تشخیص زودهنگام زخم بستر با پانسمان هوشمند

دسته ها: اخبار

به گزارش نیچر، گروهی از محققان توانستند پانسمان هوشمندی را طراحی کنند که به یک مدار الکتریکی انعطاف پذیر مجهز است و می‌تواند آسیب‌های وارده به بافت را قبل از ظهور آثار آن روی پوست، تشخیص دهد.

با اینکه زخم بستر در ابتدا به شکل دردی خفیف در پشت فرد ظاهر می‌شود، می‌تواند بسرعت به زخم‌های عفونی خطرناک تبدیل شود. زخم‌های متورم روی پوست نشانه کاملا مطمئنی از وجود زخم بستر محسوب می‌شوند، اما ظهور این نشانه نیز اغلب در زمانی اتفاق می‌افتد که برای جبران بسیاری از آسیب‌های وارد شده به بدن بیمار، دیر شده است.

محققان با استفاده از تکنیکی موسوم به طیف سنجی امپدانس، تغییرات الکتریکی پوست را در فرآیند تغییر از وضعیت سالم به وضعیت بیمار، بررسی و ثبت می‌کنند. برای این منظور از الکترودهایی استفاده می‌شود که روی یک فیلم نازک و انعطاف پذیر، چاپ شده‌اند و با استفاده از جریان الکتریکی، باردار شده‌اند. با توجه به اینکه غشای سلول‌های سالم، مستحکم است و غشای سلول‌های درحال مرگ، تخریب می‌شود، انتقال جریان الکتریکی از الکترود‌ها به پوست نشانگر تخریب غشای سلولی و در نتیجه بیمار شدن سلول‌های پوست است. بر اساس این دیدگاه، فرکانس‌های مختلف عبور جریان الکتریکی می‌تواند نقشه دقیقی از وضعیت سلامت پوست بیمار در اختیار قرار دهد.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، پانسمان هوشمند توانست تغییرات الکتریکی پوست را به دقت تشخیص دهد و در نتیجه وضعیت ناسالم آن را مشخص کند. گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است. (ایرنا)

اخبار