می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

همچنین با توجه به توافقات ذکر شده، شرکت‌های پیشرو که نقش ساماندهی زنجیره محصولات و خدمات را ایفاء می‌کنند، مشمول بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی خواهند شد.

شرکت‌های حائز شرایط، شرکت‌های دانش‌بنیان و تمام افراد مشمول طرح می‌توانند از این فرصت برای رونق کار و اشتغال در مناطق روستایی و یا کم‌برخوردار محل سکونت خود بهره ببرند. زمینه‌های اشتغال پیش‌بینی شده در طرح  مذکور بسیار متنوع است.

دام و طیور، باغداری، شیلات، گلخانه، گیاهان دارویی، خدمات تجاری، خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، خدمات ماشینی کردن کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی  و منابع طبیعی شامل جنگل‌کاری، پرورش نهال و غیره، معادن کوچک، فعالیت‌های خدماتی مانند ارتباطات، گردشگری، اصناف، ورزشی و حوزه‌های فرهنگی از جمله حوزه‌های کاری است که می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

نرخ سود تسهیلات برای مناطق روستایی و عشایری مرزی چهار درصد  و برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی ۶ درصد است. همچنین شرکت‌های مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت نیز می‌توانند از تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد برخوردار شوند.

هر چند منابع ریالی این تسهیلات مستقیماً در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار نگرفته است، اما این معاونت تلاش دارد با جلب همکاری دیگر دستگاه‌ها، روستاییان و مرزنشینان کارآفرین و صاحب فکر و ایده بیشترین بهره را از این تسهیلات ببرند.

بر این اساس تلاش شده است تا با تمرکز بر روی مناطق کم برخوردار، این گونه منابع در چارچوب‌های تعیین شده برای این معاونت، به سوی این مناطق هدایت و راهبری شوند.

ایجاد مشاغل جدید و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک مقیاس در مناطق روستایی می‌تواند عاملی کلیدی در توسعه پایدار اشتغال در  سطح ملی باشد. ایجاد صنایع تبدیلی وابسته به محصولات کشاورزی یکی از اولویت‌های مهم این طرح محسوب می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار