تشریح جزئیات استخدامی شهرداری‌ های کشور در اواخر تیر ماه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تشریح جزئیات استخدامی شهرداری‌ های کشور در اواخر تیر ماه

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور جزئیات آزمون استخدامی شهرداری‌های کشور در اواخر تیر ماه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن‌آبادی در نشست خبری با اشاره به اینکه حوزه منابع انسانی شهرداری‌های کشور حدود ۳۰۰ هزار نفر را در بر می‌گیرد گفت: از این تعداد ۷۰ هزار نفر مربوط به شهرداری تهران و ۲۳۰ هزار نفر مربوط به سایر شهرداری‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ نوع شکل همکاری با شهرداری‌ها وجود دارد گفت: قراردادهای رسمی، قراردادی، شرکتی، حجمی و … از انواع مدل‌های همکاری با شهرداری‌های کشور است و تعداد زیادی در هزار و ۲۴۳ شهرداری کشور مشغول به فعالیت هستند که خدمات آنها به طور مستقیم به مردم ارائه می‌شود.

حسن‌آبادی با اشاره به مشکل قوانین استخدامی شهرداری‌ها گفت: از سال ۱۳۳۴ تاکنون قوانین ناسخ و منسوخ زیادی در حوزه منابع انسانی شهرداری‌ها به تصویب رسیده که باعث خلاهای قانونی در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: یکی از این مشکلات آن است که برای هر پست سازمانی مصوب در شهرداری‌های کشور ۳ تا ۵ برابر کارمند وجود دارد، همچنین بخش اعظمی از اعتبارات شهرداری‌ها صرف حقوق و مزایای کارکنان شهرداری‌ها می‌شود و گاهی این اعتبارات به پروژه‌های عمرانی نمی‌رسد.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه ناکارآمد بودن و به روز نبودن ساختار سازمانی شهرداری‌ها برای تصدی وظایف جدید و اداره مناسب شهر یکی دیگر از مشکلات منابع انسانی شهرداری هاست، گفت: ۷۰ درصد کارکنان شهرداری‌ها دارای مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم هستند همچنین جذب نیرو در شهرداری‌ها به صورت غیررسمی و بر اساس توصیه انجام شده و در یک شرایط رقابتی سالم انجام نمی‌شود و بلاتکلیفی وضعیت استخدامی از دیگر مشکلات این حوزه است.

حسن‌آبادی با بیان اینکه برای حل مشکلات عمده دولت نقشه راهی را تنظیم کرد و سند نوسازی و تحول اداری شهرداری‌ها را تدوین کرد، گفت: این سند شامل ۷ برنامه، ۱۶ طرح و ۷۰ پروژه است که در تاریخ ۹۳٫۲٫۱۴ توسط وزیر کشور به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شد و هر اقدامی که تاکنون در خصوص استخدام انجام شده بر اساس این نقشه راه بوده است.

وی به تدوین آیین‌نامه اداری استخدامی شهرداری‌ها در ۱۴ فصل و ۱۲۵ ماده اشاره کرد و گفت: برای اجرایی شدن این آیین‌نامه که توسط هیئت وزیران تهیه شده لایحه آیین‌نامه استخدامی شهرداری‌های کشور به مجلس ارائه شده اما با وجود آنکه تیر ماه سال گذشته به کمیسیون اجتماعی رفته و ۹ ماه پیش در کمیسیون اجتماعی مجلس با اکثریت آرا به تصویب رسیده پس از گذشت ۹ ماه هنوز در صحن علنی بررسی نشده است.

حسن‌آبادی درخواست کرد مجلس با سرعت بیشتری این لایحه را بررسی کند تا نحوه استخدام در شهرداری‌ها شفاف شود.

وی ادامه داد: شهریور ماه هر سال آزمون استخدامی در شهرداری برگزار می‌شود که تلاش می‌کنیم امسال برای پست‌های حقیقی و بلاتصاحب آزمون استخدامی برگزار و جذب نیروی انسانی شود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل اصلاح ساختار سازمانی شهرداری‌ها ابلاغ شده است، گفت: تاکنون ساختار سازمانی ۱۱۰۰ شهرداری انجام شده که تا نیمه مرداد ماه امسال تمامی کلان شهرها این ساماندهی انجام می‌شود، در اقدام بعدی پس از اصلاح ساختار شهرداری‌ها کارکنان رسمی و پیمانی ساماندهی و پست‌های بلاتصدی مشخص می‌شوند و کارکنان قراردادی که سال‌ها در این حوزه‌ها تجربه دارند با مکانیزم تعریف شده در این پست‌های بلاتصدی منصوب خواهند شد تا امنیت شغلی برای کارکنان قراردادی ایجاد کنیم، همچنین مجوز استخدامی از سازمان اداری استخدامی کشور در اسفند سال ۹۵ اخذ شده مبنی بر تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌های کشور که حداقل سه سال سابقه کاری در شهرداری‌ها داشته و مدارک تحصیلی آنها منطبق به نیازهای شغلی شهرداری هاست.

حسن‌آبادی با بیان اینکه در همین راستا دستورالعملی در سازمان شهرداری‌ها تهیه و به تأیید سازمان اداری استخدامی کشور رسیده و به استانداری‌ها ابلاغ شده است، گفت: استانداری‌ها تمامی مراحل ثبت نام، صدور کار و برگزاری آزمون را به عهده دارند و تا ۹۶٫۳٫۱۵ امکان ثبت نام در سایت استانداری‌ها وجود داشته و تا ۲۰ تیر ماه زمان بررسی مدارک و تعیین افرادی است که شرایط لازم برای تبدیل وضعیت استخدامی‌ها را دارند.

وی تأکید کرد: در اواخر تیر ماه یا اوایل مرداد ماه امسال این آزمون در سراسر کشور برگزار می‌شود و تعدادی از کارکنان شهرداری‌های کشور که شرایط لازم را دارند تبدیل وضعیت خواهند شد.

حسن‌آبادی تأکید کرد: این آزمون کتبی است و تنها برای آتش نشانان آزمون عملی در ۹ آیتم برگزار خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت استخدامی در شهرداری تهران گفت: به نظر می‌آید وضعیت استخدامی نیروی انسانی در شهرداری تهران مشکلات خاص خود را دارد و به نظر می‌آید یکی از چالش‌های آینده شهر تهران ساماندهی نیروهای انسانی است.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه در این آزمون سراسری تا ۵۰ هزار نیرو در شهرداری‌ها امکان تبدیل وضعیت دارند گفت: وزارت کشور در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی‌ها در تهران مسئولیتی ندارد و شهرداری تهران مستقیماً از سازمان اداری استخدامی کشور مجوزهای لازم را اخذ کرده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تمام منابع امتحانی در سایت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود دارد و این یک آزمون مهارتی است.

حسن‌آبادی، همچنین آخرین مهلت ثبت نام در آزمون تبدیل وضعیت استخدامی شهرداری‌ها را اعلام کرد و گفت: پیرو درخواست‌های برخی از شهرداری‌ها و استانداری‌ها مبنی بر اجازه مجدد برای ثبت نام و ویرایش اطلاعات در سایت ثبت نام آزمون تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی شهرداری‌ها؛ استانداری‌ها مجازند تا سایت ثبت نام آزمون مذکور را از ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۳۱ خرداد تا ساعت ۸ صبح پنجشنبه اول تیرماه به مدت ۲۴ ساعت برای ثبت نام و ویرایش اطلاعات افراد واجد شرایط در دسترس متقاضیان قرار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پس از مدت مذکور به هیچ عنوان امکان ثبت نام و یا ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت، استانداری‌ها می‌بایست به نحو شایسته نسبت به اطلاع‌رسانی به تمامی کارکنان مشمول در شهرداری‌ها اقدام کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار