تشریح طرح تربیت پرستار در بیمارستان/ دانشکده ها متولی هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تشریح طرح تربیت پرستار در بیمارستان/ دانشکده ها متولی هستند

مسئول کارگروه توسعه آموزش پرستاری گفت: دانشکده های پرستاری متولی تربیت دانشجوی پرستاری هستند و از ظرفیت بیمارستان ها به عنوان عرصه ای برای آموزش های بالینی استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا ایرج پور، مسوول کارگروه توسعه آموزش پرستاری و دانشیار گروه پرستاری مراقبت های ویژه دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدامات صورت گرفته درباره آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها را اعلام کرد.

وی درباره بازتاب های بخشنامه وزیر بهداشت در مورد تربیت پرستار در بیمارستان یادآور شد: موضوع تربیت پرستار در بیمارستان به نحوی که الان عده ای برداشت کرده اند نیست. در آیین نامه مورد اجماع در گردهمایی رؤسای دانشکده های پرستاری، اعضای بورد پرستاری و نهادهای مدنی و علمی حرفه پرستاری در سال ۱۳۹۴ در اصفهان؛ به وضوح روند کار تشریح شده است.

ایرج پور اظهار داشت: روند کار این است که بیمارستان های متقاضی همکاری با دانشکده ها با در اختیار قرار دادن عرصه بالینی خود در تربیت دانشجویان پرستاری مشارکت کنند و طبیعتاً تولیت تربیت دانشجو بر عهده دانشکده های پرستاری خواهد بود. در همین بخشنامه نیز اجرای آیین نامه مذکور مورد تاکید قرار گرفته است.

وی درباره تولیت بیمارستان های وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی گفت: خیر موضوع به این ترتیب نیست. در نامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت از دانشگاههای دبیرخانه کلان مناطق خواسته شده که در هر کلان منطقه آمایشی که متشکل از چند استان است نسبت به معرفی بیمارستان هایی برای بهره برداری از آیین نامه همکاری بیمارستانها با دانشکده های پرستاری اقدام شود.

مسئول کارگروه توسعه آموزش پرستاری تاکید کرد: طبیعتاً ظرفیت تربیت دانشجو متعلق به دانشکده پرستاری خواهد بود و اینجا سوء تفاهم شده که بیمارستان متولی تربیت اینگونه افراد است. مضافاً اینکه شورای گسترش دانشگاهها، جایگاه دانشکده را به عنوان محل تربیت دانشجو به رسمیت می شناسد و بیمارستان صرفاً عرصه ای برای آموزش بالینی دانشجویان خواهد بود که اکنون نیز دانشکده ها از این ظرفیت استفاده می کنند و ابلاغیه وزارت بهداشت درصدد است که ظرفیت بلااستفاده بیمارستانها مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره نفع بیمارستان ها از این موضوع گفت: همانگونه که در آیین نامه هم قید شده، بیمارستان می تواند پس از انعقاد تفاهم نامه با دانشکده پرستاری از میان دانشجویان تعدادی را متناسب با ظرفیت درخواستی به بورس خود در آورد تا عملاً دانشجویان از زمان بورسیه شدن کمک هزینه دریافت کنند و در این صورت، دوره طرح نیروی انسانی و تعهدات خود را که در شرایط معمول در محل مورد نیاز دانشگاه که عمدتاً مناطق محروم است در محل بیمارستان همکار بگذرانند.

ایرج پور اضافه کرد: ضمناً بیمارستان به واسطه وجود قرارداد با دانشکده می توانند علاوه بر برنامه ریزی برای تامین نیروهای آتی خود، از دوره کارورزی دانشجویان (البته با رعایت استانداردهای آموزشی) بهره ببرد به طوری که در سال آخر دانشجو با رعایت اهداف آموزشی در همان بیمارستان محل تعهد کارورزی می کند.

وی همچنین درباره افزایش ظرفیت دو تا سه برابری دانشکده ها گفت: این موضوع به این گونه نیست و طی چند سال اخیر هیچگاه بحث دو تا سه برابر کردن ظرفیت مطرح نبوده است. البته متناسب با اعلام نیاز و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز برای طرح های توسعه بیمارستانها و همچنین طرح تحول سلامت در راستای پاسخ به مطالبات جامعه، از دانشگاهها برای رشته های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و داروسازی افزایش ظرفیت خواسته شده است.

دانشیار گروه پرستاری مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: ولی این میزان طی چند سال اخیر برای رشته های پزشکی و پرستاری بیش از ۳۰ درصد افزایش نبوده و البته برای مناطق محروم هم ظرفیت بومی در نظر گرفته شده است. بنابراین با اطلاع دقیق موضوع افزایش ظرفیت دو تا سه برابر را رد می کنم.

وی گفت: یک نکته اساسی ظرفیت دانشکده های پرستاری از حیث استاد و امکانات است که برای بهره برداری از آیین نامه ابلاغ شده لازم است توجه ویژه به تأمین اعضای هیات علمی و امکانات اعم از فضای فیزیکی و تجهیزات بشود. بدون تردید افزایش تربیت دانشجویان با صلاحیت و توانمند، نیازمند افزایش تعداد استاد و امکانات است که باید برای موفقیت در تأمین دانش آموختگانی توانمند به این موضوع توجه شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار